Fa En سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 ساعت 10 و 0 دقیقه

يک دقيقه سکوت به احترام ناصر حجازي به دستور بلاتر

يک دقيقه سکوت به احترام ناصر حجازي به دستور بلاتر

سه شنبه 17 خرداد 1390 ساعت 19:36

پس از اعلام واجدان شرايط راي دهي، رئيس فدراسيون فوتبال انگلستان طي سخناني به دليل اتفاقاتي که در فيفا افتاده بود به کنگره پيشنهاد داد تا در انتخابات رياست فيفا تغيير زمان داده شود و در کل اين انتخابات با تاخير انجام شود.

سپ بلاتر به احترام ناصر حجازي يک دقيقه سکوت را در کنگره فيفا اعلام کرد.

به گزارش ايسنا و به نقل از سايت فدراسيون فوتبال، علي کفاشيان در گزارشي که براي سايت رسمي فدراسيون فوتبال نگاشته است، نکات مهم شصت و يکمين کنگره فيفا، موارد تصويب شده و بحث هايي که در آن مطرح شده را تشريح کرد.

در اين گزارش آمده است: از ساعت 9:30 روز چهارشنبه 11 خرداد ماه، کنگره با آغاز مراسم افتتاحيه شروع به کار کرد. پس از مراسم افتتاحيه، سپ بلاتر شروع جلسه را اعلام و پس از وي رئيس فدراسيون فوتبال سوئيس به ميهمانان خوش آمد گفت. بلاتر پس از خوش آمد گويي به رئيس فدراسيون فوتبال سوئيس اعلام کرد که درجلسه رئيس وادا و دبير کل CAS هم حضور دارند. به آنها نيز خوش آمد گفت و صحبتهايش را درباره فعاليتهاي يک سال گذشته فيفا در زمينه هاي مختلف آموزشي، پروژه هاي توسعه فوتبال در جهان و کمک به ساير کشور ها و انجام ديگر فعاليتهاي فيفا، آغاز کرد. سپس نام کساني را برد که در سال گذشته از خانواده فوتبال درگذشته اند و در اين ميان نام ناصر حجازي هم از ايران مطرح شد و بلاتر با چند ثانيه اي صحبت درباره ناصر حجازي به احترامش يک دقيقه سکوت در کنگره اعلام کرد.

سپس دبيرکل فيفا شروع به حضور و غياب کرد که از 208 کشور همه اعضا حاضر بودند، سپس ناظر کنگره با اعلام اينکه کشورهاي بوسني و هرزگوين و برونئي از سوي فيفا تعليق شده بودند، خبر داد که اين دو کشور به دليل اينکه فدراسيونهايشان در حالت تعليق هستند و فعاليتي ندارند حق راي نداشته و از مجموع 208 کشور تنها 206 کشور داراي حق راي هستند.

پس از اعلام واجدان شرايط راي دهي، رئيس فدراسيون فوتبال انگلستان طي سخناني به دليل اتفاقاتي که در فيفا افتاده بود به کنگره پيشنهاد داد تا در انتخابات رياست فيفا تغيير زمان داده شود و در کل اين انتخابات با تاخير انجام شود.

در اين ميان رئيس فدراسيون هاييتي هم به مخالفت با رئيس فدراسيون فوتبال انگلستان پرداخت و گفت:" بايد بر عليه فسادها و مشکلات مبارزه کنيم و فاسدان را تنبيه کنيم چرا که به نظر من فيفا هيچ مشکلي با برگزاري انتخابات ندارد و بايد آن را برگزار کند و دستورجلسه را طبق برنامه به اجرا برساند."

سپس وي با حمايت از سپ بلاتر اشاره کرد که هيچکس به اندازه او به مسائل فوتبال جهان مسلط نيست. وي از برگزاري انتخابات، بلاتر و اجراي کنگره دفاع کرد و گفت: « اگر مشکلي پيدا شد بايد راه حل آن را پيدا کرده و آن را حل کنيم، نه اينکه روند فعاليتهاي آن را متوقف کنيم. فيفا متعلق به 208 کشور است نه يک کشور.

