Fa En یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 ساعت 8 و 42 دقیقه

واقعی شدن نرخ بلیت قطار، تنها راه فرار رجاء از زیان یکصد و 40 میلیاردی

واقعی شدن نرخ بلیت قطار، تنها راه فرار رجاء از زیان یکصد و 40 میلیاردی

در حالی بزرگترین شرکت ریلی‌ ـ مسافری خصوصی ایران به علت عدم اختصاص هیچ‌گونه یارانه‌ای از‌سوی دولت متحمل زیان‌هایی شده که مدیرعامل شرکت‌رجاء معتقد است باید قیمت بلیت‌های قطار واقعی شود تا از این‌طریق زیان‌های این شرکت که پیش‌بینی می‌شود به 40میلیارد تومان برسد، جبران شود.

  

یکشنبه 16 بهمن 1390 ساعت 4:51

خبرگزاری‌میراث‌فرهنگی‌ـ حمل و نقل ـ شرکت‌ قطار‌های مسافری رجاء با جابه‌جایی 70 درصد مسافران ریلی بزرگترین شرکت ریلی ـ ‌مسافری‌خصوصی ایران‌است اما به‌علت عدم تخصیص هیچ‌گونه یارانه‌ای از سوی دولت متحمل زیان‌های‌مالی بسیاری شده‌است. طبق‌گفته مسئولان این شرکت، پیش‌بینی می‌شود زیان شرکت رجاء در سال 1390 معادل یکصد و 40 میلیارد تومان باشد.
 
به گزارش CHN، برخی مسئولان شرکت قطارهای مسافری رجاء معتقدند که در شرایطی که دولت یارانه‌ها را پرداخت نمی‌کند، برای کاهش زیان باید قیمت بلیت قطارها واقعی شود تا بخش خصوصی با مشکل جدی مواجه نشوند.
 
این در حالی است که نرخ بلیت‌ قطارها در تیرماه سال جاری (1391)، ازافزایش 14 درصدی برخوردار بوده که گفته می شد این افزایش در راستای هدفمندسازی یارانه‌ها و بیشتر برای تامین و افزایش سوخت در ناوگان ریلی ـ مسافری بوده و ارتباطی به کاهش زیاندهی شرکت رجاء نداشته است.
 
"مسعود دانشمند" رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران به تشریح علت‌های زیان‌ده بودن صنعت حمل و نقل ریلی ایران پرداخت و گفت: «شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت رجاء هردو برای کشور زیان‌ده هستند و ریشه این اتفاق را می‌توان در سرعت سیر قطارها ، نبود واگن مناسب مسافری ـ باری یافت.»
 
وی خاطر نشان کرد: «فقط با افزایش قیمت بلیت آن‌هم 7 درصد، نمی‌توان مشکلات زیان‌ده بودن رجا را رفع کرد بلکه باید با برنامه‌ریزی صحیح میزان زیان شرکت‌های‌ راه‌آهن و رجاء را کاهش داد.»
 
دانشمند افزود: «در همه جای دنیا قطارها در حمل مسافر، زیان‌ده اما در حمل بار سودده هستند؛ اما در ایران هر دو این فاکتورها زیان‌ده هستند که این به نوبه خود منجر به مشکلاتی برای صنعت حمل و نقل زمینی شده است.»
 
رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل‌‌ اتاق‌بازرگانی ایران در ادامه یادآور شد: «در شرایطی که از سوی دولت یارانه‌ای به شرکت‌های خصوصی اختصاص نمی‌یابد، دولت باید برنامه‌ریزی صحیحی در راستای کاهش مشکلات این بخش مدنظر قرار دهد.»

   

تعداد بازدید : 1048

ثبت نظر

ارسال