Fa En دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 ساعت 9 و 3 دقیقه

نگاه آلومینیوم: گزارش معاملات آلومینیوم در هفته‌ی گذشته

نگاه آلومینیوم: گزارش معاملات آلومینیوم در هفته‌ی گذشته

باشگاه آلومینیوم: هفته ای که گذشت روند صعود ارزش دلار در مقابل ارزهای دیگر جهانی متوقف شد و حتی تا حدودی صعود ارزش دلار به اصلاح قیمتی منجر شد و همین موضوع موجب تقویت محدودی در فلزات جهانی شد به نحوی که آلومینیوم هم که به زیر 2000 دلار سقوط کرده بود مجددا به سطح بالای 2000 بازگشت و در طی هفته روند صعودی داشت . مخصوصاً اینکه در روز پایانی معاملات جهانی (جمعه) در سطح 2072 دلار نیز معامله شد که نوید بخش بازگشت مجدد قیمت ها به سطوح قبلی را میدهد.

یکشنبه 4 شهریور 1397 ساعت 11:16

اما در بازارهای داخلی همچنان شاهد درهم تنیده شدن کلاف سردرگم عرضه های بورس کالا هستیم ، در حالی که معاون اول رئیس جمهور در ابتدای هفته طی مصاحبه ای اعلام کرد به استثاء کالاهای اساسی سایر اقلام می بایست با نرخ ارز در بازار ثانویه عرضه شوند و عرضه های بورس کالا نیز از این قاعده مستثنی نیستند ، اما یک روز بعد وزارت صنعت معدن و تجارت همچنان بر عرضه با نرخ های قبلی(4200 تومانی) پافشاری کرد تا بسیاری از عرضه های فولادی لغو شده و آلومینیوم نیز همچنان بدون هیچ عرضه ای در بورس کالا بماند. نتیجه آن نیز کمبود شدید مواد اولیه در بازار آزاد و افزایش بیش از پیش قیمت ها بود به نحوی که در روز سه شنبه شمش تا 26000 تومان و بیلت تا 27000 تومان نیز در بازار آزاد به فروش رفت. بسیاری از صنایع پایین دستی و تولیدکننده ها طی یکی دو ماه اخیر تعطیل و نیمه تعطیل شده و کم کم شاهد زمین گیر شدن همین صنعت نصفه و نیمه آلومینیوم کشور هستیم.

و البته اگرچه همه میدانیم که در دو هفته اخیر جهت تعیین تکلیف فرمول جدید عرضه بورس و علل خصوص نرخ جدید دلار برای جایگزاری در این فرمول هیچ کالایی در بورس عرضه نمی شود اما بهرحال با لحاظ پارامترهای ذکر شده(میانگین هفتگی نرخ جهانی آلومینیوم و همچنین قیمت 4200 تومان برای هر دلار آمریکا) در فرمول بورس کالا ، فی پایه برای عرضه هر کیلوگرم شمش و بیلت جهت عرضه در بورس کالا (با محاسبه 9 درصد مالیات و 30 تومان کارمزد کارگزاری) به شرح ذیل خواهد بود :

 

▪️ بیلت ۷ اینچ استاندارد ۶۰۶۳ ایرالکو :    10765  تومان      (117+)

▪️شمش خلوص ۹۹٫۷۵ هرمزال           :    10062  تومان      (110+)

▪️شمش خلوص ۹۹٫۸۰ ایرالکو            :    10127  تومان      (110+)

 

سوالی که پیش می آید در صورت تایید اعمال نرخ ثانویه در بورس کالا برای عرضه های آلومینیوم قیمت شمش و بیلت چه وضعیتی پیدا خواهد کرد؟ در صورتی که در فرمول کنونی تنها نرخ ارز تغییر کند و سایر پارامترها(پرمیوم و...) تغییری نکند با قیمت جهانی این هفته و دلار ثانویه 8000 تومانی ، بیلت در حدود 25000 تومان در بورس کالا عرضه خواهد شد و احتمالا در حدود همین 26000 تا 27000 تومانی که در بازار آزاد هست به دست تولیدکننده خواهد رسید ، البته اگر تا آن زمان همچنان تولیدکننده و کارخانه و صنعتگری باقی مانده باشد... که اگر هم باشد همه می دانیم این قیمت ها در بازار داخلی خریدار آن چنانی نخواهد داشت و سایه مرگ بار رکود  بر بازار مصرف آلومینیوم سنگینی خواهد کرد.

تعداد بازدید : 1294

ثبت نظر

ارسال