Fa En دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ساعت 17 و 16 دقیقه

وزیر نیرو استیضاح می‌شود

وزیر نیرو استیضاح می‌شود

مجید نامجو یک سال پیش با رأی اعتماد نمایندگان مجلس، وزیر نیرو شد

شنبه 7 اسفند 1389 ساعت 20:6

مجید نامجو یک سال پیش با رأی اعتماد نمایندگان مجلس، وزیر نیرو شد

طرح استیضاح وزیر نیرو در نشست روز چهارشنبه، چهارم اسفند مجلس شورای اسلامی ایران اعلام وصول شد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، دست‌کم ۴۵ نماینده مجلس ایران طرح استیضاح مجید نامجو، وزیر نیرو، را امضا کرده‌اند.

فقدان مدیریت و برنامه‌ریزی، عدم رعایت عدالت و اقدام تبعیض‌آمیز در مناطق مختلف، عدم اجرای تعهداتی که در زمان رأی اعتماد داده شده بود، طولانی شدن اجرای مصوبات دولت و تعهدات وزارت نیرو برای اجرای پروژه های سدسازی، آب‌رسانی و فاضلاب، از دلایل درخواست نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای استیضاح وزیر نیرو اعلام شده است.

طبق اصل ۸۹ قانون اساسی ایران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی این اختیار را دارند تا در مواردی که لازم می‌دانند، هیأت وزیران و یا هر یک از وزرا را استیضاح کنند. استیضاح وقتی در مجلس قابل طرح است که با امضای دست‌کم ده نفر از نمایندگان ارائه شود.

مجید نامجو، وزیر کنونی نیرو، در نشست روز ۲۴ آبان سال ۱۳۸۸ مجلس شورای اسلامی توانست رأی اعتماد نمایندگان را بگیرد. آن زمان آقای نامجو که سرپرست وزارت نیرو بود، با ۲۱۰ رأی موافق و بدون هیچ مخالفتی از طرف نمایندگان مجلس ایران به عنوان وزیر نیرو انتخاب شد.

آقای نامجو از اعضای پیشین سپاه پاسداران است که پیش از این، سمت‌های فرماندهی مهندسی لشکر ۴۱ ثارالله، مدیر عاملی مؤسسه سازندگی ثارالله و معاونت عمران قرارگاه‌های سازندگی کربلا و خاتم‌الانبیا را به عهده داشته است. او عضو شورای شهر کرمان هم بوده است و پیش از آن که سرپرست وزارت نیرو شود، معاون این وزارتخانه و رئیس هیأت مدیره شرکت مهندسی آب و فاضلاب ایران بود.

طبق قانون، با اعلام وصول طرح استیضاح وزیر نیرو، آقای نامجو ۱۰ روز فرصت دارد تا در صحن مجلس شورای اسلامی حاضر شود و به سوالات و ابهامات نمایندگان متقاضی استیضاح پاسخ دهد. او باید دوباره از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد بگیرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از موسی‌الرضا ثروتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و یکی از طراحان استیضاح وزیر نیرو، گزارش داده است که تعداد امضاکنندگان استیضاح وزیر نیرو به ۶۹ نفر رسیده است، ولی چون فرصتی برای بازنگری در اسامی استیضاح‌کنندگان نبود، طرح استیضاح با ۴۵ امضا اعلام وصول شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز ۱۲ بهمن (اول فوریه) امسال هم طرح استیضاح حمید بهبهانی، وزیر وقت راه و ترابری را بررسی کردند و به او رأی عدم اعتماد دادند.

نشست نمایندگان مجلس برای بررسی طرح استیضاح وزیر راه و ترابری، بدون حضور آقای بهبهانی برگزار شد و محمود احمدی نژاد هم به عنوان رئیس دولت، برای حمایت از وزیر راه و ترابری در این نشست حاضر نشد.

تعداد بازدید : 1355

ثبت نظر

ارسال