Fa En چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 ساعت 9 و 37 دقیقه

درآمد 100 میلیارد دلاری ایران در سال میلادی جاری!!!!

 درآمد 100 میلیارد دلاری ایران در سال میلادی جاری!!!!

درآمد نفتی ایران در 8 ماهه ابتدایی سال میلادی جاری از مرز 60 میلیارد دلار عبور کرد.

دوشنبه 7 شهریور 1390 ساعت 20:49

براین اساس پیش بینی می شود طی چهارماه آینده در صورت ادامه روند فعلی درآمد کشور از مرز 95 میلیارد دلار فراتر رود که طی سال های گذشته بی سابقه بوده است.

دراین بین براساس بررسی های صورت گرفته کمترین قیمت نفت خام ایران در ماه های ابتدایی میلادی (دی و بهمن سال گذشته ) بوده است که رقمی حدود 93 تا 94 دلار را به ثبت رسانده است.بالاترین رقم نفت خام طی ماه های گذشته نیز اختصاص دارد به ماه های تیر ومرداد امسال!

در این بین آنچه که مورد تاکید قرار می گیرد احتمال افزایش قیمت نفت خام ایران به اروپا به دلیل اختلافات اروپایی ها با روسیه و اختلافاتی بر سر صادرات نفت خام این کشور به اروپا و آمریکاست.

بنابراین در شرایطی که  در حال حاضر بیش از 68 درصد نفت خام ایران به اروپا صادر می شود پیش بینی می شود تقاضای این قاره برای نفت خام ایران افزایش یابد که در اینصورت قیمت نفت خام ایران افزایش چشمگیری خواهد داشت.

دراینصورت در خوشبینانه ترین حالت پیش بینی می شود درامد نفتی ایران در پایان سال میلادی جاری به حدود 100 میلیارد دلار برسد.

در این بین قراراست از محل فروش هر بشکه نفت خام ایران 81.5 دلار آن به خزانه واریز شود و مابقی آن وارد صندوق توسعه ملی شود.دراینصورت امسال صندوق توسعه ملی پرپول تر از همیشه خواهد بود که این خود نگرانی ایجاد کرده است.چراکه در حال حاضر بسیاری از کارشناسان معتقدند درامد ذخیره شده در این صندوق در جای مناسب سرمایه گذاری نمی شود و به نوعی منابع مالی در جاهایی سرمایه گذاری می شود که ارزش افزوده مناسبی ایجاد نمی کند.

 

 

 

درآمد نفتی 5 ماهه ایران مشخص شد:

با وجود نوسان‌های قیمتی، درآمدهای نفتی ایران از ابتدای فروردین ماه تاکنون به مرز 40 میلیارد دلار نزدیک شده است که ایران و روسیه رقابت سنگینی را برای افزایش فروش نفت به کشورهای حوزه دریای مدیترانه آغاز کرده‌اند.

با وجود نوسان‌های اخیر بهای جهانی نفت خام و سقوط بهای طلای سیاه در بازارهای مختلف جهان، بهای سبد نفت صادراتی ایران متشکل از هشت نوع نفت سنگین و سبک کماکان بیش از یکصد دلار در بازارهای جهانی معامله می شود.

احتمال افزایش تحریم‌های بین المللی علیه دولت سوریه و احتمال کاهش عرضه نفت این کشور عربی به بازار اروپا و حوزه دریای مدیترانه منجر به افزایش حدود یک دلاری بهای نفت سنگین صادراتی ایران شده است.

 در شرایط فعلی به طور متوسط روزانه حدود بیش از دو میلیون و 250 هزار بشکه نفت ایران به بازارهای جهانی صادر می شود که احتمال افزایش صادرات این کالای استراتژیک در هفته‌های آینده وجود دارد.

همچنین با وجود نوسان‌های متعدد قیمتی نفت، از ابتدای فروردین ماه سالجاری تاکنون میزان درآمدهای ایران از محل فروش نفت خام به کشورهای مختلف به مرز 40 میلیارد دلار رسیده است که در صورت تثبیت شرایط موجود در بازارهای جهانی امکان عبور این درآمدها از مرز 80 میلیارد دلار تا اسفند ماه سالجاری وجود دارد.

این در حالی است که اوپک ارزش کل صادرات نفتی ایران در سال ۲۰۱۰ میلادی به ۷۱.۵۷۱ میلیارد دلار، در سال ۲۰۰۹ میلادی به ۵۶.۳۴۱ میلیارد دلار، در سال ۲۰۰۸ حدود ۸۷.۰۵۰ میلیارد دلار، در سال ۲۰۰۷ حدود ۶۶.۲۱۴ میلیارد دلار و در سال ۲۰۰۷ میلادی این رقم ۵۷.۷۱۹ میلیارد دلار اعلام کرده است.

 

تعداد بازدید : 780

ثبت نظر

ارسال