Fa En شنبه 8 اردیبهشت 1403 ساعت 21 و 19 دقیقه

یادداشت ریاست سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در مورد مصوبات جدید عرضه آلومینیوم در بورس کالا: عرضه شمش و بیلت باید مستمر و هفتگى و به اندازه کف تعیین شده باشد/ برای قیمت آلومینیوم سقف رقابتی در نظر گرفته شده است

یادداشت ریاست سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در مورد مصوبات جدید عرضه آلومینیوم در بورس کالا: عرضه شمش و بیلت باید مستمر و هفتگى و به اندازه کف تعیین شده باشد/ برای قیمت آلومینیوم سقف رقابتی در نظر گرفته شده است

باشگاه آلومینیوم: علی‌رغم توضیحات آقای رضایی، ابهام در جزئیات و شیوه محاسبات قیمت آلومینیوم در بورس ادامه داشت تا اینکه در همین زمینه یادداشت آقای مهندس هوشنگ گودرزی رییس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران ابعاد این دستورالعمل و شیوه محاسبات قیمت آلومینیوم در آن را تا حدی روشن ساخت. رییس سندیکای صنایع آلومینیوم ضمن توضیحاتی با بیان این موضوع که سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در ادامه فعالیت‌ها و توافقات قبلی کمیته‌ها و کارگروه‌های مختلف در ایمیدرو در موضوع تنظیم دستورالعمل اخیر نیز همفکری و دخالت داشته‌است اعلام کرد که بر اساس این دستورالعمل، عرضه شمش و بیلت باید مستمر و هفتگى و به اندازه کف تعیین شده باشد و همچنین برای قیمت آلومینیوم نیز سقف رقابتی در نظر گرفته شده است.

سه شنبه 30 مرداد 1397 ساعت 16:39

یادداشت ریاست سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در مورد مصوبات جدید عرضه آلومینیوم در بورس کالا

 

 

«به استحضار می‌ر‌ساند سندیکا در اجرای رسالت همیشگی خود راستای همکاری و همفکری برای تأمین ارز مورد نیاز صنایع بالادستی به‌منظور خرید پودر و ملزومات تولید صنایع بالادستی (شرکت‌های تولیدکننده شمش) از یک طرف و همچنین تأمین مواد اولیه مورد نیاز صنایع پائین‌دستی کشور قبل صادرات از طرف دیگر، همواره فعال بوده و سعی نموده است تا مسایل و مشکلات صنعت را که حاصل اظهار نظر و پیشنهادهای همکاران ما می‌باشد به سمع دست‌اندرکاران و سیاستگذاران برساند.

طبق توافقات قبلی کمیته‌ها و کارگروه‌های مختلف در ایمیدرو، وزارت صمت ساختمان شهید کلانتری، وزارت صمت ساختمان سمیه و وزارت صمت ساختمان نادری نمایندگان سندیکا شرکت نموده و پیشنهاد خود را هم بصورت شفاهی و هم کتبا به مسئولین اعلام نمودند که در صورت نیاز آقای ابوالفضل رضائی دبیر سندیکا می‌تواند متن نامه ارسالی پیشنهادها را جهت اطلاع همکاران کپی نماید.

کمبود عرضه آلومینیوم در بورس کالا بعلت عدم عرضه شرکت المهدی و هرمز جنوب با فرمول و نرخ تعیین شده قبلی بود. زیرا این شرکت ها به‌دلیل حضور در مناطق آزاد و یا ویژه تجاری می‌توانند محصول خود را مستقیما صادر نمایند و ارز آن‌را نیز قانونا نباید از طریق سامانه نیما به فروش برسانند فلذا در این راستا قیمت محصول خود را با نرخ «ال‌ام‌ای ضرب در نرخ ارز آزاد» محاسبه و مطالبه می‌نمایند که موجب افزایش قیمت شمش به بالای بیست هزار تومان شده است. از طرف دیگر شرکت ایرالکو به‌علت دریافت کمک‌های جانبی دولتی قبلی از جمله دریافت ارز ٤٢٠٠ تومانی در گذشته و حضور در سرزمین اصلی ( نبودن در مناطق آزاد ) موظف به ارائه شمش با قیمت فرمول تعیین شده ستاد بر با ارز ٤٢٠٠ تومانی بود که در نتیجه ضمن اینکه به اندازه کافی شمش برای عرضه وجود نداشت، موجب مفاسد زیادی شد و تولیدکنندگان واقعی از دستیابی به شمش مورد نیاز محروم شدند و سطح دلال بازی به جائی رسید که ارگان‌های نظارتی وارد عمل شدند تا خریداران غیر تولیدی و بقولی محتکرین را مورد شناسائی قرار دهند.

