Fa En پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 ساعت 13 و 9 دقیقه

کنترل بازار ارز با سیاست‌هائی که جواب نمی‌دهد

کنترل بازار ارز با سیاست‌هائی که جواب نمی‌دهد

نقدینگی سرگردان عطش ارزی را دامن زده/سیاست‌ها متناقض‌اند

یکشنبه 22 آبان 1390 ساعت 21:0

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه عدم مدیریت نقدینگی باعث تشدید عطش ارزی بازار شده از اتخاذ سیاست‌های متناقض توسط بانک مرکزی انتقاد کرد.

 با بیان اینکه درحال حاضر ارزش دلار در فضای بین‌المللی به شدت تضعیف شده اظهار داشت: در کشور ما این روند به دلیل پدیده"تورم انتظاری" معکوس شده است.

وی افزود: این مشکل باید از طریق فرهنگی حل شود نه صرفاً اقتصادی و همواره نباید مسائل اقتصادی را صرفا از نگاه اقتصادی دید.

عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس تصریح کرد: قیمت کاذب ارز با توجه به کاهش ارزش دلار باید در کشور ما کمتر از 1050 تومان باشد و این افزایش قیمت ناشی از فقدان فرهنگ سازی برای مردم است.

در حال حاضر تحریم‌ها و حاشیه‌های داخلی کشور  موجب افزایش قیمت ارز در داخل شده نه مسائل اقتصادی و ما به عنوان کارشناس اقتصادی گله خود را از کارشناسان امور فرهنگی اجتماعی داریم که چرا اذهان عمومی را در مورد مسائل از این دست آماده نمی‌کنند.

وی گفت: این‌ها بازی‌های کاذب بین‌المللی است که منابع ارزی کشور را به تاراج می‌برد و از مردم درخواست می‌کنیم که این کار را نکنند.

* اظهارنظرهای متناقض رئیس کل بانک مرکزی

این نماینده مجلس ادامه داد: دلیل دیگر این است که در بیان مسئولان علی‌الخصوص رئیس بانک مرکزی هر دو ماه یک بیان دیده می‌شود و یک استراتژی معین از بانک مرکزی دیده نمی‌شود.

نورا خاطر نشان کرد: اگر صحبت‌های دو ماه اخیر رئیس کل بانک مرکزی را کنار هم بگذاریم می‌بینیم که این صحبت‌ها در تعارض با هم است و این تعارض موجب ملتهب شدن اقتصاد کشور می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: رئیس بانک مرکزی یک روز می‌گوید بازار را تک نرخی می‌کنیم الان بازار آزاد چند نرخی و بازار رسمی نیز چند نرخی است و این تزلزل در مسائل اقتصادی و تصمیم گیری‌های کلان تاثیر بسیار بدی بر بازار ارز می‌گذارد.

وی گفت: رئیس کل بانک مرکزی باید کمترین اظهار نظر را داشته باشد چون صحبت او سند رسمی برای هر تحول اقتصادی است، اما در کشور ما رئیس بانک مرکزی خودش گاهی سخنگو است.

* افزایش نقدینگی بلای جان اقتصاد

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت:‌ یک تئوری وجود دارد که اگر برای بازار نقدینگی کشور فضا سازی نشود، این نقدینگی به سمتی می‌رود که ارزش بین‌المللی خود را حفظ کند و آن هم تنها از طریق ارز و سکه امکان پذیر است.

نورا افزود: رکودی که الان در کشور وجود دارد موجب شده تا نقدینگی به سمت ارز و سکه برود.

وی گفت: رکود اقتصادی تنها مختص کشور ما نیست و تمام دنیا به جز چین و آسیای شرقی را در برگرفته و به همین دلیل نباید کشور ما تا این حد متاثر می‌شد.

* ارزش پول با خرید ارز حفظ نمی‌شود

این نماینده مجلس تصریح کرد: عده‌ای تصور می‌کنند چون بازار کشور راکد است و بانک‌ها نمی‌توانند ارزش پول را حفظ کنند، می‌توانند با خرید ارز این کار را انجام دهند که این تصور کاملاً‌ اشتباه است.

وی افزود: ممکن است ارزش ریالی پول با خرید ارز حفظ شود اما ارزش بین‌المللی آن حفظ نخواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: پیشنهادی به دولت دادم که قدرت خرید مردم را حفظ کنید تا سرمایه‌شان را از بانک برندارند.

وی در تشریح این پیشنهاد گفت: حفظ قدرت خرید مردم در بانک یعنی بانک ریال را از مردم بگیرد و هرگاه که مشتری خواست، معادل قیمت ارز را به صورت ریالی به آنها بدهیم تا خیال مردم  از بابت تغییرات قیمت ارز راحت شود.

نورا خاطر نشان کرد: بزرگترین خدمت اقتصادی را کشورهایی مثل ما به آمریکا می‌کنند، زیرا با این کار نقدینگی را از آنجا خارج کرده‌، تورم آن را کاهش داده و اعتبار او را در فضای بین‌المللی افزایش داده‌ایم.

وی گفت: در واقع ما الان میلیاردها دلار اسکناس آمریکا را در کشور نگهداری می‌کنیم که این اقدام باهیچ قاعده اقتصادی سازگار نیست.

این کارشناس اقتصادی راهکار دیگر تعدیل بازار ارز را تقسیم پول کشور بین ارزهای معتبر دنیا دانست وادامه داد: البته این کار به طور ناقص انجام شده است.

عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس اظهار داشت: تمام مشکلاتی که داریم از افزایش نقدینگی است و چون ما  ارز را از خارج تحصیل و آن را به ریال تبدیل می‌کنیم پایه پولی تقویت می‌شود و همچنین دولت به بانک مرکزی ارز می‌فروشد که این کار نیز نقدینگی را افزایش می‌دهد.

نورا تصریح کرد: اگر مجلس و دولت به یک تفاهم و استراتژی معین می‌رسید که چه زمانی نقدینگی افزایش پیدا کند بسیار مناسب بود.

وی افزود:‌ در تمام دنیا افزایش نقدینگی همراه با افزایش تولید صورت می‌گیرد نه اینکه با پشتوانه ارز و تبدیل آن به ریال انجام شود چون در این صورت به دلیل اینکه تولیدی صورت نگرفته نقدینگی سرگردان می‌شود.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: بسیاری از کشورهای دنیا که  ارز ندارند پولشان را تبدیل به کارخانه‌ می‌کنند که این کار نیز تولید ثروت می‌کند.

 

تعداد بازدید : 875

ثبت نظر

ارسال