Fa En پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 ساعت 16 و 19 دقیقه

گزارش ماهنامه اقتصاد ایران از افزایش میزان سود شرکت مخابرات ایران پس از خصوصی سازی

گزارش ماهنامه اقتصاد ایران از افزایش میزان سود شرکت مخابرات ایران پس از خصوصی سازی

صنعت ارتباطات ايران بعد از خصوصي سازي از برترين هاي بورس ايران بوده كه علاوه بر حفظ نيروي كار و كاهش هزينه هاي جاري دولت، به ارتقاي بازدهي و كارايي در آن هم انجاميده است. .

سه شنبه 1 شهریور 1390 ساعت 19:44

شركت مخابرات ايران با 5/25 ميليون مشترك تلفن ثابت و بيش از 42 ميليون مشترك تلفن همراه، مهمترين شركت خصوصي شده كشور محسوب مي شود.

بر اساس گزارش منتشر شده ، 5 درصد سهام اين شركت در سال 87 پس از سالها دولتي بودن، در بورس عرضه شد و تاكنون سهام مخابرات به عنوان يكي از برترين هاي سهام بازار سرمايه مورد توجه فعالان اين بازا بوده و هست و روند تقسيم سود سهام اين شركت طي سالهاي اخير نشان مي دهد كه اين سهم، همواره از رشد قابل قبولي برخوردار بوده است.

خصوصي سازي مخابرات ايران را بايد از اتفاقات نادر در اقتصاد كشور قلمداد كرد؛ اتفاقاتي كه در حوزه اقتصاد كشور مي توانند به عنوان يك مبنا تلقي شوند و سواي نحوه واگذاري سهام مخابرات و موضوعات آن، افزايش 4/1 تريليون توماني سود سالانه اين شركت پس از خصوصي سازي، حاكي از آن است كه اين شركت، به اهداف مندرج در اصل 44 قانون اساسي، نزديك شده است.

دولت به منظور تحقق اهدافي همچون كوچك سازي حجم فعاليت هاي خود، افزايش كارايي شركت هاي دولتي و استفاده بهينه از منابع و امكانات در راستاي اجراي اصل 44، سهام شركت ملي مخابرات را در سال 86، در بورس به بخش خصوصي واگذار كرد و با توجه به اينكه سود صنعت مخابرات به طور متوسط ، 3 درصد سود محصولات دنياست، نتيجه مي گيريم بخش خصوصي توانايي اين را داشته كه ضمن اصلاح روش هاي گذشته، شرايط را براي حداكثر سازي سود سهام فراهم كند.

با مراجعه به نسبت هايي چون؛ نسبت فروش به سرمايه در گردش مخابرات، قبل و بعد از خصوصي شدن اين شركت و نيز نسبت سود به كل دارايي ها، مي توان گفت كه فرآيند خصوصي شدن مخابرات، در مجموع موجب افزايش سود شده و روند رو به رشد سود نيز، جذابيت هاي كافي را براي خريد سهام را ايجاد كرده است.

اما مسايل ديگري، در تصميم گيري سهامداران دخيل اند و برنامه هاي طرح و توسعه شركت ها به تنهايي ملاك سنجش عملكرد يك شركت نيستند به طوري كه اثرات ناشي از مسايل سياسي در عرصه هاي ملي و بين المللي نيز بر بازار سهام شركت ها موثرند و اين موضوع به خصوص در مورد شركت مخابرات ايرا ن پررنگ تر ديده مي شود.

براين اساس؛ زير ساخت هاي ارتباطي و مخابراتي در كنار حجم عظيم فعاليت هاي اقتصادي كشور كه به صورت مستقيم و غيرمستقيم به خدمات مخابراتي وابسته اند، مي توانند به شدت در معرض فرصت ها و تهديدهاي مختلف، قرار گيرند.

با نگاهي به ارزش بازار سرمايه ايران قبل و بعد از ورود سهام مخابرات، مشاهده مي شود كه ارزش بازار، روند رو به رشدي را در اين مدت طي كرده و در اين ميان، نمي توان سهم صندوق هاي سرمايه گذاري را ناديده گرفت.

بنابراين با توجه به جميع شاخص ها، مي توان نتيجه گرفت كه افزايش بهره وري و كارايي مخابرات پس از خصوصي سازي اثر بخش بوده و اين تاثير را مي توان در افزايش سود سالانه و روند توسعه و برنامه ريزي هاي صورت گرفته در اين حوزه، به خوبي مشاهده كرد.

 

تعداد بازدید : 1213

ثبت نظر

ارسال