Fa En شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 5 و 26 دقیقه

۱۸.۴ درصد از تجارت قراضه آلومینیومی دنیا در دست آمریکا

۱۸.۴ درصد از تجارت قراضه آلومینیومی دنیا در دست آمریکا

باشگاه آلومینیوم: نرخ رشد مرکب سالانه تجارت قراضه آلومینیوم از سال ۲۰۱۳ تا سال ۲۰۲۲، حدود ۶.۴ درصد بود. در سال ۲۰۲۱، پس از واکسیناسیون همگانی در برابر بیماری کرونا، تجارت قراضه حدود ۲۲.۴ درصد در مقایسه با سال ۲۰۲۰ رشد داشت.

شنبه 6 خرداد 1402 ساعت 13:2

باشگاه آلومینیوم- میزان تجارت این محصول در سال ۲۰۲۲، حدود ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن بود. کشور آمریکا به‌ عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده قراضه آلومینیوم در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲، به‌ طور متوسط سهم ۱۸.۴ درصدی از تجارت این محصول را به خود اختصاص داد. بزرگ‌ترین مشتری قراضه آمریکا کشور چین بود. واردات قراضه آلومینیوم چین از مبدا آمریکا در دوره مورد بررسی روند نزولی داشت. یکی از دلایل افت واردات قراضه، جنگ تجاری چین و آمریکا بود که از سال ۲۰۱۸ شروع شد. سهم چین از صادرات قراضه آمریکا در سال ۲۰۲۲، به حدود ۰.۸ درصد رسید؛ در حالی که در سال ۲۰۱۳ سهم چین حدود ۶۹.۷ درصد بود.

به گزارش فلزات آنلاین، آلومینیوم یک فلز طبیعی است که از سطح زمین استخراج می‌شود. از آنجایی که آلومینیوم به‌ طور مداوم بازیافت می‌شود، استخراج این فلز می‌تواند به میزان قابل توجهی کاهش یابد. با کاهش استخراج، از اتمام منابع معدنی حاوی این فلز جلوگیری می‌شود. بازیافت آلومینیوم در مقایسه با تولید آلومینیوم اولیه از آلومینا، انرژی بسیار کمتری مصرف می‌کند. کاهش مصرف انرژی در صنعت آلومینیوم امری مهم تلقی می‌شود. بازیافت آلومینیوم به میزان قابل توجهی انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد که برای محیط زیست مفید است. ناگفته نماند بازیافت آلومینیوم، گرمایش جهانی و تغییرات شدید آب و هوایی را کاهش می‌دهد که یکی از خطرات جدی زندگی بشر است.

یکی از بارزترین خواص آلومینیوم این است که می‌توان آن را به دفعات بی‌شماری بدون کاهش کیفیت بازیافت کرد. بازیافت آلومینیوم ۹۵ درصد انرژی کمتری نسبت به تولید آلومینیوم از مواد خام مصرف می‌کند. همچنین ۹۷ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای تولید شده در فرایند تولید اولیه را کاهش می‌دهد. بازیافت یک تن آلومینیوم باعث صرفه جویی ۹ تنی در انتشار گاز کربن دی‌اکسید و چهار تن بوکسیت می‌شود.

رشد ۱۷ درصدی تجارت قراضه در سال ۲۰۲۲

نمودار ۱، تجارت جهانی قراضه‌های آلومینیومی را نشان می‌دهد. همان‌ طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، به‌ صورت کلی روند تجارت قراضه آلومینیوم در دنیا از سال ۲۰۱۳ تا سال ۲۰۲۲ صعودی بوده است. نرخ رشد مرکب سالانه تجارت قراضه در دوره مورد بررسی حدود ۶.۴ درصد بود. تجارت قراضه آلومینیومی در سال ۲۰۱۵، حدود ۳.۳ درصد و در سال ۲۰۲۰ نیز حدود ۲ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشت. یکی از دلایل افت تجارت این محصول، کاهش قیمت آلومینیوم در بازار جهانی بود. در واقع زمانی که قیمت آلومینیوم کاهش می‌یابد، مصرف‌کنندگان شمش آلومینیوم ترجیح می‌دهند شمش‌های پرایمری خریداری کنند که از نظر خواص شیمیایی، کیفیت به‌ مراتب بهتری دارند. زمانی که قیمت آلومینیوم در بورس کالای لندن (LME) افزایش می‌یابد، واحدهای پایین‌دستی به سمت خرید شمش‌های ثانویه (حاصل از ذوب ضایعات) سوق پیدا می‌کنند. در برهه‌ای که قیمت آلومینیوم و شمش‌های خالص اولیه تا حدی افزایش یابد که برای مصرف‌کنندگان امکان تامین آن دشوار شود. در چنین شرایطی واحدهای پایین‌دستی عمدتا به مصرف قراضه برای جایگزین کردن نیاز خود روی خواهند آورد.

