Fa En جمعه 28 اردیبهشت 1403 ساعت 12 و 34 دقیقه

پس لرزه‌های استیضاح وزیر راه طرح ادغام وزارت راه با وزارت مسكن

پس لرزه‌های استیضاح وزیر راه طرح ادغام وزارت راه با وزارت مسكن

پس لرزه‌های استیضاح وزیر راه علاوه بر آن که دامن مجلس را گرفته ،گویا دامن یک وزارتخانه راهم خواهد گرفت. .

دوشنبه 18 بهمن 1389 ساعت 20:57

پس لرزه‌های استیضاح وزیر راه علاوه بر آن که دامن مجلس را گرفته ،گویا دامن یک وزارتخانه راهم خواهد گرفت. اگرچه محمود احمدی‌نژاد اعلام کرد که قرار است وزارت راه را درراستای اهداف برنامه پنجم با یک وزارتخانه دیگر ادغام کند،اما نگفت کدام وزارتخانه و تنها تاکید کرد که ادغام وزارت راه با وزارتخانه‌هاي زيربنايي در حال انجام است و ان‌شاءالله به مردم اعلام خواهد شد.

روز گذشته اما اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر رییس‌جمهور اظهارات احمدی‌نژاد را تکمیل کرد و گفت که آن وزارتخانه، مسکن بوده است و قرار بر این بوده که وزارت راه با مسکن پس از عید نوروز ادغام شود که استیضاح وزیر راه این موضوع را به جلو انداخت.

این در حالی است که پس از طرح ادغام وزارت راه با یک وزارتخانه دیگر، گمانه‌زنی‌ها به وزارت ارتباطات ختم شد و تصورات بر این بود که احتمالا وزارت راه با ارتباطات ادغام خواهد شد، اما رحیم مشایی روز گذشته خیلی زود به همه اما و اگر‌ها در این باره پایان بخشید و درباره مطرح شدن بحث ادغام وزارتخانه‌هاي راه و ارتباطات گفت: چنين ادغامي مدنظر نيست، بلكه ادغام وزارت راه و ترابري با وزارت مسكن مطرح است كه رييس‌جمهور قرار بود اين ادغام را پس از عيد نوروز انجام دهد، اما پس از استيضاح انجام شده توسط مجلس، رييس‌جمهور وزير ديگري اعلام نكرده و مقدمات انجام اين ادغام را در نظر گرفته است.

وي همچنين در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين‌كه برخي عنوان كرده‌اند پيش از اين اقدام نيز بايد فردي به مجلس به عنوان وزير راه و ترابري معرفي شود، افزود: چنين چيزي وجود ندارد.
وزیر ارتباطات پیش از مطرح شدن تکذیب کرد

این اظهارات مشایی در شرایطی مطرح شد که با اعلام ادغام وزارت راه با یک وزارت دیگر از سوی احمدی‌نژاد و طرح این شایعه که گزینه ادغام، وزارت ارتباطات خواهد بود، تقی‌پور را برآن داشت تا این موضوع را پیش از آن که به صورت جدی مطرح شود تکذیب کند. وزیر ارتباطات روز گذشته درباره اخباری مبنی بر ادغام این وزارتخانه با وزارت راه در راستای کاهش تعداد وزارتخانه‌ها گفت: ادغام وزارت راه و ترابری با وزارت ارتباطات هیچ منبع و ریشه ای ندارد و تنها برداشتی است که رسانه‌ها از فرمایشات ريیس‌جمهور داشته اند.

بی‌اطلاعی سخنگوی اقتصادی دولت از نحوه ادغام

اگرچه اظهارات مشایی حجت را برای ادغام وزارتخانه راه و ترابری با مسکن تمام کرد، اما تاپیش از این اعلام نظر سخنگوی اقتصادی دولت هم درباره ادغام وزارتخانه‌ها گفته بود که در حال حاضر هیچ تصمیم قطعی در این زمینه سراغ ندارم، آنچه مسلم است این که قانونی را که در مجلس برای کاهش وزارتخانه‌ها تصویب شده است، دنبال کنیم. یکی از وزارتخانه‌های مطرح در این زمینه وزارت راه است که هنوز قطعی نشده است.وی در پاسخ به این سوال که آیا این وزارتخانه قرار است با وزارت مسکن یا وزارت ارتباطات ادغام شود، گفت: همیشه گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد، علی‌القاعده وزارت راه با یکی از وزارتخانه‌های نزدیک به خود از نظر عملکردی و وظایف ادغام خواهد شد.

