Fa En دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ساعت 16 و 50 دقیقه

نرخ تورم تير ماه به 16.3 درصد رسید

نرخ تورم تير ماه به 16.3 درصد رسید

رييس كل بانك مركزي در حاشیه جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، تورم تير ماه را 16.3 درصد اعلام كرد..

سه شنبه 25 مرداد 1390 ساعت 19:41

محمود بهمني با بيان اين‌كه روند تورم كاهشي شده است، گفت:‌ خوشبختانه روند افزايشي نرخ تورم كاهش يافته و چيزي كه ما به دنبالش بوديم محقق شده است.
وی افزود: نرخ تورم در خردادماه 1.2 درصد افزایش یافته بود اما در تیرماه این نرخ کمتر از یک درصد افزایش یافت و در حالی که مطابق پیش بینی ها باید به 16.6 درصد می رسید اما خوشبختانه نرخ تورم تیرماه 16.3 درصد رقم خورده است که 9 دهم درصد رشد کاهنده نسبت به خرداد ماه را نشان می دهد.

به گفته بهمنی، تلاش بانک مرکزی این است که ادامه روند کاهنده نرخ تورم را شاهد باشیم تا در آبان و آذرماه به کاهش بیشتری برسیم.

وی خاطر نشان کرد: امیدواریم تا یکسال آینده نرخ تورم تک رقمی شود و بانک مرکزی برای این موضوع نیز برنامه دارد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه هیچگاه میزان افزایش نرخ تورم با توجه به محاسبات بانک مرکزی از 15 درصد بالاتر نخواهد رفت، گفت: در ماههای آتی روند نزولی نرخ تورم را شاهد خواهیم بود و امیدواریم از آذر و دی بتوانیم شرایط بهتری را در نرخ تورم داشته باشیم، البته اگر شرایط همچون هم اکنون باشد و مسئله خاصی پیش نیاید.

برای دریافت وام ، ضمانت کارمند رسمی الزامی نیست
رییس کل بانک مرکزی گفت:برای دریافت وام از شبکه بانکی لزومی ندارد که حتماً ضامن ها ، کارمند رسمی باشند.

 بهمنی گفت: ابلاغی که بانکها شده است دو نفر ضامن معتبر برای دریافت وام است.

وی با بیان اینکه برای وام های بزرگ اصلاً کارمند توانایی ضمانت ندارد ، گفت : برای وام های کوچک هم لزومی ندارد که دو نفر ضامن حتماً کارمند رسمی باشند و این موضوع را بخشنامه خواهیم کرد.

بانک مرکزی برای ملت است نه دولت

محمود بهمني با بيان اين‌كه صحبت از تحريم بانك مركزي يك بحث سياسي است گفت: بانك مركزي وابسته به دولت نيست بلكه براي ملت است و علت اين هم كه بانك مركزي گاه مستقل عمل مي‌كند همين است بنابراين همه بايد دقت كنند ملت‌ها را نبايد تحريم كرد.

وي در پاسخ به اين سوال كه در صورت عملي شدن تحريم بانك مركزي ايران چه اقدامي انجام خواهد داد؟ گفت:‌ در چنين صورتي مي‌توان گفت كه اين عمل غير منصفانه بوده و غير استاندارد است و چنين كاري مي‌تواند كشورهاي تحريم‌كننده را مورد سرزنش جهان قرار دهد.

 وي در پاسخ به اين سوال كه در صورت تحقق چنين اقدامي ايران چگونه با آن مقابل خواهد كرد؟ گفت:‌ ما اصلا فكر نمي‌كنيم كه اين اتفاق بيفتد البته يكي دو بار در برخي كشورها اين اتفاق رخ داده ولي اين يك كار غير اصولي است.

موفقيت هاي خوب در وصول مطالبات بانکي

رییس کل بانک مرکزی گفت: موفقیت های خوبی در وصول مطالبات بانکی کسب شده است. بهمنی افزود:در دو یا سه سال گذشته موضوع مطالبات معوقه بانکی شفاف سازی شده است و این مطالبات مربوط به یک یا دو سال گذشته نیست بلکه برخی موارد به سال های دورتر مربوط می شود.

وی گفت: رقم مطالبات بانکی نزدیک500 هزار میلیارد ریال بود و با توجه اعطای تسهیلات883 هزار میلیارد ریالی در سال قبل ، نسبت مطالبات معوق باید بالاتر می رفت اما این رقم به 427 هزار میلیارد ریال رسید. رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: این به آن معنی است که با تسهیلات کمتر، در دو سال گذشته که نسبت مطالبات معوق بانک ها به تسهیلات اعطایی نزدیک 25 درصد و بالاتر بود امروز به 14 و7 دهم درصد رسیده و به سوی وصول مطالبات حرکت شده است.

بهمنی گفت: معتقدیم هر قدر مطالبات معوق پرداخت شود توان و قدرت تسهیلات دهی بانک ها افزایش خواهد یافت. وی درباره بخشودگی جرایم تاخیر بدهی واحد های تولیدی نیز گفت: دو روز پیش در بخشنامه ای از مدیران عامل بانک ها خواسته شد جریمه تاخیر6 درصد مشتریانی که می خواهند بدهی خود را تقسیط کنند بخشوده شود.

بهمنی با بیان اینکه این تقسیط یک بار صورت می گیرد افزود: اگر بعد از تقسیط ، بدهی ها پرداخت نشد و باز هم معوق شد علاوه بر اینکه جریمه بخشوده شده دیگر لحاظ نخواهد شد جریمه ها همراه با اصل سود وصول خواهد شد.

وی افزود: این فرصت مناسبی برای پرداخت بدهی ها به شبکه بانکی است و امیدواریم در ماه های آینده مطالبات معوق یک رقمی شود. آقای بهمنی گفت: پس از تحقق این موضوع باید به سراغ اصلاح دیگرساختارهای مالی بانک ها برویم

تعداد بازدید : 825

ثبت نظر

ارسال