Fa En شنبه 15 اردیبهشت 1403 ساعت 10 و 7 دقیقه

چند دهک جامعه از فهرست یارانه‌ای دولت حذف می‌شوند؟

چند دهک جامعه از فهرست یارانه‌ای دولت حذف می‌شوند؟

دوشنبه 2 خرداد 1390 ساعت 20:10

در حالی که دبیر ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها از مطالعه دولت برای حذف برخی گروه‌های پردرآمد از فهرست یارانه‌بگیران خبر داده است، وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: برنامه کوتاه‌مدت و آنی برای این منظور نداریم.

یارانه پردرآمدها، از ابتدای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، محل بحث بسیاری از صاحب‌نظران و مسوولان اقتصادی کشور بود و حتی از سال ۸۷ برای بازتوزیع یارانه‌های حذف شده، چند پیشنهاد مطرح کرده بودند.

عده‌ای معتقد بودند که باید یارانه نقدی بین دو تا سه دهک پایین جامعه توزیع شود؛ برخی نیز به خوشه‌بندی اصرار داشتند که این ایده عملی نشد؛ گروهی هم تقسیم یارانه‌های نقدی به دو بخش و توزیع دوگانه یارانه‌ها بود. با این حال، با وجود همه این پیشنهادها، در نهایت تصویب شد که به همه درخواست‌کنندگان به‌طور مساوی یارانه نقدی پرداخت شود.

در حال حاضر به ازای هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به‌عنوان یارانه نقدی به حساب خانوار واریز می‌شود که ۴۰ هزار و ۵۰۰ تومان مربوط به یارانه انرژی و ۵ هزار تومان برای یارانه نان است.

براساس جدیدترین آمارهای به ثبت رسیده در سایت مرکز آمار ایران، متقاضیان دریافت یارانه نقدی به بیش از ۷۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر رسیده و این در حالی است که آخرین برآوردها نشان می‌دهد که جمعیت ایران از مرز ۷۵ میلیون و ۲۸۱ هزار نفر گذشته است.
همین برآوردهای آماری نشان می‌دهد که امروز به حدی تعداد درخواست‌کنندگان یارانه‌های نقدی افزایش یافته که احتمال کسری دولت در پرداخت یارانه‌ها وجود دارد. حتی مجلس برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین وضعیتی، در جریان تصویب لایحه بودجه سال
۹۰، سهم شهروندان از درآمدهای یارانه‌ای را به ۸۰ درصد افزایش دادند و سهم بخش تولید از افزایش قیمت حامل‌های انرژی ۱۰ درصد کاهش یافت.

شاید در پی این وضعیت بود که پس از ۵ ماه از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و نشان دادن آثار خود به اقتصاد، محمدرضا فرزین، دبیر ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها اعلام کرد که احتمالا گروه‌های پردرآمد از فهرست یارانه‌بگیران حذف خواهد شد.

شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی هم که معتقد است خانواده‌های کشور باید متناسب با قدرت درآمدی‌شان از بازپرداخت یارانه‌ها بهره‌مند شوند، می‌گوید: قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به صراحت این امکان را فراهم می‌کند که متناسب با میزان درآمد خانوارها، در بازتوزیع یارانه‌ها تبعیض قایل شویم؛ البته این اقدام، متناسب با تقویت شناسایی ما صورت می‌گیرد؛ به‌طوری که پایگاه‌های اطلاعاتی ما تقویت شود.

حال باید منتظر ماند و دید که چه زمان افراد پردرآمد از فهرست یارانه‌بگیران حذف خواهند شد و این افراد، چند درصد یارانه‌بگیران را شامل می‌شوند و نیز چه دهک‌هایی خواهند بود.

تعداد بازدید : 1008

ثبت نظر

ارسال