Fa En جمعه 21 اردیبهشت 1403 ساعت 15 و 16 دقیقه

پس‌لرزه‌های تک نرخی شدن ارز در تالار شیشه‌ای

پس‌لرزه‌های تک نرخی شدن ارز در تالار شیشه‌ای

صف‌های خرید برای سهام معدنی و فلزی

دوشنبه 23 خرداد 1390 ساعت 21:26

بازار سهام تهران که هفته گذشته را بعد از تعطیلات نیمه خرداد با رونق آغاز کرده بود در حالی به آخر رساند که تب دلار همه را هیجان‌زده کرد.

به این ترتیب بورس که آخرین روز هفته را هم با نزول شاخص آغاز کرده بود وقتی خبر گرانی قیمت دلار را شنید هیجان زده شد و در نتیجه نه تنها شاخص ۱۰۰ واحد عقب‌نشینی ساعات اولیه را جبران کرد بلکه
۱۶۰ واحد هم به پیش رفت تا سهامداران با خیالی راحت‌تر به تعطیلات پایان هفته بروند.
این در حالی است که بورس تنها دو ساعت زمان داشت تا شوک این خبر بزرگ اقتصادی را هضم کند.
نکته دیگر این‌که در واکنش به خبر افزایش قیمت دلار عده‌ای مردد شدند و منتظر ماندند، اما عده‌ای هم به سرعت شروع به خرید در درصد‌های مثبت کردند و جالب این‌که بسیاری هم در این قیمت‌ها به سرعت می‌فروختند.
در این شرایط اتفاق نظر چندانی در مورد عواقب افزایش قیمت دلار وجود ندارد اما این تبعات هر‌چه باشد نمی‌توان از این نکته غافل شد که تمامی معادلات قبلی در مورد هر امر اقتصادی در کشور نیاز به بررسی مجدد دارد و به عبارت دیگر با تحلیل‌های جدیدی باید با پدیده‌های اقتصادی برخورد کرد.در مورد برآیند این حرکت در بورس هم می‌توان منتظر رشد بیشتر بازار بود چون بخش مهمی از بورس تهران وابسته به قیمت‌های جهانی مواد معدنی و فلزات اساسی است که آن هم در مقایسه با دلار معنا پیدا می‌کند.
اما با افزایش قیمت دلار و تک‌نرخی شدن آن در واقعیت سودآوری شرکت‌ها چه اتفاقی می‌افتد؟
این پرسش برای هر شرکت، نیاز به بررسی دقیق مصارف و منابع ارزی دارد اما به‌طور خلاصه می‌توان گفت 11 درصد به نرخ دلارو به تبع آن سایر ارزها افزوده شده است. این امرهم به افزایش میزان فروش می‌انجامد و هم به افزایش بهای تمام‌شده. در خوشبینانه‌ترین نگاه، رشد
۱۰ درصدی سود برخی شرکت‌ها قبل از کسر مالیات محقق می‌شود و این رقم هم بعد از کسر مالیات تقریبا به حدود 8 درصد می‌رسد. ضمن این‌که رقم محاسبه شده در مورد صنایع وابسته به قیمت‌های جهانی کمی بیشتر هم خواهد بود.
بنابراین انتظار صف‌های خرید برای سهام معدنی، فلزات اساسی، پتروشیمی‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری وابسته، نخستین فاز تغییر است. اما این رشد محدود به این شرکت‌ها نخواهد ماند و به تمامی بازار سرایت خواهد کرد چون افزایش نسبت قیمت به درآمد صنایع به سایر شرکت‌های آن صنعت هم خواهد رسید. به فرض رشد ارزش سهام گل‌گهر صادرکننده بر چادرملوی بی‌صادرات بی‌تاثیر نخواهد بود. بنابراین با چند روز تاخیر بقیه سهم‌ها هم به دنبال روند صعودی کلی بازار حرکت می‌کند. تشکیل صف خرید و نبود توانایی خرید جدید هم مزید بر این علت خواهد شد که نقدینگی به سمت سایر سهام حرکت کند.
نتیجه این‌که با خوشبینانه‌ترین حالت رشد
۱۰ درصدی قیمت سهم به تعادل در ارزندگی سهم منجر خواهد شد، اما از آنجا که بازار در همه شرایط حرکت مازاد از خود نشان می‌دهد انتظار رشد بالای 15 درصدی میانگین بازار وجود دارد. هر چند که به نظر می‌رسد در مرحله بعد با یک حرکت اصلاحی به محدوده معقول خود بازگردد.
بازار به روایت آمار
آخرین آمار شرکت بورس از معاملات انجام گرفته در تالار شیشه‌ای در هفته منتهی به
۱۸ خردادماه حکایت از آن دارد که در حجم و ارزش خرید و فروش‌های سهامداران با توجه به کاهش ۴۰ درصدی روزهای معاملاتی به ترتیب ۲۲ و ۲۳ درصد افت کرده است.
در هفته مورد بررسی و در سه روز معاملاتی
۸۵۰ میلیون برگه سهم و حق تقدم در بورس تهران دست به دست شد که در مجموع ارزشی بالغ بر دو هزار و ۶۱۲ میلیارد ریال داشت. در مجموع شاخص کل بازار ۱۹۲ واحد مثبت شد و در ارتفاع ۲۵ هزار و ۲۸۶ واحدی ایستاد.
بین دیگر شاخص‌های مورد محاسبه در بورس تهران هم هفته گذشته تنها شاخص بازار دوم و مالی بود که با نزول مواجه شد.
بین
۳۹ صنعت بورسی ۲۰ صنعت در این مدت با رشد شاخص قیمت روبه‌رو بودند و بیشترین رشد هم در میان این صنایع به پیمانکاری صنعتی اختصاص داشت.
شاخص قیمت این صنعت در مدت یادشده بیش از هفت درصد افزایش یافت.

تعداد بازدید : 1480

ثبت نظر

ارسال