Fa En سه شنبه 25 اردیبهشت 1403 ساعت 14 و 38 دقیقه

گزارش اختصاصي «تابناك» از سوريه؛

گزارش اختصاصي «تابناك» از سوريه؛

در آغاز که پراید وارد سوریه شد، بسیار ارزان قیمت بود، زیرا مردم این خودرو را نمی‌شناختند، ولی به مرور زمان که با آن آشنا شدند، روز به روز بر فروش آن افزوده شد. يك خودرو ايراني در میان شهروندان سوریه، به «خودرو مرگ» معروف و علت برگزیدن این نام، ناامن بودن آن است.

دوشنبه 23 آبان 1390 ساعت 21:49

سياست خاص صادراتي خودرو ايران كه معمولا شامل تأسيس كارخانه و انتقال تكنولوژي توليد به كشور هدف بوده، به دليل انتقال بخشي از ارزش افزوده و البته ايجاد اشتغال در آن كشور مورد استقبال كشورهايي در آسيا، آمريكاي لاتين و آفريقا قرار گرفته است.

به گزارش «تابناك»، در سوريه كه يكي از اين كشورهاست بیشترین، سرشناس‌ترین و پر فروش ترین خودرو ایرانی پراید است که شهروندان سوریه آن را «سابا» می نامند.  ده سال پیش، هر شهروند سوریه ای می توانست با نزدیک چهار تا پنج هزار دلار یک پراید خریداری کند.

خبرنگار اعزامی «تابناک» به دمشق در این گزارش تلاش کرده که نگاهی گذرا به بازار خودروهای ایرانی در سوریه از زوایای گوناگون بیندازد.

آنچه در پي مي آید، خلاصه‌اي از این گزارش است:

ـ در آغاز که پراید وارد سوریه شد، بسیار ارزان قیمت بود، زیرا مردم این خودرو را نمی‌شناختند. به مرور زمان که با آن آشنا شدند، روز به روز بر فروش آن افزوده شد.
 ـ نزدیک پنج سال پیش نیز کارخانه مشترکی توسط ایران و سوریه در آن كشور تأسیس شد. از آن زمان به بعد، تقریبا تمام لوازم پراید در درون سوریه ساخته می‌شود و از همین روی، دیگر کیفیت ندارد.

ـ به دلیل تحریم و فشارهایی که از سوی کشورهای غربی علیه سوریه وارد می‌شود، برای شهروندان سوري و به ویژه رانندگان تاکسی، خرید این خودرو بسیار عالی شده، زیرا مصرف بنزین آن بسیار کم است.

ـ هم‌اکنون هر پراید در سوریه نزدیک 10 هزار دلار به عبارتي بيش از ده ميليون تومان خرید و فروش می‌شود.

ـ خودرو پژو 405 خیلی در سوریه راغب ندارد، زیرا اولا مصرف بنزین آن بالاست و دوما لوازمش در سوریه کم یافت می‌شود. از همین روی، شهروندان سوري از این خودرو استقبال نکرده‌اند.

ـ دیگر خودرو ایرانی موجود در سوریه نیز «سمند» است که اهالی سوریه آن را «شام» می‌نامند. شام نیز نسبت به دیگر خودروهای ایرانی موجود در سوریه، خیلی مورد استقبال مردم قرار نگرفت.

ـ جالب‌تر از همه اين است كه پژو 206 در میان شهروندان سوریه به «خودرو مرگ» معروف و علت انتخاب این نام ناامن بودن آن است و تنها قشر جوان در سوريه از اين خودرو استقبال خوبي مي‌كنند..

گزارش خبرنگار اعزامي تابناك

 

خبرنگار اعزامی تابناک به دمشق پایتخت سوریه در این گزارش تلاش کرده که نگاهی گذرا به بازار خودروهای ایرانی در سوریه از زوایای مختلف بیاندازد.

به گزارش «تابناك»، بیشترین، سرشناس ترین و پر فروش ترین خودروی ایرانی در سوریه پراید است که شهروندان سوریه آن را  سابا  می نامند.  سابا  برگرفته از صبا است. قیمت این خودرو در ابتدا که وارد سوریه شد، بسیار ارزان بود. در آن زمان یعنی حدود 10 سال پیش هر شهروند سوریه ای می توانست با حدود چهار تا پنج هزار دلار یک پراید خریداری کند.