دلیل تلاش دولت برای ادغام سریع وزارت راه

براساس قانون برنامه پنجم توسعه، دولت باید وزارتخانه‌های خود را از 21 به 17 وزارتخانه کاهش دهد. بر این اساس هم ادغام وزارتخانه‌های نفت با نیرو و تشکیل وزارت انرژی، بازرگانی و صنایع و معادن و تشکیل وزارت صنایع و بازرگانی، کار و امور اجتماعی با تعاون و تشکیل وزارت کار و تعاون و تا پیش از این راه و ترابری با ارتباطات و تشکیل وزارت حمل و نقل و ارتباطات بحث‌هایی را در محافل مختلف کارشناسی مطرح کرده است. تاکنون اما با تصویب مجلس و تايید شورای نگهبان، وزارت ورزش و جوانان با ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان تاسیس خواهد شد و همچنین به گفته دبیر شورای مشاورین رییس‌جمهور، احتمالا وزارت بازرگاني در وزارت صنايع و وزارت نيرو در وزارت نفت ادغام شود. مهدی خورشیدی همچنین گفته بود که در مورد وزارت راه نيز بحث‌هاي كارشناسي وسيعي صورت مي‌گيرد و بعد تصميم گرفته مي‌شود كه در كدام‌يك از وزارتخانه‌ها ادغام شود.

این عزم جدی دولت برای کاهش وزارتخانه‌ها و ادغام آنها در جهت اجرای برنامه پنجم توسعه اما ظاهرا در مورد وزارت راه نمود بیشتری پیدا کرده است و دلیل آن هم شاید دلخوری احمدی‌نژاد از جلسه استیضاح حمید بهبهانی باشد. جلسه‌ای که نه احمدی‌نژاد در آن حضور یافت و نه به گفته احمد توکلی اجازه داد تا وزیر معزول برای دفاع در آن حاضر شود. به دلیل این که دولت و شخص احمدی‌نژاد آن را غیرقانونی مي‌دانستند. چه به فاصله تنها چند روز برکناری وزیر راه احمدی‌نژاد در اولین واکنش رسمي‌خود بحث ادغام وزارت راه را مطرح کرد و روز گذشته هم مشایی بر این سخنان صحه گذاشت و گفت دیگر بحث معرفی وزیر جدید برای وزارتخانه راه مطرح نخواهد بود. به نظر مي‌رسد که با این شرایط بحث معرفی سرپرست هم منتفی شود و احتمالا باید منتظر لایحه دولت برای ادغام وزارت راه و مسکن بود، ادغامي ‌که هنوز معلوم نیست نظر کارشناسان درباره آن چه خواهد بود و آیا این ادغام مي‌تواند مشکلات وزارت راه را که منجر به عزل وزیر آن شد مرتفع کند یا خیر.

ادغام وزارت راه رای نمی‌آورد

عبدالله کعبی، عضو کميسیون عمران مجلس ادغام وزارت راه با وزارتخانه‌ای دیگر را عملی ندانست و گفت که اگر چنین لایحه‌ای تقدیم مجلس شود، قطعا رای نخواهد آورد. کعبی در گفت‌وگو با سایت خبری فرارو پیرامون اظهارات ريیس‌جمهور مبنی بر ادغام وزارت راه و ترابری با یکی از وزارتخانه‌های زیربنایی گفت: «درست است که ريیس‌جمهور محترم است، ولی حرف‌هایی که می‌زند و فرمایشاتی که می‌فرماید، باید منطبق با قانون باشد.»وی با بیان اینکه یک وزارتخانه به این گستردگی را نمی‌شود ادغام کرد، گفت: «تمامی ابنیه‌، جاده‌ها، ریل‌ها، خطوط هواپیما‌یی و ... جزو زیر مجموعه وزارت راه است و همه ارتباطات داخلی و خارجی ما توسط این وزارتخانه انجام می‌گیرد.»این نماینده مجلس دلیل این اظهارات ريیس‌جمهور را واکنش به استیضاح وزیر راه ارزیابی کرد و گفت: «شان ريیس‌جمهور باید بالاتر از این حرف‌ها باشد.» وی افزود: «اگر قرار باشد هر وزیری که استیضاح ‌می‌شود، وزارتخانه مربوطه آن را هم ادغام کنیم، هرج و مرج اجرایی در کشور پدید می‌آید

 

تعداد بازدید : 823

ثبت نظر

ارسال