Fa En سه شنبه 25 اردیبهشت 1403 ساعت 4 و 38 دقیقه

کسی به دستورات آقای رئیس گوش نمی دهد!

کسی به دستورات آقای رئیس گوش نمی دهد!

یکشنبه 13 آذر 1390 ساعت 20:23

جالب‌تر اينكه به گفته كساني كه صبح نشده در صف خريد سكه مي‌ايستند، بانك‌مركزي تنها قيمت فروش سكه را پايين آورده و به علت افت نرخ عملا تمايلي به فروش ندارد. به همين دليل از ميان صدها نفري كه نام خود را در فهرست متقاضيان مي‌نويسند، فقط به تعداد انگشت‌هاي دست موفق به خريد مي‌شوند و بقيه دست خالي به خانه مي‌روند چون به گفته مسوولان شعبه عرضه بسيار محدود است و تقاضا زياد.

شرق: وقتي رييس كل بانك‌مركزي هفته گذشته در اتاق بازرگاني ايران اعلام كرد دستور داده حباب بازار سكه تخليه شود و قيمت ارز راه ارزاني در پيش بگيرد، همه مي‌دانستند با چند دستور كتبي و شفاهي نمي‌توان قيمت‌هاي رو به رشد را مهار كرد؛ به عبارت ديگر شايد بتوان چند روزي فعالان و نرخ‌هاي بازار را شوكه كرد، اما آب‌ها كه از آسياب بيفتد سير صعودي دوباره از سرگرفته خواهد شد.

در ادامه هم آن‌طور شد كه انتظار مي‌رفت. بازار آزاد روي آقاي رييس كل را زمين انداخت و قيمت‌ها پس از دو روز عقب‌نشيني، روي موج صعود قرار گرفتند. اين در حالي است كه بانك‌مركزي كماكان بر كاهش قيمت‌هاي رسمي اصرار دارد و همين موضوع شكاف قيمت ميان دو بازار رسمي و غيررسمي را به حداكثر رسانده و خيل جديدي از مردم را براي خريد در مقابل شعب بانك‌ها به صف كرده است.

جالب‌تر اينكه به گفته كساني كه صبح نشده در صف خريد سكه مي‌ايستند، بانك‌مركزي تنها قيمت فروش سكه را پايين آورده و به علت افت نرخ عملا تمايلي به فروش ندارد. به همين دليل از ميان صدها نفري كه نام خود را در فهرست متقاضيان مي‌نويسند، فقط به تعداد انگشت‌هاي دست موفق به خريد مي‌شوند و بقيه دست خالي به خانه مي‌روند چون به گفته مسوولان شعبه عرضه بسيار محدود است و تقاضا زياد.

از اين‌همه مي‌توان نتيجه گرفت كه بانك‌مركزي تنها براي حفظ ظاهر و البته اگر دست داد كاهش قيمت‌هاي بازار اقدام به كاهش نرخ‌ها در بازار رسمي كرده و تمايلي براي فروش به اين قيمت را ندارد. به هر حال ديروز در شرايطي كه همه در انتظار قيمت‌هاي جديد بعد از نوسان قابل‌توجه هفته گذشته بودند، در چهارراه استانبول تهران دلار ‌هزارو۳۶۰توماني شد؛ يعني ۱۰تومان رشد نسبت به آخرين قيمت هفته گذشته. رشد پوند هم در همين مدت دو‌تومان بود و به اين ترتيب صراف‌ها هر يورو را ‌هزار و ۸۳۰‌تومان مي‌خريدند و ‌هزار و ۸۴۵‌تومان مي‌فروختند، اين در حالي بود كه پوند انگلستان هم روي تابلو صرافي‌ها دو‌هزار و ۱۵۰‌تومان قيمت خورد. نتيجه اينكه دست‌كم در بازار ارز سياست جديد بانك‌مركزي به در بسته خورد و كاري از پيش نبرد.

البته به گفته غلامرضا مصباحي‌مقدم، نماينده تهران مشكل اصلي امروز بازار ارز در كشور تقاضاي نقدينگي دلار است. اين تقاضاي نقدينگي هم معمولا به منظور تامين نيازهاي ارزي سفرهاي خارجي، معالجات بيماران، هزينه تحصيل دانشجويان خارج از كشور است! عضو كميسيون اقتصادي مجلس با بيان اينكه تقاضاهاي دلالي بر مشكلات بازار ارز كشور افزوده خاطرنشان كرد: از آنجا كه بانك‌مركزي از پرداخت ارز به صورت آزاد به دلالان خودداري مي‌كند، بازار با عرضه محدود ارز روبه‌رو است و همين موضوع باعث افزايش تقاضاهاي دلالي و بالا رفتن قيمت ارز در كشور شده است.

رييس كميسيون بررسي طرح تحول اقتصادي مجلس تاكيد كرد: اين‌گونه تقاضاهاي كاذب، واقعي نيست و بانك‌مركزي موظف به ارايه خدمتي به اين واسطه‌گرها نيست. در بازار سكه هم اگرچه ديروز قيمت سكه با نزول مواجه شد، اما به همت بانك‌مركزي در كاهش قيمت رسمي سكه البته با عرضه قطره‌چكاني شكاف قيمت رسمي و آزاد به بيشترين ميزان خود رسيد. د

هر سكه بهار آزادي طرح جديد در بازار آزاد با افت ‌هزار‌توماني ۶۱۷‌هزار‌تومان قيمت خورد، اين در حالي بود كه قيمت فروش در شعب بانك ملي با افت محسوس تا رقم ۵۲۷‌هزار‌تومان عقب‌نشيني كرد. به اين ترتيب فاصله نرخ‌ها ۹۰‌هزار‌تومان به ثبت رسيد. با اين اختلاف قيمت اصلا عجيب نيست كه مردم پيش از طلوع آفتاب در مقابل شعب بانك منتظر خريد سكه بمانند حتي اگر احتمال ناموفق بودن‌شان بسيار بالا باشد اين به آن معناست كه پايين بردن قيمت‌ها از سوي بانك‌مركزي نه تنها عطش مردم را براي خريد كاهش نداده بلكه گروه جديدي را به متقاضيان اضافه كرده است.

محمد كشتي‌آراي، رييس اتحاديه كشوري طلا و جواهرات در اين خصوص با بيان اينكه قانون عرضه و تقاضا بر بازار حاكم است، گفت: در حال حاضر بين قيمت رسمي و بازار اختلاف است اما اگر عرضه سكه با قيمت پايين ادامه پيدا كند، قيمت سكه در بازار نيز كاهش پيدا مي‌كند. كشتي‌آراي در مورد فروش بسته‌هاي صد تايي سكه در بانك كارگشايي هم گفت: كساني كه روز چهارشنبه سكه را به قيمت 613 هزار تومان از بانك كارگشايي خريدند، قصد فروش آنها را در بازار ندارند.

او در مورد حباب قيمت سكه بهار آزادي تاكيد كرد: در حال حاضر بين نرخ رسمي و قيمت بازار هر قطعه سكه بهار آزادي 90‌هزار‌تومان تفاوت وجود دارد كه اگر از قيمت بازار 50‌هزار‌تومان كاسته شود، قيمت واقعي و تعادلي سكه به دست مي‌آيد، بنابراين حباب قيمتي در بازار سكه حدود 50‌هزار‌تومان است. جالب‌تر از همه اينكه افت قيمت سكه در حالي صورت مي‌گيرد كه ارزش طلا ديروز در بازار ايران با افزايش مواجه بود.

تعداد بازدید : 959

ثبت نظر

ارسال