Fa En یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 ساعت 10 و 33 دقیقه

پیش بینی یک کارشناس: رشد قیمت مسکن از نرخ تورم پیشی می گیرد

پیش بینی یک کارشناس: رشد قیمت مسکن از نرخ تورم پیشی می گیرد

جمعه 3 اردیبهشت 1400 ساعت 12:37

مهدی سلطان محمدی، کارشناس مسکن و مدرس دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است:"در سال جدید نه تنها قیمت مسکن عقب افتادگی خود را از تورم جبران می کند بلکه احتمالا افزایش نرخ آن از نرخ تورم پیشی خواهد گرفت تا رکود سال های قبل خود ر ا جبران کند. " 

سلطان محمدی در خصوص تاثیر التهاب بازار مصالح ساختمانی بر بازار مسکن خاطر نشان کرد:" افزایش قیمت مصالحی مثل فولاد و آهن طبیعی است اما افزایش قیمت آنها بعد از هدفمندی یارانه ها مسلما بر روی قیمت مسکن تاثیر گذار خواهد بود و این موضوع نیز موید افزایش قیمت مسکن در سال جدید است." گفتگوی کوتاه خبرآنلاین با او در خصوص تحولات بازار مسکن بدین شرح است:

با روندی که در قیمت مصالح بخصوص آهن و فولاد  شاهد آن هستیم و با وجود اجرای طرح هدفمندی یارانه ها در کشور، تاثیر آن بر بازار مسکن را چطور ارزیابی می کنید؟

بازار مسکن بعد از رکودی 2_3 ساله امسال در آستانه رونق قرار می گیرد. شاهد یک کاهش قیمت در یکی دو سال اخیر و رکودی بودیم که امسال با افزایشی خودش را با تورم منطبق می کند . احتمالا حتی رشد قیمت آن از تورم پیشی خواهد گرفت تا عقب ماندگی  قیمت در چند سال اخیر  جبران  کند.

اما اینکه که سرنوشت تورم در سال جدید، چه می شود بستگی به سیاست های کلان مالی دارد ، و با توجه به احتمال این که تورم فراتر خواهد رفت، طبیعتا قیمت مسکن هم متناسب با آن افزایش پیدا کرده و از حالت رکود خارج می شود.

نظرتان در باره حجم نقدینگی که بعد از بازار طلا و ارز بازار مصالح را نشانه رفته است چیست؟

من اصطلاح کالای سرمایه ایی را برای مصالح ساختمانی صحیح نمی بینیم. ما دو نوع  تقاضا در این بازار داریم، تقاضای مصرفی و تقاضای سوداگرانه. به نظر من تقاضای سوداگرانه برروی مصالح ساختمانی نمی رود بلکه بر روی کالاهایی متمرکز می شود که هزینه  مبادله بالایی ندارد.

به نظر من نگرانی در خصوص هجوم حجم نقدینگی به سمت مصالح ساختمانی، وجود ندارد و افزایش قیمتی که اتفاق افتاده افزایشی غیر طبیعی نیست؛ چون از طرفی افزایش قیمت انرژی را داشته ایم که قاعدتا تاثیر خود را بر روی قیمت فولاد می گذارد و از طرفی افزایش تقاضا و افزایش قیمت های جهانی را شاهد هستیم. بعید می دانم نقدینگی سرگردان به سمت بازار مصالح برود و معتقدم افزایش قیمتی که اتفاق افتاده است، کاذب نیست.

افزایش قیمت  فولاد را در روزهای اخیر چطور ارزیابی می کنید؟

به نظر من قیمت فولاد روند طبیعی خود را طی می کند و علی رغم افزایش قیمت های جهانی قیمت آن پایین نگه داشته می شد و الان قیمت ها دارد طبیعی می شود. از طرفی تاثیر افزایش قیمت انرژی بعد از هدفمندی یارانه ها را برقیمت فولاد نباید نادیده گرفت.

 

تعداد بازدید : 1511

ثبت نظر

ارسال