Fa En سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 ساعت 7 و 29 دقیقه

نرخ ارز در 24ساعت آينده كاهش مي يابد

نرخ ارز در 24ساعت آينده كاهش مي يابد

رييس كل بانك مركزي دوشنبه شب درگفت وگوي ويژه خبري شبكه دو سيما تحت عنوان ‌تمهيدات جديد بانك مركزي براي مديريت بازار ارز گفت: با تمهيدات بانك مركزي در 24ساعت آينده نرخ ارز كاهش مي يابد.

سه شنبه 24 خرداد 1390 ساعت 20:42

محمود بهمني افزود:‌ ما به مقدار كافي ذخيره ارزي داريم و درچند روز آينده قطعا نرخ ارز كاهش شديدي خواهد داشت.

وي اظهارداشت:كشور ما يك كشور بسيار قوي از نظر منابع و ذخاير ارزي است و يكي از صادركنندگان عمده نفت در جهان است ، دومين كشور ازنظر ذخاير گازي در جهان است و درآمدهاي ارزي كه براي كشور حاصل مي شود نمي تواند با اين توفان ها متزلزل شود.

رييس كل بانك مركزي گفت:كشور بالاي 20هزارميليارددلار ذخاير ارزي دارد امروز بانك مركزي وارد عمل شده است و با كم كردن شكاف ارزي دونرخي باعث شده كه سود اين اختلاف به جيب دلالان نرود.

بهمني افزود:‌ از فردا تزريق ارز را بيشتر مي كنيم ، هرهفته 1.5 ميليارد دلار در بازار تزريق ميكنيم و نرخ شناور و مديريت شده آن براي كنترل قيمت ها و خارج كردن اين حباب موثر است،ممكن است تزريق ارز دوهفته را يك باره به بازار تزريق كنيم تا قيمت ارز متعادل شود.

وي اظهار داشت : بايد برويم به سمت كاهش تقاضاي ارز،واردات بايد كنترل شود و جلو واردات لوكس و تشريفاتي گرفته شود ، مديريت در تعرفه واردات بايد انجام گيرد، نقدينگي در جامعه جذب شود و سودي كه معادل تورم است به سپرده گذاران تعلق گيرد، دراين صورت است كه از خريد كاذب ارز جلوگيري مي شود.

رييس كل بانك مركزي گفت: ما اقتصادمان تك نرخي است و به يك نرخ ارز مي فروشيم و اين شكافي كه در بازار است بايد به حداقل برسانيم و نقدينگي بايد به سمت توليد برود ، اگر نقدينگي را رها كنيم مثل سيل است كه رها شده ،همه جا را از بين مي برد و به همين سبب هم ما به دنبال كنترل و هدايت پول هستيم .

بهمني افزود:‌برنامه پنجم توسعه مي گويد، شما حق نداريد دارايي هاي خارجي را افزايش دهيد بايد كل ارز را به بازار تزريق كنيد و رشد نرخ ارز بايد معادل ميانگين تورم خارجي و داخلي باشد و اين فاكتورهاي است كه كاملا تورم را مهار مي كند.

وي نرخ ارز را در سال قبل 9هزار و 800ريال تا ده هزار ريال عنوان كرد وگفت: ما درسال گذشته افزايش نرخ ارز نداشتيم و اگر تقاضا براي ارز كاهش پيدا كند مي توانيم مازاد ذخاير ارزي داشته باشيم با توجه به اينكه سال ها است كه مورد تحريم هستيم.

بهمني درباره سياست هاي اقتصادي بانك مركزي در مورد توليد و جلوگيري از معاملات بازار ارز و طلا و سوق آن به سمت توليد گفت:‌دو يا سه سال قبل براي تقويت از نظر طلا و ارز چند صد تن طلا وارد كرديم و امروز متجاوز از 10ميليارد دلار ذخيره طلا داريم و آن را در بازار عرضه مي كنيم .

وي ‌تمام مصرف طلاي را 100تن عنوان كرد وگفت:‌بانك مركزي سكه هاي طلا را عرضه مي كند ولي نه پايين تر از بازار جهاني درصورتي كه قيمت طلا در جهان بيش از دو يا دوبرابر ونيم شده است ،بخشي از افزايش قيمت طلا در ايران بخاطرسه درصد ارزش افزوده است كه براي سكه در حدود دويست هزار ريال مي شود.

رييس كل بانك مركزي در مورد سپرده گذاري در بانك ها گفت:قطعا اگر نرخ سپرده گذاري دربانك ها بالا برود دراين صورت مردم ترجيح مي دهند كه سپرده هاي خود را نزد بانك ها بگذارند و اين براي توليد و اقتصادكشور موثر است.

وي درمورد نرخ ارز شناور و مديريت شده گفت:‌نرخ شناور را آزاد مي گذاريم و تا جايي كه به صورت حبابي بالا برود تزريق ارز را بالا مي بريم و پاسخ تقاضاي كاذب را بالا مي بريم تا زماني كه حالت عادي خود را باز يابد و به همين دليل است كه مديريت را در كنار ارز شناور مي گذاريم .

بهمني گفت:‌به گونه اي در مورد ارز بايد عمل كنيم كه هم صادرات و هم واردات صدمه نبيند و براي ارز مسافرتي در فرودگاه ها چند باجه تعيين كرده ايم تا ارز مورد نياز مسافران را تامين كنند.

وي درمورد خريد طلا گفت:‌ در كجاي دنيا براي خريد طلا صف مي كشند ، صف براي حبوبات و مواد غذايي توجيه دارد ولي در مورد طلا توجيه پذيرنيست.

رييس كل بانك مركزي اظهار داشت:‌در صورتي كه نرخ ارز ما دو برابر شود يعني تورم صد درصد افزايش مي يابد در آن صورت يعني تمام زحمات هدفمند كردن يارانه ها ازبين مي رود .

وي گفت:‌درصورتي كه درهيچ جاي دنيا آزادي براي خروج ارز وجود ندارد ،براي مسافران دوهزار دلار ارز مسافرتي پرداخت مي كنيم همچنين براي دانشجويان 30هزار دلار ، بيماران هم ارز مشخصي دريافت مي كنند و براي حواله ها و اعتبارات اسنادي هيچ محدوديتي براي پرداخت ارز نداريم .

تعداد بازدید : 1059

ثبت نظر

ارسال