«باسل . م» راننده تاکسی در دمشق است. او در گفت وگو با خبرنگار تابناک درباره ارزان بودن پراید در آن زمان و گران بودنش در زمان فعلی می گوید: در ابتدا که پراید وارد سوریه شد، بسیار ارزان قیمت بود زیرا مردم ما این خودرو را نمی شناختند. به مرور زمان که با آن آشنا شدند، روز به روز بر فروش آن افزوده شد.

«باسل» افزود: البته یکی دو سال نخستی که پراید وارد سوریه شد، از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بود زیرا تقریبا صد در صد لوازم آن ساخت کره بود. اما به مرور زمان که لوازم آن ایرانی شد، کم‌کم کیفیتش نیز تنزل کرد.

حدود پنج سال پیش نیز کارخانه ای مشترکی توسط ایران و سوریه در کشورمان تأسیس شد. از آن زمان به بعد تقریبا تمام لوازم پراید در داخل سوریه ساخته می شود از همین رو دیگر از کیفیت برخوردار نیست اما به دلیل تحریم و فشارهایی که از سوی کشورهای غربی علیه سوریه وارد می شود، برای شهروندانمان و به ویژه رانندگان تاکسی خرید این خودرو بسیار عالی شده است زیرا مصرف بنزین آن بسیار کم است.

این راننده سوریه ای همچنین گفت: در حال حاضر هر پراید با پلاک عادی (غیر تاکسی) در سوریه حدود 10 هزار دلار خرید و فروش می شود اما اگر با پلاک تاکسی همراه باشد، قیمتش 14 هزار دلار است زیرا مصرف کم بنزین برای تاکسی داران ملاک است.

«باسل . م» در ادامه افزود: به اعتقاد بنده هر چه بیشتر زمان بگذرد، خرید پراید در سوریه بیشتر می شود زیرا تحریم و فشارها علیه سوریه نیز روز به روز بیشتر می شود. آرزوی ما رانندگان تاکسی در سوریه، گازی شدن پراید در کشورمان است زیرا گاز به مراتب از بنزین ارزان تر است.

وی در ادامه درباره خودروی پژو 405 گفت: به نظر من خیلی در سوریه راغب ندارد زیرا اولا مصرف بنزین آن بالاست و دوما لوازمش در سوریه کم یافت می شود از همین رو شهروندان کشورمان از این خودرو استقبال نکرده اند.

گفتنی است دیگر خودروی ایرانی موجود در سوریه نیز  سمند  است که اهالی سوریه آن را  شام  می نامند. «باسل» در مورد این خودرو نیز می گوید:  شام  نیز نسبت به دیگر خودروهای ایرانی موجود در سوریه، خیلی مورد استقبال مردم ما قرار نگرفت زیرا به نظر من امتیاز خاصی ندارد.

«باسل . م» پژو 206 را بدترین خودروی ایرانی موجود در سوریه می داند و در این باره می گوید: پژو 206 در بین دیگر خودروهای ایرانی موجود در سوریه ظاهری زیباتر دارد اما فقط جوانان آن را دوست دارند و می خرند زیرا در میان شهروندان سوریه به  خودروی مرگ  معروف و علت انتخاب این اسم ناامن بودن آن است.

وی افزود: این خودرو به راحتی چپ می کند. بنده خودم چندین نفر را می شناسم که این خودرو را داشته اند و بر اثر چپ کردن آن در جاده، جان باخته اند. ما نکته دیگری که درباره پژو 206 وجود دارد این است که وقتی خراب می شود، به راحتی تعمیر نمی شود و هزینه تعمیر آن در سوریه زیاد است. البته ناگفته نماند این خودرو نسبت به خودروهای دیگر از شتاب بهتری برخوردار است.

قابل ذکر است در چند ماه اخیر و پس از افزایش تحریم و فشارها علیه سوریه، مقامات این کشور تصمیم گرفته اند با هدف مقابله با این تحریم ها، واردات خودرو از خارج را متوقف کنند از همین رو پیش بینی می شود روز به روز اقبال مردم و خرید خودروهای ایرانی که در سوریه ساخته می شود، بیشتر شود.

تعداد بازدید : 1451

ثبت نظر

ارسال