Fa En سه شنبه 25 اردیبهشت 1403 ساعت 11 و 26 دقیقه

عرضه و تقاضای مفتول و اکستروژن‌های آلومینیومی در عمان: تأثیر کند شدن رشد ساخت‌و‌ساز در عمان، بر مصرف محصولات اکستروژنی

عرضه و تقاضای مفتول و اکستروژن‌های آلومینیومی در عمان: تأثیر کند شدن رشد ساخت‌و‌ساز در عمان، بر مصرف محصولات اکستروژنی

باشگاه آلومینیوم: با وجود آنکه تقاضای محصولات اکستروژنی آلومینیوم در عمان بیشتر از عرضه داخلی آن است، اما قیمت تمام‌شده نسبتاً بالای تولید آن به‌دلیل سهم اندک مصرف قراضه، مانع از رشد تولید در این کشور شده و بخش قابل توجهی از نیاز داخلی این کشور از محل واردات تأمین می‌شود.

چهارشنبه 4 مهر 1397 ساعت 12:2

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین، محصولات اکستروژن آلومینیومی در عمان که عمدتاً شامل انواع پروفیل‌ها برای ساخت درب و پنجره و نماهای شیشه‌ای ساختمان‌ها می‌شود، توسط شرکت بزرگ اکستروژن «ملی محصولات آلومینیومی عمان» تولید می‌شود. بنا به اطلاعات وب‌سایت رسمی این شرکت، مقدار ظرفیت تولید آن حدود 42 هزار تن در سال است که براساس تخمین‌های ارایه شده، مقدار بهره‌وری از ظرفیت این شرکت حدود 50 درصد برآورد شده است. این شرکت نیز که عمده ماده اولیه تولید خود را از شرکت آلومینیوم صحار تأمین می‌کند، در سال 2017 به‌دلیل وقفه تولید ایجاد شده در آلومینیوم صحار، با کاهش تولید مواجه شد.

یکی از دلایل پایین بودن نرخ بهره‌وری شرکت «ملی محصولات آلومینیومی عمان» در تولید محصولات اکستروژنی، محدود بودن تقاضا در داخل عمان است. علاوه بر آن کیفیت پایین‌تر تولیدات این شرکت در قیاس با شرکت‌های خارجی، سبب شده تا بخشی از تقاضای انواع پروفیل‌های آلومینیومی عمان از محل واردات تأمین شود. صنعت ساختمان، به‌عنوان اصلی‌ترین صنعت مصرف‌کننده محصولات اکستروژنی آلومینیوم در عمان، طی سال‌های 2012 تا 2014 شاهد کند شدن رشد نسبت به سال‌های پیش بوده است. این امر به‌تدریج سبب پر شدن انبارهای تولیدکنندگان درب و پنجره شد و نهایتا در سال 2015، کاهش تولید در بین درب و پنجره‌سازان، افت مصرف محصولات اکستروژنی را به‌همراه داشت. با این حال، چون میزان تقاضای داخلی همچنان بیشتر از مقدار تولید بود، محرک کافی برای رشد تولید وجود داشت. در همین دوره نیز، افزایش صادرات به بازار کشورهای منطقه با قیمتی بسیار پایین، از تولید بیشتر این محصولات حمایت کرد؛ به‌عنوان مثال پروفیل‌های آلومینیومی عمان در سال 2016 که حدود یک‌چهارم واردات پروفیل امارات متحده عربی را تشکیل دادند، حدود 35 درصد ارزان‌تر از پروفیل‌های عربستانی بودند که نزدیک به نیمی از بازار وارداتی امارات را در اختیار داشتند.

از بین مهم‌ترین نیمه‌ساخته‌های آلومینیومی تولید شده در عمان، مفتول آلومینیومی تولیدی این کشور، تنها محصولی است که به‌طور گسترده در بازارهای صادراتی به‌فروش می‌رسد. شرکت «صنایع فرآوری آلومینیوم عمان» مهم‌ترین تولیدکننده مفتول در عمان است که در حال حاضر، ظرفیت تولید آن حدود 48 هزار تن گزارش شده است. عملکرد فروش بسیار چشم‌گیر این شرکت، سبب شده تا این شرکت به‌دنبال توسعه ظرفیت تولید خود تا 100 هزار تن در سال باشد. این شرکت نیز که در منطقه ویژه صنعتی صحار واقع شده است، عمده ماده اولیه خود را به‌طور مستقیم از آلومینیوم مذاب صحار تأمین می‌کند. این روند سبب شد تا وقفه تولید آلومینیوم صحار در سال 2017، از مقدار تولید شرکت «صنایع فرآوری آلومینیوم عمان» نیز بکاهد.

مفتول آلومینیومی تولید شده این شرکت تا پیش از سال 2015، تقریبا تماما در بازارهای صادراتی به‌فروش می‌رفت، ولی از سال 2016 با آغاز توسعه شبکه برق فشار قوی (400 کیلوولت) در عمان توسط شرکت «انتقال برق»، بخش قابل توجهی از مفتول تولیدی این کشور در داخل برای تولید سیم و کابل‌های آلومینیومی مصرف شد. لازم به‌ذکر است که در شبکه‌های انتقال فشار قوی، عمدتا از سیم و کابل‌های آلومینیومی استفاده می‌شود. این روند، حتی افزایش واردات سیم و کابل‌های آلومینیومی را به‌مقداری اندک در سال 2016 به‌دنبال داشت.

تعداد بازدید : 1809

ثبت نظر

ارسال