Fa En جمعه 14 اردیبهشت 1403 ساعت 10 و 29 دقیقه

کمبود منابع مالی در پارس جنوبی برخلاف وعده ها

کمبود منابع مالی در پارس جنوبی برخلاف وعده ها

یکشنبه 22 خرداد 1390 ساعت 0:46

آنچه در حال حاضر مسلم است این است که پارس جنوبی 35 ماهه قطعا به مرحله بهره برداری نخواهد رسید.ازهمان ابتدا هم وقتی مسوولان نفتی مانور تبلیغاتی خود را برای 35 ماهه افتتاح شدن تمام فازهای با قیمانده آغازکردند کمیسیون انرژی مجلس بارها و بارها در گفت وگو با مسوولان و رسانه ها تاکید داشتند چنین چیزی محقق نخواهد شد و تنها باید به آن به عنوان یک مانور تبلیغاتی نگاه کرد.

چرا که در صورت آنکه تمام منابع مالی به موقع تامین شود و پیمانکاران نیز به تعهدات خود پایبند باشند قطعا بهره برداری از این فازها 40 ماهه به طول خواهد انجامید.البته این 40 ماه زمانی محقق می شد که اجرای این پروژه ها بنابرتعهدات و بدون مشکلات مالی پیش برود که متاسفانه در شرایط فعلی پیمانکاران به شدت با مشکل مالی مواجه هستند.

طبق آخرین اطلاعات رسیده به کمیسیون انرژی مجلس،در حال حاضر پیمانکاران پارس جنوبی با کمبود نقدینگی مواجه شده اند در حالیکه هماهنگی ها برای تامین منابع مالی این پروژه ها در زمان معین صورت گرفته بود.اگرچه قراربود بخشی از نیازهای این پروژه ها از طریق فروش اوراق مشارکت و بخشی دیگر از طریق همکاری بانک های داخلی مرتفع شود اما متاسفانه با وجود فروش اوراق مشارکت و حمایت بانک ها اما منابع مالی به پارس جنوبی تزریق نشده است و همین امر این روزها به یکی از دغدغه های اصلی بهارستانی ها تبدیل شده است.

چرا که همانطور که مقام معظم رهبری در دیدار از این منطقه نیز فرمودند باید به اجرای پروژه های این منطقه به عنوان اصلی ترین دغدغه دولت نگاه کرد و در انجام آنها سرعت بیشتری بخشید.

اما متاسفانه تا کنون این امر محقق نشده و شاید بتوان یکی از علل اصلی این امر را در تغییرات مدیریتی در وزارت نفت جستجو کرد.چرا که هرروز شاهد تغییرات مدیریتی در سیستم نفت کشور هستیم و این خود بر پیشبرد اهداف ما در پارس جنوبی تاثیربسیار منفی گذاشته است.

تعداد بازدید : 1338

ثبت نظر

ارسال