Fa En پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 ساعت 16 و 36 دقیقه

يوآن و يورو جانشين هاي احتمالي دلار؛

يوآن و يورو جانشين هاي احتمالي دلار؛

بانک جهاني: سلطه دلار تا سال 2025 پايان مي يابد

پنجشنبه 29 اردیبهشت 1390 ساعت 0:32

بانک جهانی در اين گزارش که روز سه شنبه در واشنگتن تحت عنوان « اقتصاد نوین جهانی» منتشر شد آمده است در حال حاضر واحد پول اروپا،‌یورو، یک رقیب جدی و قوی برای دلار در رقابتهای جهانی به شمار می رود.

بانک جهانی روز سه شنبه در گزارشی اعلام کرد سلطه دلار بر نظام مالی و پولی جهان تا سال دو هزار و بیست و پنج از بین خواهد رفت و جای خود را به یک نظام سه قطبی متشکل از دلار، یورو و یوان خواهد داد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي اقتصاددان-  بانک جهانی در اين گزارش که روز سه شنبه در واشنگتن تحت عنوان « اقتصاد نوین جهانی» منتشر شد آمده است در حال حاضر واحد پول اروپا،‌یورو، یک رقیب جدی و قوی برای دلار در رقابتهای جهانی به شمار می رود.
وانگهی، با توجه به اینکه سهم کشورهای نوظهور جهان در رشد اقتصادی جهان هر ساله افزایش می یابد و حضور این کشورها در تجارت و تبادلات مالی فرامرزی جهان روز به روز تقویت می شود، می توان از همین حالا پیش بینی کرد که واحد پول این کشورها به ویژه یوان چین، در آینده نقشی قابل توجه در تحولات و تبادلات مالی جهان ایفا خواهد کرد.
 در این گزارش آمده است محتمل ترین سناریو برای آینده نظام مالی جهان این است که سلطه کنونی دلار در سالهای آینده جای خود را به یک نظام مالی خواهد داد که در آن چند واحد پول به ویژه دلار، یورو و یوان حرف اول را خواهند زد.
بانک جهانی در گزارش خود خاطر نشان کرد طبق این سناریو، دلار جایگاه و موقعیت انکار ناپذیر خود را به عنوان واحد ارزی بین المللی تا سال دو هزار و بیست و پنج به طور کامل از دست خواهد داد و از آن پس در کنار واحدهای پول قدرتمندی مانند یورو و یوان ایفای نقش خواهد کرد. ارزش دلار آمریکا در ماه مارس امسال نسبت به سال هزار و نهصد و نود و پنج، برابر یا حتی پایین تر از ارزش دیگر ارزهای معتبر در بازار بین المللی بود.
در سال هزار و نهصد و نود و پنج بود که دولت آمریکا ایجاد یک دلار قوی را از اهداف مهم خود تعیین کرد.
در ماه مارس، کسری تجاری آمریکا به رقم بی سابقه چهل و هشت میلیارد و دویست میلیون دلار رسید و ابهامات مربوط به آینده دلار را تشدید کرد. فرانسه که در حال حاضر ریاست دوره ای گروه بیست را بر عهده دارد اعلام کرده است برای ایجاد یک نظام پولی چند قطبی تلاش خواهد کرد.
ریاست فرانسه بر این گروه در نشستی که ماه نوامبر در شهر کن برگزار خواهد شد، پایان خواهد یافت. حتی تیموتی گیتنر، وزیر خزانه داری آمریکا نیز احتمال تغییر شرایط و اوضاع را در جایگاه دلار در نظام مالی جهان منتفی ندانسته و اذعان کرده است بدون تردید تغییراتی در جایگاه دلار در نظام پولی جهان ایجاد خواهد شد اما فکر نمی کنم که این تغییرات در کوتاه مدت ایجاد شود. به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، طبق پیش بینیهای بانک جهانی، تا سال دو هزار و بیست و پنج،‌نیمی از رشد اقتصادی جهان توسط شش کشور نوظهور یعنی برزیل، چین، کره جنوبی،‌هند،‌اندونزی و روسیه تامین خواهد شد.

تعداد بازدید : 1518

ثبت نظر

ارسال