حاصل عملیات فوق عدم عرضه شمش در سه هفته گذشته و بالا رفتن نرخ شمش برای مصرف کنندگان نهائی و واقعی و گذشتن نرخ شمش از مرز ٢٧ هزار تومان و در نتیجه کاهش و در بعضی مواقع توقف تولید صنایع پائین دستی گردید که این مطلب بطور روزانه به اطلاع معاونین و تصمیم‌سازان و تصمیم گیران وزارت صمت رسید و حتی از مسئولین محترم استان استمداد خواسته شد که موجب تشکیل جلسه‌های دو پنجشنبه گذشته در اراک گردید.

حاصل پیگیری‌های مستمر انجام شده پکیجی بود که از طرف معاونت معدنی وزارت صمت تهیه و برای اظهار نظر به معاونت برنامه‌ریزی، تأمین و توزیع و تنظیم بازار جهت بررسی تأیید و اعلام برای اجرای ارسال گردیده بود که سندیکا امروز صبح از این طرح مطلع شد و به‌سرعت من و آقای حقیقی در جلسه حضور یافتیم و طرح را مرور کردیم و با تغییراتی در آن سعی کردیم از افزایش خودسرانه و بی رویه قیمت جلوگیری نمائیم.

 

  • در این طرح پیش بینی شده است که ارز مورد نیاز برای خرید مواد اولیه صنایع بالا دستی از سامانه ارز ثانویه تأمین گردد زیرا ارز گروه یک برای این بخش وجود ندارد.
  •  

از آنجا که ارز مورد نیاز از سامانه ارز ثانویه تأمین می‌شود لذا قیمت گذاری مفهومی نخواهد داشت فلذا سقف رقابت برداشته شده بود و قیمت پایه نیز میانگین چهار عرضه قبلی بورس تعیین گردیده بود و با سقف باز رقابت قیمت می‌توانست تا هر کجا که بخواهد افزایش یابد.

 

  • در این پیشنهاد حداقل عرضه هفتگی یادآوری شده بود و شرکت‌های تولید کنند شمش اعم از اینکه داخل کشور باشند و یا در مناطق ویژه یا مناطق آزاد، ملزم به تأمین نیاز داخلی خواهند بود و در صورت عدم تمکین معاونت معدنی جلوی صادرات آنها را خواهد گرفت.
  • فروش به خریداران بر اساس سامانه بهین یاب و ارائه مدارک دیگری از جمله پرداخت ارزش افزوده و تولید سال قبل و.. خواهد بود.

آنچه امروز از طرف سندیکا به مطالب فوق افزوده شد است بشرح ذیل است:

  • عرضه شمش و بیلت باید مستمر و هفتگی و به اندازه کف تعیین شده باشد.
  • سقف قیمت فروش در هر صورت نمی‌تواند از ال ام ای ضربدر 1/05 ضربدر نرخ ارز ثانویه بیشتر باشد.
  • واردات محصولات تولید داخل ممنوع است .
  • تمام تولیدکنندگان شمش موظف به تأمین بازار داخلی قبل از صادرات هستند حتی آنهائی که در مناطق آزاد و ویژه هستند.»

 

تعداد بازدید : 1350

ثبت نظر

ارسال