Fa En یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 ساعت 0 و 31 دقیقه

مدیر عامل ایرالکو: برخلاف خبرها منابع ارز دولتی ‌در اختیار آلومینیوم‌سازی ‌قرار نگرفت

مدیر عامل ایرالکو: برخلاف خبرها منابع ارز دولتی ‌در اختیار آلومینیوم‌سازی ‌قرار نگرفت

باشگاه آلومینیوم: مدیر عامل شرکت آلومینیوم ایران با بیان اینکه منابع ارز دولتی برخلاف خبرها در اختیار آلومینیوم‌سازی برای تهیه مواد اولیه قرار نگرفت گفت: صنعت آلومینیوم در صورت حمایت نشدن به زودی دچار مشکلات حادی می‌شود.

دوشنبه 12 شهریور 1397 ساعت 10:0

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل ازخبرگزاری تسنیم، احمد مجیدی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به این که تنها سه کارخانه مادر تولید آلومینیوم وجود دارد و ظرفیت این سه کارخانه 350 هزار تن است، اظهار داشت: اگر به این صنعت کمک نشود در آینده نزدیک دچار مشکلات حادی می‌شویم.

وی افزود: بنابر آماری که از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود دارد زیر دست این سه کارخانه 11 هزار کارخانه و کارگاه تولیدی است که از شمش این کارخانه‌ها برای تولیدات پایین دستی استفاده می‌کند، اگر تمام خطوط کارخانه آلومینیوم‌سازی کار کند که در حال حاضر خط پنج در حال بهسازی است، 180هزار تن در سال تولید شمش داریم.

مدیرعامل شرکت آلومینیوم‌ ایران تصریح کرد: چهار هزار و 700 پرسنل داریم که ماهیانه 26 میلیارد تومان حقوق و دستمزد  به آنها پرداخت می‌کنیم، هم اکنون که خط پنج در حال بهسازی است از 140 دیگ این خط 47 دیگ کار می‌کند، پیش بینی کرده‌ایم تولیدات در سال به  165 هزار تن برسد.

مجیدی بیان کرد: برعکس سایر کارخانجات مثل فولاد سازی و مس که معادن آن داخل کشور است 80 درصد مواد اولیه این کارخانه که از کشورهایی مثل چین، هند و مقداری از پاکستان و سایر کشورها تامین می‌شود و تنها 20درصد ازمواد معدنی که همان آلومنا است داخل کشور تامین می‌شود پس مهم‌ترین چالش این صنعت تامین مواد اولیه است.

وی ادامه داد: در حالت طبیعی ما باید برای 6 ماه مواد اولیه را ذخیره داشته باشیم تا بتوانیم مطمئن باشیم اتفاقات پیش آمده به تولید ما ضرر نمی‌زند این در حالی است که اکنون ما فقط برای سه روز دیگر مواد اولیه داریم، این روند چندسال است که اینگونه سپری می‌شود که هر لحظه امکان توقف تولید و یا تعطیلی وجود دارد، لازم به ذکر است که اگر هریک از این دیگ‌ها به هر دلیلی تعطیل شود یک میلیارد تومان هزینه برای بهسازی آن لازم است.

مدیر عامل شرکت ایرالکو عنوان کرد: باتوجه به سیاست‌های ارزی جدیدی که اتخاذ شد با دلار چهار هزار و 200 تومانی، انتظار بود که 25 میلیون دلار دولت ماهانه در اختیار ما برای تامین مواد اولیه را قرار دهد، علی‌رغم صحبت‌های انجام شده در اخبار آلومینیوم مبنی بر تامین ارز مورد نیاز این بخش‌ها این اتفاق نیفتاد و تنها 40 درصد از ارز مورد نیاز ما تامین شد پس ما ناچار شدیم به صورت تهاتری مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنیم.

مجیدی با اشاره به به این که تولیدات این سه کارخانه موجود در کشور به اندازه نیاز و مصرف کشور است، گفت: 330 هزار تن نیاز کشور است و حداکثر تولید کارخانه به 350هزار تن می‌رسد  که در بحث تهاتر شمش‌های تولید با مواد اولیه، منجر به کمبود شمش برای تامین شمش مورد نیاز کارخانه‌جات زیر دست می‌شود و این امر سبب تعطیلی این صنایع می‌شود.

وی اضافه کرد: وقتی ارز به قیمت چهار هزار و 200 رسید ما تمام مواد مورد نیاز را از شهر اراک با قیمت 9 تا 10 هزار تومان تامین می‌کردیم که دستوری به ما ابلاغ شد که شمش تولیدی را در بورس با ارز چهار هزار و 200 تومانی بفروشیم، ماهرآنچه را که تامین کردیم با ارز 10 هزار تومانی بود و صادرات ماهم با ارز 10هزار تومانی بود این درحالی است که ما را مجبور به فروش با ارز چهار هزار و 200 تومانی در بورس کردند.

مدیرعامل شرکت ایرالکو تصریح کرد: این امر سبب به وجود آمدن یک رانتی در بورس شد که شمش 10 تا 11 هزار تومانی بورس را دلالان در بازار آزاد با قیمت 18 تا 19هزار تومانی به فروش رساندند که این  فقط به ضرر تولید کننده است، ارز چهار هزار و 200 تومانی به سامانه نیما تبدیل شد یعنی برای تامین مواد اولیه، ارز را از بازار ثانویه تامین کنیم که تاکنون ما در این امر موفق نبوده‌ایم.

