Fa En شنبه 22 اردیبهشت 1403 ساعت 19 و 54 دقیقه

افزایش صادرات از بحرین هم‌زمان با کاهش تقاضای داخلی مفتول آلومینیومی

 افزایش صادرات از بحرین هم‌زمان با کاهش تقاضای داخلی مفتول آلومینیومی

باشگاه آلومینیوم: بخش‌های پایین‌دستی صنعت آلومینیوم در بحرین، در مجاورت بخش بالادستی آن، توسعه قابل توجهی داشته است؛ به‌نحوی میزان تولید اکثر محصولات پایین‌دستی در این کشور، بسیار بیشتر از میزان تقاضای داخلی آن بوده و این کشور را در زمره یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان پایین‌دستی‌ آلومینیوم در سطح جهان قرار داده است.

شنبه 3 شهریور 1397 ساعت 13:6

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات‌آنلاین، محصولات نورد آلومینیومی، یکی از مهم‌ترین محصولات پایین‌دستی صنعت آلومینیوم بحرین به‌شمار می‌رود. این کشور با ظرفیت حدود 170 هزار تن، از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ورق‌های آلومینیومی در خاورمیانه است. هر چند که اصلی‌ترین مصرف ورق‌های آلومینیومی در صنایع بسته‌بندی و برای تولید فویل و قوطی‌های آلومینیومی است، اما در بحرین، ظرفیت چندانی برای تولید قوطی‌های آلومینیومی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مصرف‌کننده‌های ورق آلومینیومی وجود نداشته و عمده نیاز آن به این محصول از محل واردات تأمین می‌شود. این امر باعث می‌شود که شرکت جارمکو (Garmco) که به‌ تولید انواع ورق‌های آلومینیومی می‌پردازد، هر ساله بخش عمده‌ای از تولیدات خود را به اقصی نقاط جهان صادر کند.

علاوه بر این، توسعه ضعیف صنایع بسته‌بندی در بحرین، عمده مصرف ورق‌های آلومینیومی این کشور را به دومین صنعت پرمصرف محصولات نورد، یعنی ساختمان، وابسته کرده است. بررسی مقدار ارزش افزوده حاصل از ساخت‌وساز در بحرین طی سال‌های گذشته، مقدار تقریبا ثابتی را در چند سال اخیر نشان می‌دهد، به‌دنبال همین امر نیز، مقدار مصرف ورق‌های آلومینیومی بحرین طی سال‌های گذشته شاهد تغییرات اندکی بوده است. همان‌طور که در نمودار 1 نشان داده شده میزان مصرف محصولات آلومینیومی یاد شده در بحرین طی 6 سال گذشته حدود 39 هزار تن بوده است. در حالی که این میزان برای تولید آن‌ها حدود 163 هزار تن تخمین زده می‌شود.

 

از بین محصولات پایین‌دستی آلومینیوم، مفتول را شاید بتوان مهم‌ترین محصول تولیدی در بحرین دانست. مفتول نه‌تنها بیشترین ظرفیت را در بخش پایین‌دستی آلومینیوم بحرین به‌خود اختصاص می‌دهد، بلکه با صادرات نزدیک به 185 هزار تن، این کشور را به بزرگ‌ترین صادرکننده مفتول در جهان بدل کرده است. شرکت میدال (Midal) بحرین، اصلی‌ترین و قدیمی‌ترین تولیدکننده مفتول آلومینیومی در بحرین، از هم‌جواری با واحد ذوب (آلبا) بهره‌مند است. به‌واسطه همین امر، بخش اعظمی از خوراک ورودی این واحد را مذاب آلومینیوم تشکیل می‌دهد.

هر چند که بحرین بزرگ‌ترین تولیدکننده مفتول آلومینیومی در خاورمیانه است، اما علت اصلی افزایش صادرات آن کاهش تقاضای داخل بوده است که سبب شده تا مازاد مفتول تولیدی این کشور در بازارهای صادراتی به‌فروش برسد. با توجه به اینکه مصرف اصلی مفتول آلومینیومی برای تولید سیم و کابل است، هرگونه تغییر در بازار سیم و کابل بحرین، شدیدا مقدار تقاضای مفتول را در این کشور تحت تأثیر قرار می‌دهد. اصلی‌ترین تولیدکننده سیم و کابل آلومینیومی در این کشور، شرکت میدال (Midal) است که عمده مفتول تولیدی خود را برای تولید انواع سیم و کابل‌های آلومینیومی مصرف می‌کند. عمده سیم و کابل تولیدی در این کشور نیز در بازارهای صادراتی به‌فروش می‌رود. کوچک شدن بازار صادراتی این محصولات طی چند سال اخیر، خصوصا کاهش تقاضای وارداتی عربستان سعودی به سیم و کابل، مقدار فروش و متعاقبا تولید سیم و کابل را در بحرین کاهش داد. این امر سبب شد تا مقدار مصرف سیم و کابل در بحرین که بین سال‌های 2012 تا 2015 در حدود 108 هزار تن بود، در سال 2017 تا حدود 39 هزار تن کاهش یابد. نمودار 2، تولید و مصرف مفتول آلومینیومی بحرین را طی 6 سال گذشته نشان می‌دهد.

 

تعداد بازدید : 1239

ثبت نظر

ارسال