Fa En یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 ساعت 9 و 56 دقیقه

پیوستن ایران به WTO در چه مرحله ای است؟

پیوستن ایران به WTO در چه مرحله ای است؟

سخنگوی وزارت بازرگانی در رابطه با روند پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی توضیح می دهد.

دوشنبه 10 مرداد 1390 ساعت 22:35

سخنگوی وزارت بازرگانی با اشاره به فرایند الحاق به WTO و پاسخگویی ایران به سوالات مطرح‌شده از سوی سازمان جهانی تجارت درباره رژیم تجاری خارجی ایران گفت: در پاسخگویی به سوالات مطرح‌شده، عزت و اقتدار، حکمت و مصلحت و اصول و مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران، به عنوان یک اصل ملی مدنظر بوده است.

سیدعلیرضا شجاعی در خصوص روند اقدامات صورت‌گرفته در راستای الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی WTO عنوان کرد: با آغاز به کار دولت دهم و پیگیری‌های مستمر وزارت بازرگانی، در مهرماه سال 88، هیات وزیران طی مصوبه‌ای وزارت بازرگانی را به عنوان نماینده تام‌الاختیار کشورمان برای ارسال گزارش رژیم تجاری ایران به WTO انتخاب کرد.

به گفته وی، براین اساس گزارش رژیم تجاری ایران در اواخر آبان ماه همان سال از طریق وزارت امور خارجه به طور رسمی به مدیرکل سازمان جهانی تجارت در ژنو تحویل داده شد که با این روند، ایران رسماً وارد فرآیند الحاق به سازمان WTO شد.

شجاعی، نخستین مرحله این فرآیند را پاسخ به سوالات مطرح شده از سوی اعضای WTO عنوان کرد و افزود: دبیرخانه سازمان جهانی تجارت با توزیع گزارش رژیم تجاری ایران میان اعضا، خواستار ارسال سوالات آنها به دبیرخانه شد که به دنبال آن در اسفند ماه سال 88 نخستین مجموعه که مشتمل بر حدود 700 سوال بود از سوی کارگروه کاری الحاق ایران به این سازمان، به وزارت بازرگانی ارسال شد.

مشاور وزیر بازرگانی در ادامه، یادآور شد: وزارت بازرگانی پس از دریافت سوالات با تشکیل یک کارگروه ویژه ضمن بررسی و طبقه‌بندی موضوعی سوالات و تفکیک سوالات متناسب با وظایف قانونی هر دستگاه، به منظور تهیه پاسخ، آن را به 56 دستگاه مرتبط ارسال کرد.

شجاعی با اذعان به این که در یک دوره زمانی مشخص، پاسخ این سوالات از دستگاه‌های مورد نظر دریافت و نهایی شد، اعلام کرد: این پاسخ‌ها طی 150 جلسه کارشناسی در وزارت بازرگانی و 10 جلسه کمیته هماهنگی معاونان وزرای کارگروه الحاق، مورد بررسی قرار گرفت و پس از اعمال آخرین اصلاحات، نهایی شد.

وی تصریح کرد: طبق مصوبه هیات وزیران درخصوص کارگروه وزیران در امور سازمان تجارت جهانی، به زودی گزارش نهایی به تایید وزرای بازرگانی، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، کار و امور اجتماعی و نیز معاونان حقوقی و برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و رئیس کل بانک مرکزی می‌رسد تا نسبت به ارسال رسمی آنها به سازمان تجارت جهانی اقدام شود.

5 پیش‌فرض وزارت بازرگانی برای پاسخ‌دهی به سوالات

سخنگوی وزارت بازرگانی، هم‌چنین، تاکید بر مشارکت فعالانه دستگاه‌ها در پاسخگویی به سوالات، رعایت اختصار در پاسخ‌دهی به سوالات، ارائه پاسخ‌های صحیح و مستند و پرهیز از ارائه اطلاعات غیردقیق، ارائه پاسخ‌ها مبتنی بر قوانین و مقررات و نیز مبتنی بودن بر مواضع مذاکراتی را 5 پیش‌فرض وزارت بازرگانی در فرایند پاسخ‌دهی به سوالات سازمان جهانی تجارت اعلام کرد.


تعداد بازدید : 822

ثبت نظر

ارسال