مجیدی با اشاره به این که ارز مورد نیاز آن‌ها روپیه هند و یوآن چین است، گفت:  با توجه به این که هند تنها روپیه از ما می‌پزیرد معاون اول رئیس جمهور با مکاتباتی که با  رئیس بانک مرکزی برای تامین روپیه مورد نیاز ما داشت،  بانک مرکزی اعلام کرد که روپیه نداریم، علی‌رغم اینکه 84 میلیارد تومان در بانک توسعه صادرات به مدت یک ماه است که سرمایه‌گذاری کرده‌ایم اما متاسفانه این امر تاکنون محقق نشده است.

وی ادامه داد: در سال به 14 میلیارد روپیه هند برای وارد کردن پودر آلومینا و 650 میلیون یوآن چین برای وارد کردن آند، کریولیت و بقیه مواد لازم داریم، بعد از اینکه 25 روز به ما برای عرضه کالا در بورس اجازه ندادند دستورالعمل جدیدی ابلاغ شد که باید این بارهم با ارز چهار هزار و 200تومانی و قیمت پایه چهار هزار و 200 تومانی و سقف رقابت آزاد در بورس عرضه کنیم، این درحالی است که قیمت تمام شده 13 هزار و 500 تومان فقط پول مورد نیاز برای هر کیلوشمش است و قیمت تمام شده برای هرکیلو 30 هزار تومان می‌شود پس چطور با قیمت پایه بورس 9 هزار و 500تومانی ما به فروش برسانیم.

مدیرعامل شرکت ایرالکو عنوان کرد: اگر این روند ادامه پیدا کند دو تا سه ماه دیگر این شرکت قادر به کار نیست، تمامی ارزی که دولت نمی‌توانند در اختیار ما قرار دهد، با دلالی و صرافی‌ها و بازار آزاد تامین می‌کنیم، پیشنهاد ما این است که باتوجه به این‎که هند و چین از ما نفت خریداری می‌کنند به جای پرداخت پول به ما مواد اولیه دهند و ما پول آن را به حساب بانک مرکزی وارد ‌کنیم باتوجه به پیگیری‌های انجام شده اما متاسفانه این امر هم هنوز محقق نشده است.

مجیدی با اشاره به مشکلات و شرایط تحریم که بعد از 13 آبان هم تشدید می‌شود، گفت: مشکل دوم ما در بحث گمرگات کشور است، ما با همه‌ این تحریمات می‌توانیم جنس را با واسطه و البته گران‌تر خریداری و تهیه کنیم اما وقتی به پشت در گمرگ می‌رسیم تازه تحریم‌ها برای ما شروع می‌شود و باتوجه به این‌که ما ماهیانه 30 هزار تن واردات داریم قوانین برخوردی با ما با کسی که یک کارتون وارد می‌کند یکسان است.

وی اضافه کرد: باتوجه به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر این که ستون اقتصاد مقاومتی تولید است پس باید یک تسهیلاتی را برای تولید کنندگان بزرگ کشور که بیشتر از 50 تا نیست در نظر گرفته شود، به سبب اینکه وزن کانتینر وارد کننده قطعات لازم برای بهسازی خط پنج بیشتر از رقم ثبت شده در اظهار نامه بود، هشت ماه که نمی‌توانیم این قطعات را از گمرگ ترخیص کنیم.

مدیرعامل شرکت ایرالکو تصریح داد: در بحث نیرو با توجه به درخواست‌هایی که برای جذب به ما ابلاغ می‌شود ما توان جذب نیرو نداریم هم اکنون در این مجموعه بیش از چهار هزار نفر مشغول به کارند که ما همت کنیم تعدیل نیرو نداشته باشیم، با توجه به این‌که تعداد نیروی ما از رقیبان ما بیشتر است قطعا تولید ما گران‌تر درمی‌آید، افزایش نیرو سبب کاهش راندمان می‌شود.

مجیدی بیان کرد: در آخر امسال کارخانه سالکو در لامرد استان فارس با ظرفیت 360 هزار تن در سال شروع به کار می‌کند که میزان برق پایین، کارخانه‌ 360 کیلوآمپری و هزینه تولید پایین دارد که می‌تواند یک رقیب جدی برای ما تلقی شود.

وی با اشاره به این‎‌ که استان در گذشته وضعیت مناسبی داشته و این کارخانه منابع مالی خوبی در اختیار داشت، گفت: 920 میلیارد تومان تعهدات پرداخت نشده داریم که هرچه در این مدت در بورس عرضه داشتیم نتوانستیم این تعهدات را پرداخت کنیم، پیش بینی می‌شود با ادامه این روند توسط دولت این مبلغ تا پایان امسال به یک هزار میلیارد تومان برسد.

مدیرعامل ایرالکو عنوان کرد: دیگر قادر به پاسخگویی به یک سری از درخواست‌ها برای تامین مالی برای همایش‌ها و غیره نیستیم، امسال 10 میلیارد تومان بودجه ورزشی ما بوده و هفت ونیم میلیارد تومان هم تعهدات دارد که در مجموع به 17 میلیارد می‌رسد، که ما موظف به هزینه کردن آن هستیم، 750میلیون تومان برای فوتسال کارخانه بودجه در نظر گرفته شد و برای همه‌ فعالیت‌های انجام شده هزینه می‌شود و ما بیشتر از این قادر به هزینه کردن و کمک مالی به بخش‌های بیرون از کارخانه نیستیم.

تعداد بازدید : 1541

ثبت نظر

ارسال