Fa En دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ساعت 13 و 6 دقیقه

نتیجه انتخابات اتاق بازرگانی تهران اعلام شد

نتیجه انتخابات اتاق بازرگانی تهران اعلام شد

اتاق بازرگانی ایران نزدیک به ۲۰ هزار عضو در سراسر کشور داردد

شنبه 7 اسفند 1389 ساعت 20:7

نتایج هفتمین دوره انتخابات اتاق‌ بازرگانی و صنایع و معادن تهران صبح روز پنجشنبه 24فوریه (پنجم اسفند) اعلام شد.

از میان 138 نفری که برای حضور در اتاق بازرگانی تهران نامزد شده بودند، 40 نفر انتخاب شدند که در بخش بازرگانی محمد نهاوندیان، رئیس کنونی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با کسب 1175 رای، بیشترین آرا را به خود اختصاص داد و در پی او یحیی آل اسحاق، وزیر پیشین بازرگانی و رئیس فعلی اتاق بازرگانی تهران و اسدلله عسگر اولادی، از اعضای پرسابقه اتاق بازرگانی در رده های دوم و سوم قرار گرفتند.

در بخش صنعت که 16 عضو دارد، محسن خلیلی عراقی و علی نقی خاموشی، رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران که نزدیک به سه دهه این مقام را در اختیار داشت، در صدر فهرست منتخبان این بخش قرار گرفتند.

در بخش معادن چهار نفر انتخاب شدند که علاءالدین میرمحمد صادقی و فاطمه دانشور بیشترین آرا را به خود اختصاص دادند.

40 نفر نماینده منتخب بخش خصوصی در کنار 20 نفر نمایندگان بخش دولتی از وزارت بازرگانی و وزارت صنایع و معادن در نخستین جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران که روز 20 اسفندماه برگزار می‌شود، هیئت رئیسه هفتمین دور اتاق بازرگانی تهران را مشخص خواهند کرد.

هفتمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن ایران با حضور هزار و ۲۸۸ نفر از شهرهای مختلف ایران روز چهارشنبه، چهارم اسفند برگزار شد.

یک روز پیش از برگزاری این انتخابات، انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معاون کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که انتخابات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن در شهرهای ساری، مشهد، ارومیه، کرج، بوشهر، خرم‌آباد، اصفهان، اردبیل، قزوین و شیراز به تعویق افتاده است.

محمد رضا بهزادیان، رئیس سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، در گفت و گو با بی‌بی‌سی فارسی، استقبال از هفتمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن را کمتر از دوره‌های پیشین ارزیابی کرد و یادآور شد که رد صلاحیت چندین نفر از افرادی که نامزد این انتخابات شده بودند، دلیل اصلی به تعویق افتادن انتخابات در این ۱۰ شهر بوده و باعث شده است که تعداد نامزدهای انتخابات در این شهرها به حد نصاب نرسد."

آقای بهزادیان که از جمله افرادی است که صلاحیتش برای نامزدی انتخابات اخیر اتاق بازرگانی و صنایع و معادن رد شده است، تصریح کرد که "در جریان انتخابات روز چهارشنبه، نظارت کافی بر روند رأی‌گیری وجود نداشت و با آن که تبلیغات از ۲۴ ساعت قبل از برگزاری انتخابات ممنوع است، برخی نامزدها حتی در طول رأی‌گیری هم مشغول تبلیغ بودند."

آقای بهزادیان همچنین گفت: "دست‌اندرکاران انتخابات اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، شیوه شمارش آرا را هم از کامپیوتری به دستی تغییر داده‌اند که خواندن آرا را مشکل می‌کند و تردیدهایی را در نتیجه نهایی به وجود می‌آورد."

در بیشتر سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران عمدتا در اختیار محافظه‌‌کاران، به خصوص نزدیکان حزب مؤتلفه اسلامی بوده است.

با این حال، به باور کارشناسان، نمی‌توان توقع زیادی از تغییر مدیران اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران داشت، زیرا این نهاد اصولا اختیارات چندانی ندارد؛ به خصوص که نزدیک به ۷۰ درصد اقتصاد ایران در اختیار دولت است و بخش عمده‌ای از بقیه فعالیت‌های اقتصادی هم به کشاورزی، ساختمان و خرده‌فروشی اختصاص دارد که سهمی در اتاق بازرگانی ندارند.

اتاق بازرگانی ایران نزدیک به ۲۰ هزار عضو در سراسر کشور دارد و داشتن کارت عضویت معتبر و حداقل سه سال سابقه فعالیت اقتصادی از شرایط شرکت در انتخابات آن است. این نهاد با حضور نمایندگان دولت و بخش خصوصی و به منظور ایجاد هماهنگی و همکاری بین بازرگانان و صاحبان صنایع و معادن فعالیت می‌کند.

همکاری با دستگاه‌های دولتی و سازمان‌های وابسته به دولت یا تحت نظارت آن و شهرداری‌ها از جمله ارائه مشاوره در زمان تهیه لوایح و مقرراتی که با امور بازرگانی و صنایع و معادن ارتباط دارد، از وظایف این نهاد به شمار می‌رود.

 

تعداد بازدید : 800

ثبت نظر

ارسال