ارزیابی‌های نشان می‌دهد که تجارت منابع ثانویه آلومینیوم (قراضه) با تغییر قیمت جهانی آلومینیوم تغییر می‌کند. بر این اساس، در برهه‌هایی که قیمت آلومینیوم رشد پیدا می‌کند، تمایل بر تجارت قراضه‌های آلومینیومی افزایش می‌یابد و با کاهش قیمت آلومینیوم، تمایل بیشتر بر مصرف آن است. در سال ۲۰۲۱ و پس از واکسیناسیون همگانی برای بیماری کرونا، حجم تجارت قراضه حدود ۲۲.۴ درصد افزایش پیدا کرد. قیمت آلومینیوم در سال ۲۰۲۱، حدود دو هزار و ۴۸۰ دلار بر تن در بورس کالای لندن قیمت‌گذاری شد که در مقایسه با سال ۲۰۲۰، حدود ۴۵.۵ درصد رشد داشت و متعاقبا باعث بیشترین رشد در تجارت قراصه آلومینیومی در دنیا شد. میزان تجارت قراضه در سال ۲۰۲۱، حدود ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن بود که با رشد ۱۷ درصدی در سال ۲۰۲۲، میزان تجارت قراضه به حدود ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن افزایش پیدا کرد.

آمریکا، بزرگ‌ترین صادرکننده قراضه آلومینیوم

بدیهی است کشورهایی که آلومینیوم بیشتری مصرف می‌کنند، کشورهایی هستند که بزرگ‌ترین تولیدکننده قراضه نیز به‌ شمار می‌روند. بیشترین میزان صادرات قراضه آلومینیومی دنیا از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ از ایالت متحده آمریکا بوده که به‌ طور متوسط هر ساله، حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن قراضه به سایر کشورها صادر کرده است. پس از آمریکا، کشورهای آلمان، کانادا، فرانسه و انگلیس بیشترین میزان صادرات قراضه آلومینیومی را طی سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ داشته‌اند. در مجموع این پنج کشور در سال ۲۰۲۲، حدود چهار میلیون و ۸۶۰ هزار تن صادرات قراضه داشتند که این میزان حدود ۳۵.۵ درصد از تجارت جهانی قراضه بود.

نمودار ۲، مهم‌ترین مشتری‌های قراضه آمریکا را از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ نشان می‌دهد. به طور متوسط کشور چین هر ساله حدود ۵۶۹ هزار تن قراضه از آمریکا وارد کرده است. روند صادرات قراضه آمریکا به چین در دوره مورد بررسی نزولی بوده است. واردات قراضه آلومینیوم چین از آمریکا در سال ۲۰۱۸، حدود ۴۹۵ هزار تن بود که در مقایسه با سال ۲۰۱۷ حدود ۴۰.۴ درصد افت داشت. در سال ۲۰۱۸ با عوارض وارداتی سنگین برای کالاهای چینی، سهم چین در بازار ایالات متحده نزولی شد. پس از جنگ تجاری چین و آمریکا، کشور چین نیز واردات خود از آمریکا را کاهش داشت. این روند نزولی سال ۲۰۲۲ ادامه پیدا کرد؛ به طوری که در سال ۲۰۲۲، واردات قراضه چین از این کشور به حدود ۱۵ هزار و ۷۰۰ تن رسید. با کنار رفتن چین از بازار آمریکا، سهم سایر کشورها افزایش پیدا کرد.

کشور کره‌جنوبی، دومین مشتری بزرگ قراضه آمریکا در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ بود که به طور متوسط هر ساله حدود ۲۱۸ هزار تن واردات قراضه داشت. سهم کشور کره جنوبی از صادرات قراضه آلومینیوم آمریکا در سال ۲۰۲۱، حدود ۱۳.۷ درصد بود و در سال ۲۰۲۲، این سهم به ۱۴.۹ درصد افزایش یافت. کشورهای هند و مالزی از دیگر مشتری‌های مهم قراضه آمریکا بودند. به طور متوسط کشور هند هر ساله حدود ۲۰۲ هزار قراضه از آمریکا وارد کرد. آمریکا هر ساله حدود ۱۹۳ هزار تن قراضه به کشور مالزی صادر کرد. در مجموع سهم این چهار کشور از صادرات قراضه آمریکا در سال ۲۰۲۱، حدود ۶۱.۱ درصد بود و در سال ۲۰۲۲ به حدود ۵۸.۹ درصد رسید.

منبع: فلزات آنلاین

تعداد بازدید : 2991

ثبت نظر

ارسال