در ادامه يکي از روساي فدراسيون هاي آفريقايي از برگزاري انتخابات حمايت کرد و گفت:انگلستان نبايد در روند انتخابات دخالت کند و سعي در تقسيم اعضا داشته باشد.

رئيس فدراسيون قبرس هم از برگزاري انتخابات و از کانديداتوري بلاتر حمايت کرد. پس از او رئيس فدراسيون فيجي هم با اشاره به قانون و اساسنامه فيفا از برگزاري انتخابات و شخص بلاتر حمايت کرد.

به هر جهت با بررسي تاخير در انتخابات به پيشنهاد رئيس فدراسيون فوتبال انگلستان اين پيشنهاد به راي گذاشته شد که در نهايت 17 عضو آن موافق و 107 عضو با آن مخالفت کردند. صورتجلسه فيفا هم به تصويب رسيد و براي تاييد آن راي گيري انجام شد که 198 عضو موافق و 4 عضو مخالفت بودند. براي تعيين نويسندگان صورتجلسه کنگره هم راي گيري انجام شد و 5 نفر انتخاب شدند.

پس از اين انتخابات سپ بلاتر دوباره سخنراني کرد و با تاکيد بر داشتن همکاري و همبستگي اعضا فيفا با هم اشاره کرد که در دوران رياستش بيشترين شفافيت در برنامه ها و کارهاي فيفا ايجاد شده است. بلاتر شعار فيفا را رسيدن به سه قله رفيع نظم و انضباط، احترام متقابل و بازي جوانمردانه دانست. سپس بلاتر گزارشي از فعاليتهاي فيفا در جام جهاني 2010 را به اعضاي کنگره ارائه کرد و علاوه بر اين گزارشات درباره جام جهاني زير 17 سال و زير 20 سال در مکزيک و کلمبيا هم گزارشهايي به کنگره ارائه شد.

سپس بلاتر درباره برگزاري جام باشگاهي جهان و برگزاري مراسم بهترين هاي فوتبال جهان برنامه هاي توسعه فوتبال فيفا نظير پروژه گل، برنامه هاي آموزشي در زمينه هاي مختلف از جمله اجراي فستيوالهاي فوتبال در نقاط مختلف جهان و توسعه الکترونيکي فوتبال و ديگر برنامه هاي سال 2010 فدراسيون بين المللي فوتبال توضيحات مفصلي ارائه کرد. همچنين در پايان بلاتر برنامه بازاريابي و تامين مالي فيفا را مهمترين برنامه اين نهاد دانست و گزارش مفصلي هم در اين زمينه ارائه کرد و سپس براي تاييد اين گزارش هم راي گيري انجام شد که با 204 موافق و بدون مخالف به تصويب اعضا رسيد.

در ادامه کنگره برنامه هاي بعدي فيفا در کشورهاي ديگر که تا سال 2022 تعيين شده بود نمايش داده شد، از جمله کنگره بعدي که در بوداپست مجارستان برگزار خواهد شد. سپس گراندونا نايب رئيس و رئيس کميته مالي فيفا گزارشي از عملکرد مالي فيفا ارائه کرد، سپس مدير مالي حسابرسي گزارش از امور مالي فيفا و پيش بيني حسابرسي سالهاي 2011 تا 2014 را ارائه کرد که مارکوس کاتنوف معاون دبير کل در سال 2010 ريز درآمدهاي فيفا را اعلام کرد که بر اين اساس 74 در صد درآمدها از حق پخش تلويزيوني بوده و در کل درآمد فيفا در سال 2010 يک ميليارد و دويست و نود و يک ميليون دلار بوده که يک ميليارد و هشتاد و نه ميليون آن هزينه شده است که در هزينه ها 39درصد شامل ماليات ،35درصد به توسعه و مابقي در هزينه هاي جاري صرف شده است.

