Fa En دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 ساعت 8 و 51 دقیقه

سهم مناطق مختلف جهان در عرضه محصولات نورد آلومینیومی

سهم مناطق مختلف جهان در عرضه محصولات نورد آلومینیومی

باشگاه آلومینیوم: محصولات نورد آلومینیومی حدود 30 درصد کل مصرف آلومینیوم جهان را تشکیل می‌دهد. تولید این محصول طی سال‌های گذشته در چین شاهد بیشترین رشد در بین مناطق مختلف جهان بوده است، این امر سبب شد تا طی کمتر از 2 دهه، چین به بزرگ‌ترین عرضه‌کننده محصولات نورد آلومینیومی جهان بدل شود.

سه شنبه 13 شهریور 1397 ساعت 12:32

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از اخبار فلزات، تولید محصولات نورد آلومینیومی در طی سال‌های گذشته دستخوش تغییر شگرفی شده است. با توجه به اینکه هزینه‌های تولید در واحدهای نورد نسبت به سایر واحدهای پایین‌دستی آلومینیوم بیشتر است، عمده ظرفیت‌های شکل گرفته در نقاطی بوده‌اند که امکان تأمین کافی شمش آلومینیوم به‌عنوان ماده اولیه تولید وجود داشته باشد. از این رو، در مناطقی که تولید آلومینیوم سهم بیشتری از بازار کل جهانی را داشته است، ظرفیت‌های نورد بیشتری نیز شکل گرفته‌اند.

در نمودار ، سهم مناطق مختلف جهان در تولید محصولات نورد آلومینیومی در سال‌های 2001 و 2017 مقایسه شده است. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، کشورهای اروپای غربی و آمریکای شمالی که در سال 2001 از مهم‌ترین مناطق تولیدکننده آلومینیوم در سطح جهان بودند، بیشترین سهم را در بازار تولید محصولات نورد آلومینیومی نیز در اختیار داشتند. در حالی که این 2 منطقه در سال 2001، در مجموع 51 درصد کل محصولات نورد آلومینیومی جهان را تولید کردند، اما چین در سال 2017 موفق به کسب سهم آن‌ها از بازار تولید شد.

مقدار تولید محصولات نورد آلومینیومی چین بین سال‌های 2001 تا 2017، به‌طور متوسط سالانه حدود 15 درصد رشد کرد. این در حالی بود که حجم تولید این محصولات در بین کشورهای اروپای غربی در دوره مورد بررسی فاقد رشد بود و حتی در آمریکای شمالی حدود یک درصد نیز در هر سال کاهش داشت. به  پس از چین که شاهد بیشترین نرخ رشد در بازار تولید محصولات نورد بود، خاورمیانه با رشد 14.5 درصدی در هر سال در رتبه دوم توسعه این صنعت قرار گرفت. لازم به اشاره است که در خاورمیانه شرکت‌های بزرگی از جمله جارمکوی بحرین، شرکت نورد آلومینیوم عربستان و همچنین شرکت نورد آلومینیوم عمان از مهم‌ترین تولیدکنندگان محصولات نورد آلومینیومی در بین کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هستند. علاوه بر این‌ها شرکت آلومینیوم آسان و شرکت‌های متعدد دیگری نیز در ترکیه به تولید انواع ورق و فویل مشغول هستند.

در عین حال نیز، منطقه اقیانوسیه شاهد بیشترین افت تولید بود؛ براساس برآوردهای انجام شده، مقدار تولید محصولات نورد این منطقه به‌دلیل عدم دسترسی به ماده اولیه تولید (شمش آلومینیوم) از حدود 150 هزار تن در سال‌های نزدیک به 2001 به کمتر از 100 هزار تن در سال‌های پایانی از دوره مورد بررسی رسید. گفتنی است که در این منطقه، تولید شمش آلومینیوم به‌دلیل افزایش هزینه‌های تأمین انرژی طی سال‌‌های گذشته روندی نزولی را طی کرد و سبب کسری در بازار این منطقه شد و تولید نیمه‌ساخته‌ها از جمله محصولات نورد را کاهش داد.

تعداد بازدید : 1392

ثبت نظر

ارسال