Fa En چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 ساعت 21 و 15 دقیقه

شمش آلومینیوم کشف‌شده در اراک احتکار نبود/ حباب 35 درصدی در بازار آلومینیوم

شمش آلومینیوم کشف‌شده در اراک احتکار نبود/ حباب 35 درصدی در بازار آلومینیوم

باشگاه آلومینیوم: مدیرعامل شرکت صنایع آلومینیوم حبیبی با تأکید بر اینکه ۲ هزار و ۲۰۰ تُن شمش آلومینیوم کشف‌شده در اراک، دپوی کارخانه یک تولیدکننده بوده و احتکاری صورت نگرفته گفت: این تولیدکننده مقاطع آلومینیومی فردی خوش‌نام باسابقه بیش از چهل سال فعالیت در این بخش است و شمش آلومینیوم را در محل انبار کارخانه تولیدی خود ذخیره کرده بود.

جمعه 23 شهریور 1397 ساعت 0:45

 

یوسف حبیبی، فعال در صنعت آلومینیوم کشور و مدیرعامل شرکت صنایع آلومینیوم حبیبی گفت: این واحد تولیدی حداقل روزی چهل تن تولید دارد و بار خود را به جهت قراردادهای منعقدشده با صنایع نظامی، خودروسازی و... در انبار ذخیره کرده بود.

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از پایگاه خبری معدن نامه، حبیبی تشریح کرد: طبق مفاد این قراردادها، تولیدکننده در زمان مشخصی باید محصول خود را به‌طرف قرارداد تحویل دهد و در صورت تأخیر در تحویل محصول، متحمل خساراتی از سوی سفارش‌دهنده خواهد شد؛ بنابراین درصورتی‌که دپوی محصول در کارخانه نداشته باشد، مجبور به پرداخت خسارت می‌شود.

مدیرعامل این شرکت تولیدی بابیان اینکه انتشار کشف انبار یک واحد تولیدی به دلیل عدم مطابقت با واقعیت، جو روانی نامساعدی را ایجاد و بازار را متزلزل کرد گفت: شنیده می‌شود در تهران انبارهایی وجود دارد که بیش از 10 هزار تن شمش آلومینیوم در آن‌ها احتکار شده؛ ازاین‌رو پیگیری و برخورد با محتکران واقعی به‌جای تولیدکنندگان تأثیر بیشتری در تنظیم بازار خواهد داشت.

 

آشفتگی بازار ریشه در انحصار صنعت آلومینیوم دارد

وی در ادامه با اشاره به انحصار شکل‌گرفته در صنعت آلومینیوم کشور و توقف کنونی بازار ناشی از عدم عرضه محصول از سوی انحصارطلبان گفت: در حال حاضر قیمت شمش آلومینیوم با حباب حدود 35 درصدی به 28 هزار تومان رسیده است.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: سیاست‌های ارزی اخیر دولت باعث شد سرمایه‌داران به دنبال رانت ایجادشده ناشی از این سیاست‌ها رفته و شرایط فعل حاضر را رقم بزنند.

حبیبی از توقف تولید در واحدهای تولیدکننده محصولات و مقاطع آلومینیومی خبر داد و افزود: محصولاتی که تاکنون نیز تولید می‌شد از ذخایر انبار کارخانه‌ها بوده است.

وی بابیان اینکه کمتر از سی درصد نیاز داخل را می‌توان از معادن کشور تأمین کرد گفت: این صنعت وابستگی زیادی به واردات دارد و در ایران تنها سه کارخانه پودر آلومینا وارد کرده و توانایی تولید شمش رادارند که دو کارخانه به دلیل استقرار در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نسبت به تأمین نیاز داخل یا صادرات مستقلاً تصمیم‌گیری می‌کنند؛ بنابراین تنها یک کارخانه باید نیاز داخل را تأمین کند. این در حالی است که به دلیل انحصار شکل‌گرفته با عدم عرضه بیش از یک ماه از سوی این کارخانه، باعث توقف بازار شده و به دلیل خلأ به وجود آمده قیمت‌ها بشدت افزایش پیداکرده است.

و از طرفی لحاظ شدن آلومینیوم در لیست تحریم‌ها، واردات مقرون‌به‌صرفه نبوده و مشکلات کنونی را برای این صنعت رقم‌زده است.

مدیرعامل شرکت صنایع آلومینیوم حبیبی بابیان اینکه این روزها صنعت آلومینیوم با چالش بزرگی ازلحاظ قیمت و کمبود مواجه شده است افزود: افزایش قیمت‌ها خرید محصولات آلومینیومی را کاهش داده و باعث شده فعالان حوزه ساختمان از محصولات جایگزین مانند پی‌وی‌سی و... استفاده کنند.

وی تصریح کرد: موضوع گرانی قیمت در دولت‌های قبل نیز که نرخ دلار حدود سه برابر افزایش داشت را تجربه کرده‌ایم با این تفاوت که در تجربه گذشته، بار آلومینیوم چه از طریق واردات و چه تولید داخل در بازار موجود بود و هیچ‌گاه میزان عرضه به صفر نرسیده و باعث توقف چرخ تولید نشد.

وی در پایان از مسئولان ذی‌ربط خواست نسبت به کنترل اوضاع با استفاده از ابزارهای کارشناسی شده اقدام کنند.

تعداد بازدید : 2232

ثبت نظر

ارسال