Fa En سه شنبه 25 اردیبهشت 1403 ساعت 12 و 1 دقیقه

نقش جریان انحرافی در بیرون کشیدن پرونده ها از وزارت اطلاعات

نقش جریان انحرافی در بیرون کشیدن پرونده ها از وزارت اطلاعات

بر همگان روشن است، اهمیت وزارت اطلاعات مربوط به یک دولت نیست و کلیت نظام به آن نیاز دارد به همین دلیل نیز در نصب و عزل این وزیر، رئیس جمهور مکلف است با رهبری مشورت کند.

دوشنبه 2 آبان 1390 ساعت 19:8

وزارت اطلاعات یکی از مهم‌ترین وحساسترین وزارت‌های جمهوری اسلامی و کشورهای دیگر است.

به دلیل حساسیت مسئولیت در این وزارتخانه، بر طبق قوانین جمهوری اسلامی، وزیر اطلاعات باید عضو هیچ حزب سیاسی نبوده و با تایید مقام معظم رهبری انتخاب شود. یعنی، وزیر توسط رئیس جمهور و با با تایید رهبری انتخاب و به مجلس معرفی می‌شود تا از مجلس رای اعتماد بگیرد.

بر همگان روشن است، اهمیت وزارت اطلاعات مربوط به یک دولت نیست و کلیت نظام به آن نیاز دارد به همین دلیل نیز در نصب و عزل این وزیر، رئیس جمهور مکلف است با رهبری مشورت کند.

باتوجه به اهمیت این وزارتخانه برای کل نظام، بعد از حرف و حدیث‌هایی که درباره عزل ناگهانی حیدر مصلحی توسط رئیس جمهورو سپس ابقا وی توسط مقام معظم رهبری به وجود آمد، محمد خوش‌چهره نماینده سابق مجلس می‌گوید تیم احمدی‌نژاد پرونده‌های ویژه‌ مقام‌های جمهوری اسلامی را از وزارت اطلاعات خارج کرده و باید در آینده منتظر سناریوهای پالیزدار ۲ و ۳ تحت عنوان افشاگری‌های جدید بود.

این نماینده اصولگرای مجلس هفتم در گفتگو با روزنامه «ملت ما» ٬ در این باره گفت: تیم احمدی‌نژاد «با خروج پرونده‌های ویژه از وزارت اطلاعات در یک دوره‌ای که به دوره برزخ معروف شده» از اطلاعات محرمانه این وزارت‌خانه سوء‌استفاده می‌کند.

به گفته این نماینده سابق مجلس، در پرونده‌های خارج شده از وزارت اطلاعات «اسامی بسیاری از مقامات و مسئولان کشور» وجود دارد و «خیلی از گزارش‌هایی که در این پرونده‌ها وجود دارد، تایید نشده است.»

خوش‌چهره افزوده است: «دسترسی به این مدارک از‌‌‌ همان ابتدا نه برای اصلاح امور که برای سوء‌استفاده و ساختن فرصت برای زدن رقبا بوده است.»

وی همچنین اظهار داشت: «باید در این جریانات دنبال هزار دستان گشت. چه کسانی این‌ها را هدایت و مدیریت می‌کنند که این مسئله بسیار مهم‌تری است.»

به گفته وی «پالیزدار شروع یک جریان بزرگ‌تر است. متد‌شناسی این جریانی که از این فرهنگ سوء‌استفاده می‌کند خیلی مهم‌تر است» و «باید جریانی که از امثال پالیزدار سوء‌استفاده می‌کند را در معرض دید افکار عمومی گذاشت.»

به نظر می‌رسد با این اظهارات می‌توان باب جدیدی در مساله عزل ناگهانی حیدر مصلحی باز کرد و این ادعای خوش چهره می‌تواند یکی از دلایل اختلاف حلقه نزدیک یاران دولت با وزیر اطلاعات دولت دهم باشد. اختلافی که باعث شد وزیر اطلاعات تا مرحله خانه نشینی پیش رود.