طي سالهاي 2010-2007 در مجموع فيفا دو ميليارد و چهارصد و چهل و هشت ميليون از فروش حق پخش تلويزيوني و يک ميليارد و نود و هفت ميليون دلار از بازاريابي بوده است. در همين باره گزارش مالي از چهار سال گذشته فيفا ارائه شد و اعلام شد که بهترين سال هاي مالي فيفا همين سالها بوده و نسبت به سالهاي 2003 تا 2006 ، 59 در صد رشد داشته است که 22درصد به توسعه اختصاص يافته ،48درصد به مسابقات و 30درصد براي هزينه هاي جاري.در کل درآمدها در سالهاي 2007 و 2010 چهارميليارد و صد و هشتاد و نه ميليون دلار و هزينه ها سه ميليارد و پانصد و پنجاه و هشت ميليون دلار بوده است.

از عدد هزينه هاي فيفا در اين چهار سال 794 ميليون دلار براي توسعه، يک ميليارد و هفتصد و هفتاد ميليون دلار براي برگزاري مسابقات و مابقي ساير هزينه ها براي توسعه فوتبال بوده که رشد بسيار خوبي داشته است.

پيش بيني مي شود هزينه هاي 2011 تا 2014 به سه ميليارد و ششصد ميليون دلار برسد .

در نهايت بودجه سال 2012 پيش بيني شد که 676 ميليون آن درآمد و 666 ميليون بودجه بوده است. اين پيش بيني توسط حسابرسي انجام شده و با 194 راي موافق به تصويب رسيد.

سپس براي حسابرسي در سالهاي 2011 تا 2014 راي گيري به عمل آمد که با 196 راي موافق کمپاني KBMG کارهاي مربوط به حسابداري بودجه فيفا را انجام دهد.

در ادامه جلسه موارد مربوط به اصلاح اساسنامه توسط کميته مقررات ارائه شد و پيشنهادهايي که در کميته نهايي شده بود توسط اعضا مطرح شد .در بخش ديگر از اين برنامه ها رئيس کميته پزشکي مايکل هوفل گزارشي از فعاليتهاي اين کميته را در جريان جام جهاني 2010 آفريقاي جنوبي از جمله خدمات پزشکي و مبارزاتي که با کميته ضد دوپينگ صورت گرفته ارائه کرد.سپس جيري دورووال گزارشي علمي از بحث فوتبال براي سلامتي تحت عنوان مقاله اي که آن را در برترين سايت هاي علمي درج کرده بود، ارائه کرد.

در ادامه جلسه بکن باوير گزارشي از وظايف فوتبالي فيفا که در جلسه مربوط به فيفا مطرح شده بود را ارائه کرد که بيشتر جنبه هاي فني داشت. پس از اين مورد بلاتر رئيس فيفا درباره کميته اخلاقي فيفا پيشنهاد داد تا يک کميته حل اختلاف تشکيل شود که در آينده بتواند اختلافات داخل فيفا را حل کند که اين پيشنهاد با حمايت فدراسيون فوتبال دانمارک روبرو شد.

پس از آن رئيس کميته قانوني فيفا آنجل ماريا ويلار که عضو هيات رئيسه فيفا هم است درباره بندهاي اساسنامه پيشنهاداتي براي اصلاح داد و در اين باره صحبت کرد و براي هر بند اين اصلاحات راي گيري به عمل آمد که با نظر اکثريت کليه موارد به تصويب رسيد.البته يک پيشنهاد هم فدراسيون فوتبال امارات براي کم کردن حضور و اقامت ورزشکاران از 5 به 3 سال براي عضويت در تيم ملي داد که با راي گيري اعضا با 78 در صد آراي مخالف راي نياورد.

در نهايت انتخابات رياست فيفا انجام شد و پس از راي گيري غير ديجيتالي و کاغذي، سپ بلاتر با 186 راي موافق از مجموع 203 راي ماخوذه براي چهار سال به عنوان رئيس فيفا انتخاب شد.

 

تعداد بازدید : 1563

ثبت نظر

ارسال