Fa En جمعه 28 اردیبهشت 1403 ساعت 15 و 34 دقیقه

کاهش یارانه نقدی یا افزایش قیمت بنزین؟

کاهش یارانه نقدی یا افزایش قیمت بنزین؟

می توان گفت در سال جاري تا کنون حدود 15 هزار میلیارد تومان کسری بودجه وجود داشته است که برخی از کارشناسان این میزان را نادرست دانسته و کسری بودجه حقیقی دولت را 30 هزار میلیارد تومان عنوان می کنند.آيا طرح مساله فاز بعدي طرح هدفمندي و بررسي مساله قيمت جديد بنزين و سوخت هاي فسيلي در هيات دولت از همين روست؟

>

سه شنبه 29 آذر 1390 ساعت 21:2

سرويس اقتصادي- کسری بودجه در ایران یکی از موضوعاتی است که می توان گفت در سال های اخیر به چالشی برای اقتصاد تبدیل شده است تا جايي که برخی علت دو رقمی بودن تورم را پولی کردن کسری بودجه می دانند.

به گزارش «تابناك»، اما بعد از اجرای هدفمند کرن یارانه ها می توان گفت بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقد بودند نحوه بودجه نویسی دولت برای سال 90 با توجه به احکام برنامه پنجم توسعه و اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها مناسب نبوده و در پایان سال با کسری بودجه مواجه خواهیم شد.

اینک زمانی است که دولت برای تامین یارانه نقدی به مشکلات عمده برخورد کرده است. می توان گفت در سال جاري تا کنون حدود 15 هزار میلیارد تومان کسری بودجه وجود داشته است که برخی از کارشناسان این میزان را نادرست دانسته و کسری بودجه حقیقی دولت را 30 هزار میلیارد تومان عنوان می کنند.

ثروتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه در این باره گفت: پیش‌ بینی می‌ شود تا پایان سال ۳۰ هزار میلیارد تومان عدم تحقق درآمد بودجه ۹۰ یا کسری بودجه پدید آید.

در همین زمینه باید گفت در سال گذشته دولت اعلام کرد که ۵۴ هزار میلیارد تومان درآمد ناشی از هدفمند کردن یارانه ها خواهد بود که در همان موقع مجلس و کارشناسان به مخالفت با این موضوع پرداختند ولی در نهایت مجلس آن را تصویب کرد.

طبق پیش بینی ها دولت باید ۴۰ هزار میلیارد تومان از محل اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها  به مردم پرداخت می کرد كه به عبارتی براي هر نفری ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان درماه دریافتی را شامل مي شد.

در جلسه ای که سال گذشته مجلس با دولتمردان داشت به دولت اعلام شد که نمی تواند درآمدی بیشتر از ۲۷ هزار میلیارد تومان از محل حذف يارانه ها داشته باشد. ولی آنها اصرار کردند که درآمد ۴۰ هزار میلیارد تومان تصویب شود؛ از همان روز اول تصویب بودجه بسیاری اعلام کرده بودند که با کسری بودجه بزرگي مواجه خواهیم شد.

کسری بودجه بی سابقه فعلی که بین ۱۵ هزار تا ۳۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده از مشکلات ویژه دولت است. اما نوسانات شدید قیمتی در بازار سکه و ارز باعث شده تا برخی دولت را متهم کنند که برای تامین این کسری بودجه وارد بازی با قیمت های ارز و سکه شده است.

دکتر عباس شاکری در پاسخ به سؤالی در خصوص دخالت دولت در بازار ارز برای جبران کسری بودجه گفت: این احتمال وجود دارد و ممکن است دولت از این محل به عنوان یک منبع درآمدی برای جبران کسری بودجه استفاده کند.

جمشید انصاری درباره رابطه کسری بودجه و هدفمند کردت یارانه ها گفت: اگر دولت دچار کسری بودجه شده به این دلیل است که پیش بینی درآمد حاصل از افزایش قيمت حامل های انرژی کمتر از رقمی بوده که بابت اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها به مردم پرداخت شده است.

وی ادامه داد: 72 میلیون نفر رقمی در حدود 45 هزار تومان دریافت کرده اند که با یک محاسبه سرانگشتی دولت 39 هزار میلیارد تومان در سال باید پرداخت کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: درآمد دولت ناشی از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها و افزایش حامل های انرژی در حدود 28 هزار میلیارد تومان است، بنابراین کسری بودجه دولت خیلی دور از ذهن نیست.

با این حساب باید گفت کسری بودجه بودجه 15 هزار میلیارد تومانی در سال جاری قطعی به نظر می رسد و با توجه به تخلفات دولت در مورد پرداخت یارانه نقدی به مردم می توان این گونه عنوان کرد که در آینده نزدیک یا افزایش قیمت حامل های انرژی در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت و یا میزان یارانه نقدی پرداختی به مردم کاهش خواهد یافت که باید منتظر ماند و دید که دولت کدام یک از سناریوها را اجرا خواهد کرد.

آيا طرح مساله فاز بعدي طرح هدفمندي و بررسي مساله قيمت جديد بنزين و سوخت هاي فسيلي در هيات دولت از همين روست؟

تعداد بازدید : 1006

ثبت نظر

ارسال