Fa En جمعه 28 اردیبهشت 1403 ساعت 6 و 16 دقیقه

نمره می خواهید، لباس مناسب بپوشید!

نمره می خواهید، لباس مناسب بپوشید!

مسوولان فرهنگی در روزهای پایانی سال درگیر طرح‌هایی در رابطه با پوشش زنان و دختران در اماکن مختلف شده‌اند؛ طرح‌هایی که تنها شامل حال کارمندانی مثل پرستاران و کارمندان بانک که به‌طور معمول لباس‌هایی یکسان به تن می‌کنند، نیست بلکه کارمندان بعضی از اداره‌های دولتی را هم در بر می‌گیرد.

چهارشنبه 17 اسفند 1390 ساعت 0:20

در این میان پوشش دانشجویان هم بعد از منتفی شدن طراحی لباس فرم در وزارت علوم، حالا با قوانین و مقررات تازه‌ای مواجه شده که براساس تازه‌ترین آنها استادان دانشگاه‌های علوم پزشکی مسوول رصد کردن لباس دانشجوها معرفی شده‌اند. به تازگی معاون فرهنگی و مشاوره معاونت دانشجویی وزارت بهداشت از نهایی شدن آیین‌نامه پوشش دانشجویان علوم پزشکی خبر داده که براساس آن نظر استادها به عنوان مسوول رصد پوشش و رفتار حرفه‌ای دانشجویان ملاک عمل قرار می‌گیرد.

به این ترتیب تنها حراست دانشگاه‌ها نیستند که وظیفه نظارت بر پوشش دانشجویان هنگام ورود و خروج از دانشگاه را بر عهده دارند، بلکه این وظیفه بر دوش استادها در تمام محیط دانشگاه و کلاس‌ها قرار گرفته است.

رونمایی از لباس فرم مشاغل در استانداری تهران نیز یکی دیگر از فعالیت‌های اخیر در ارتباط با پوشش بانوان در محیط‌های عمومی بوده است.

همچنین آیین‌نامه جدید وزارت بهداشت نحوه پوشش صحیح زنان و مردان را در دانشگاه و بیمارستان‌های آموزشی مشخص کرده است؛ آیین‌نامه‌ای که در شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت نهایی شده و برای ابلاغ و اجرایی شدن منتظر نظر نهایی معاونت آموزشی وزارت بهداشت است.

به نظر می‌رسد مفاد این آیین‌نامه همان مواردی باشد که تاکنون نیز دانشجویان موظف به رعایت آنها بوده‌اند با این تفاوت که معاون فرهنگی و مشاوره معاونت دانشجویی وزارت بهداشت مرجع اصلی نظارت بر پوشش دانشجویان را استادان دانشگاه ذکر کرده است. به گزارش مهر، وحید صرامی معاون فرهنگی و مشاوره معاونت دانشجویی وزارت بهداشت گفته است که در این آیین‌نامه و شیوه‌نامه مرتبط با آن نحوه رسیدگی به صورت دقیق ذکر شده که دانشگاه‌ها بدانند با مصادیق بدپوششی و بدرفتاری چگونه باید برخورد کنند.

در آیین‌نامه حفظ حدود آداب اسلامی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مصوب وزارت علوم در سال 1366 تنها موردی که می‌توان اعمال نظارت استاد درباره رفتار فرهنگی دانشجویان را برداشت کرد بند 12 بود مبنی بر اینکه «روابط میان استادان و دانشجویان و کارمندان باید مطابق با مقررات دانشگاهی و ضوابط اخلاق اسلامی باشد و هرگاه کسی خلاف آن را مشاهده کرد بنا بر اصل نهی از منکر به متخلفان تذکر دهد و اگر تذکر او موثر واقع نشد مراتب را به مقامات مسوول دانشگاه اطلاع دهد.»

مسوول اجرای این آیین‌نامه در بند چهاردهم آن، روسای دانشگاه‌ها و مدارس عالی ذکر شده که می‌توانند به کمک کمیته‌های انضباطی و هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری به آن رسیدگی کنند. در آیین‌نامه جدید تکیه اصلی مسوولان به استادهاست و این طور که صرامی اعلام کرده استاد وظیفه اصلی نمره‌دهی به پوشش و رفتار حرفه‌ای دانشجو را بر عهده می‌گیرد: «ما روال را این طور دیده‌ایم که مرجع گزارش‌دهنده ما استاد خواهد بود. ما نظر استاد را ملاک عمل قرار می‌دهیم چراکه معتقدیم استاد از نظر سطح اجتماعی فردی قابل اعتماد است که با دانشجویان نیز در تماس است.»

علاوه بر گزارش عملکرد دانشجویان در پوشش، استاد وظیفه نمره‌دهی را نیز بر عهده خواهد داشت، آن‌طور که دکتر وحید صرافی معاون فرهنگی وزارت بهداشت می‌گوید: «در آیین‌نامه پوشش دانشجویان علوم پزشکی، استاد وظیفه اصلی نمره‌دهی به پوشش و رفتار حرفه‌ای دانشجو را بر عهده می‌گیرد و ما راهکارهایی دیده‌ایم که چطور معاونت آموزشی و استادان را در این موضوع دخیل کنیم. در واقع استاد به عنوان فردی که در بیشترین مدت‌زمان می‌تواند رفتار دانشجو را رصد کند، علاوه بر نمره درسی در پایان هر نیمسال، نمره‌ای به عنوان پوشش و رفتار حرفه‌ای به دانشجو می‌دهد و در نهایت برای دانشجویان کارنامه فرهنگی صادر می‌شود.»

معاون فرهنگی و مشاوره معاونت دانشجویی وزارت بهداشت گفته است آیین‌نامه به صورت مصداقی ورود پیدا نکرده است و کلیات مطرح می‌شود تا استاد نیز به یک مبصر بدل نشود. به گفته او «محیط بیمارستان به‌عنوان محیط آموزشی محسوب می‌شود و از این رو ما در آیین‌نامه شفاف بیان کرده‌ایم که پوشش مردان و زنان چگونه باید باشد.» وزارت بهداشت این آیین‌نامه را پس از نهایی شدن در سال تحصیلی آینده اجرا می‌کند.

تعداد بازدید : 1269

ثبت نظر

ارسال