Fa En چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 ساعت 14 و 29 دقیقه

پرعيارترين معدن مس كشور به بهره‌برداري رسيد

پرعيارترين معدن مس كشور به بهره‌برداري رسيد

معدن مس چهل كوره با عيار متوسط 1.3 درصدبه عنوان پرعيارترين معدن مس كشور با حضور وزير صنايع و معادن به بهره‌برداري رسيد. .

شنبه 27 فروردین 1390 ساعت 20:43

علي اكبر محرابيان همزمان با سفر هيات دولت به استان سيستان و بلوچستان در مراسم بهره‌برداري از معدن مس چهل كوره گفت: عيار كانسنگ مس قابل استخراج از اين معدن حداقل دو برابر متوسط عيار ساير معادن مس موجود در كشور است؛ به طوري كه عيار معدن مس چهل كوره 1.3 درصد است در حالي كه عيار ساير معادن مس كشور متوسط 0.6 درصد است.

وي ادامه داد: علاوه بر اين معدن عمليات اكتشافي در سه نقطه ديگر استان سيستان و بلوچستان در حال انجام است كه به زودي به نتيجه خواهد رسيد و زمينه‌ي مناسبي براي اشتغال بسياري از جوانان اين منطقه را به وجود خواهد آورد.

همزمان با بهره‌برداري از معدن مس چهل كوره كلنگ احداث يك كارخانه 17 هزارتني كنسانتره مس نيز از سوي وزير صنايع و معادن به زمين خورد.

وزير صنايع و معادن در خصوص بهره‌برداري از اين كارخانه گفت: با تمهيداتي كه در نظر گرفته شده است عمليات احداث اين كارخانه ظرف 18 تا 24 ماه آينده به پايان خواهد رسيد.

او در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به برنامه‌هاي وزارت صنايع و معادن براي جلوگيري از متروكه شدن معادن گفت: اگر براي معدني پروانه بهره‌برداري صادر شده باشد، اما بهره‌بردار آن يك مدت چند ماهه در بهره‌برداري تعلل كند او را خلع صلاحيت كرده و معدن را به بهره‌بردار ديگري واگذار مي‌كنيم.

وي تاكيد كرد: فعالان معدني منطقه در اولويت واگذاري خواهند بود تا ديگر شاهد هيچ معدن متروكه‌اي در كشور نباشيم.

به گفته وي فقط در دو سال اخير بيش از 700 معدن متروكه از همين طريق واگذار شده است.

وزير صنايع و معادن در ادامه با اشاره به رشد 6 برابري سرمايه‌گذاري در استان سيستان و بلوچستان در دولت نهم و دهم ،گفت: به زودي كلنگ احداث يك واحد بزرگ فولادي نيز در اين استان به زمين خواهد خورد.

محرابيان با اشاره به اين‌كه پيش از اين نيز يك واحد سيماني در سيستان و بلوچستان به بهره‌برداري رسيده و يك واحد ديگر هم در حال ساخت است، خاطر‌نشان كرد: با فعاليت دو صنعت بالادستي فولاد وسيمان در اين منطقه به زودي شاهد توسعه بسياري از صنايع پايين دستي در اين منطقه خواهيم بود.

***آشنايي بيشتر با معدن مس چهل كوره

براساس اطلاعات تكميلي وزارت صنايع و معادن، ذخيره قطعي قابل برداشت معدن 10 ميليون تني مس چهل كوره، حدود 3 ميليون تن با عيار 14 درصد و ذخيره احتمالي قابل برداشت 8.3 ميليون تن با عيار متوسط 1.03 درصد است.

همچنين با افتتاح اين معدن، سالانه 300 هزار تن كانسنگ مس توليد خواهد شد.

براي معدن چهل كوره، حدود 10 هزار متر حفاري اكتشافي در دو مرحله صورت گرفته است كه مجموع سرمايه‌گذاري پيش‌بيني شده براي بهره‌برداري معدن، زيربناها و ساخت كارخانه 17 هزار تني كنسانتره مس (با عيار 20 درصد)، بين 35 تا 40 ميليارد تومان است.

طبق برنامه‌ريزي انجام شده، كارخانه فرآوري مس چهل كوره تا 1.5 ديگر به بهره‌برداري مي‌رسد كه با راه‌اندازي آن، حدود 200 نفر به طور مستقيم به كار مشغول خواهند شد. حدود 70 درصد تجهيزات كارخانه فرآوري اين معدن، توسط سازندگان داخلي ساخته خواهد شد.

 

تعداد بازدید : 1331

ثبت نظر

ارسال