Fa En چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 ساعت 7 و 44 دقیقه

چرایی اختلاف 17 هزار تومانی سکه یک گرمی و طلای یک گرمی

چرایی اختلاف 17 هزار تومانی سکه یک گرمی و طلای یک گرمی

سکه یک گرمی 60 هزار تومان/ یک گرم طلای خام 43 هزار تومان

دوشنبه 26 اردیبهشت 1390 ساعت 23:51

راشل آرامیان:یک گرم طلای خام 18 عیار نزدیک به 43 هزار تومان است در حالی که یک قطعه سکه یک گرمی در بازار حدود 60 هزار تومان معامله می‌شود. تفاوت این یک گرمی‌ها به 17 هزار تومان می‌رسد.

گمانه‌زنی‌های زیادی در این زمینه وجود دارد. مثلا گفته می‌شود بانک مرکزی ذی نفع این تفاوت قیمت نه چندان اندک است یا این که دست‌هایی پنهانی در بازار وجود دارند که از شکاف قیمتی سکه یک گرمی و یک گرم طلای خام سود می‌برند تا از قافله ذی‌نفعان جا نمانند. اما زمانی که گفته‌های محمد کشتی آرای، رییس اتحادیه کشوری صنف طلا و جواهر را می شنویم هر دو گمانه در همان ابتدا رد می شوند.

نخستین نکته‌ای که موجب کمرنگ شدن گمانه‌زنی‌های موجود می‌شود عیار سکه یک گرمی و طلای خام است که به هیچ وجه با یکدیگر هم‌خوانی ندارند. کشتی آرای در گفتگو با خبرآنلاین از این تفاوت‌ها می‌گوید: "طلای خام موجود در بازار بیشتر 18 عیار است. عدد 750 که بر طلای ساخته شده حک می شود نشان از 18 عیار بودن آن دارد در حالی که عیار سکه یک گرمی 22 است که با قید کردن عدد 900 بر سکه های وکیوم شده قابل شناسایی است."

بنابراین واضح است بهای یک گرم طلای 18 عیار و طلای 22 عیار به کار رفته در سکه یکی نباشد.

از سوی دیگر، یک گرم طلای خام در بازار حدود 43 هزار تومان است در حالی که یک گرم طلای ساخته شده بیش از این رقم به فروش می‌رسد.

نکته دیگری که در این شکاف قیمتی نقش دارد، وزن سکه یک گرمی است. کشتی آرای در این باره می گوید:

" وزن سکه یک گرمی دقیقا یک گرم نیست و کمی بیش از این میزان است. سکه یک گرمی معادل یک هشتم سکه تمام بهار آزادی است. وزن یک سکه تمام بهار آزادی حدود 8.133 گرم است بنابراین وزن سکه یک گرمی حدود 1.01 گرم خواهد بود. در نتیجه همین عامل قیمت سکه یک گرمی را تا حدودی افزایش می‌دهد."

رییس اتحادیه کشوری صنف طلا و جواهر در ادامه به دلیل دیگری اشاره می‌کند: " بخشی از تفاوت قیمت میان یک گرم طلای خام و یک سکه یک گرمی به میزان تقاضای این سکه در بازار است. این سکه نسبت به سایر انواع سکه کمیاب تر است و همین عامل منجر به افزایش بهای این سکه می شود."

از اینها که بگذریم دلیل دیگری را هم باید بر دلایل عنوان شده از سوی کشتی آرای بیافزاییم و آن این است که سکه‌ها از هر نوعی که باشند هزینه‌ای به نام ضرب دارند. گفته می‌شود هزینه ضرب هر سکه حدود 4 تا 5 هزار تومان است.

 

تعداد بازدید : 891

ثبت نظر

ارسال