گفتنی است، پیش از این رونامه ایران، روزنامه دولت، اعلام کرده بود ۱۴۰ هزار سند از ۳۱۴ مقام جمهوری اسلامی در اختیاردارد که در صورت لزوم آن‌ها را منتشر خواهد کرد و حتی اسنادی را درباره مدرک تحصیلی احمد توکلی نیز منتشر کرد که از اعتبار کافی برخوردار نبود.

ین ادعای روزنامه ایران که بسیاری آن را تریبون جریان انحرافی می‌دانند، می‌تواند به نوعی تاییدی باشدبر سخنان خوش چهره، چرا که ۱۴۰ هزار سند آن هم از ۳۱۴ مقام رسمی، چیزی نیست که جز در وزارت اطلاعات بتوان به آن دست یافت.

ماجرای عزل و ابقاء مصلحی چه بود؟

اما داستان عزل وزیر اطلاعات از کجاآغاز شد؟ ۲۸ فروردین ماه بود که اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر رئیس جمهور، در سخنانی گفت: «دستگاه‌های مسئول ما باید در اسرع وقت ضعف‌های اطلاعاتی و ارتباطی خود را درخصوص تحولات منطقه جبران کنند، زیرا نداشتن اخبار و تحلیل صحیح و دقیق درباره هر یک از این کشور‌ها و ارتباط همه این رویداد‌ها با طرح کلان سلطه گران ما را در موضع‌گیری‌ها و تصمی‌گیری‌ها به اشتباه خواهد انداخت.»

چند ساعت بعد از این سخنان که اشاره نزدیک به وضعیت اطلاعاتی کشور داشت، بود که رسانه‌های دولتی خبر از استعفا (عزل) حیدر مصلحی وزیر اطلاعات دولت دهم دادند.

ماجرا از این قراربود که حیدر مصلحی، حسین عبدالهی معاون ستاد خود را که بسیار نزدیک به تیم مشایی است –و روزنامه ایران او را «سرمایه ملی» خوانده- پس از مدت‌ها اختلاف عزل کرد.

 بلافاصله پس از این اتفاق و با پی گیری شدید تیم مشایی، رییس جمهور بدون هملاهنگی با رهبری حیدر مصلحی را احضار می‌کند و از او می‌خواهد استعفا دهد.

مصلحی نیز این درخواست را می‌پذیرد. پس از آن، رییس جمهور در جلسه هیات دولت ضمن اعلام خبر ادغام وزارت نیرو و وزارت صنایع، بدون هرگونه مقدمه چینی اعلام می‌کند، از این به بعد آقای مصلحی نیز مشاور امور اطلاعاتی وی خواهد بود! و حیدر مصلحی جلسه را ترک می‌کند.

همان شب، رییس جمهور پیامی از رهبری دریافت می‌کند که ایشان با این اقدام مخالف است و مصلحی باید در سمت خود ابقا شود.

 دقیقا در‌‌ همان زمان، یعنی موقعی که پیام رهبری به رییس جمهور رسیده بود و دولت از مخالفت رهبری با این اقدام آگاهی داشت، با هدایت جریان انحرافی، برخی از سایت‌های نزدیک به دولت بویژه خبرگزاری ایرنا خبر استعفای مصلحی، پذیرفته شدن آن از جانب رییس جمهور و انتصای وی به عنوان مشاور امور اطلاعاتی رییس جمهور را روی خروجی خود قرار دادند.

 جالب اینجا بود که ایرنا در گزارشی که ساعت ۲: ۲۵ بامداد روز بعد، با عنوان «شایعه، سانسور و ادعاهای خلاف واقع ارکان سناریوهای تازه علیه دولت» منتشر کرد، تاکید کرد تا ساعات پایانی یکشنبه شب هیچ پیامی از رهبری مبنی بر مخالفت با این اقدام به دولت نرسیده بود ودر آخر معلوم نشد این خبرگزاری چگونه از رسیدن پیام رهبری به رئیس دولت بی‌اطلاع بوده است!

 

تعداد بازدید : 931

ثبت نظر

ارسال