Fa En شنبه 22 اردیبهشت 1403 ساعت 17 و 40 دقیقه

منتظر بحران های جدیدی در قیمت سکه باشید!

منتظر بحران های جدیدی در قیمت سکه باشید!

مدیر عامل صندوق توسعه صادرات طلا و جواهر ضمن پیش‌بینی افزایش قیمت جهانی طلا تا آذرماه و رسیدن بهای سکه به ۷۵۰ هزار تومان به مردم توصیه کرد :سرمایه‌گذاری‌ کوتاه‌ مدت در این بازار انجام ندهند.

>

شنبه 19 شهریور 1390 ساعت 22:7

علی فخر موحدی در گفت‌وگو با فارس در خصوص وضعیت فعلی بازار طلا و جواهر در داخل و خارج از کشور، اظهار داشت: گاهی اوقات به دلیل عدم عرضه شمش طلا توسط نهادهای دولتی و خصوصی به متقاضیان بازار در بخش‌های تولید، فروش و مصرف‌کنندگان عمومی نوساناتی در این بازارها مشاهده می‌شود.

وی با بیان اینکه زمانی که عرضه طلا به واحدهای مذکور کاهش یابد میزان رشد کاذب قیمت‌ها در بازار افزایش پیدا می‌کند، افزود: گاهی اوقات این رشد کاذب وجود دارد و گاهی اوقات وجود ندارد به عبارت دیگر “حباب” در برخی مقاطع به وجود می‌آید و در برخی مقاطع از بین می‌رود.

این کارشناس بازار طلا و جواهر ادامه داد: واردات و عرضه شمش طلا فقط توسط بانک مرکزی انجام نمی شود بلکه از طرق گوناگون و به صورت وسیع این واردات انجام می شود، البته به دلایل گوناگون از جمله تعطیلی پنج شنبه و جمعه در ایران و بعد از آن شنبه و یکشنبه در جهان عملاً در ایران ۳ روز کاری بین المللی داریم و از طرفی نوسانات لحظه ای طلا و ارز باعث می شود گاهی طلا به طرق گوناگون از کشور خارج و یا وارد شود و این تفاوت ها موجب به اصطلاح ایجاد حباب می شود.

مدیر عامل صندوق توسعه صادرات طلا و جواهر ادامه داد: اما متأسفانه، هم‌اکنون، نرخ ارز عامل دیگری است که به نوسانات قیمتی طلا در بازار دامن می‌زند؛ این نرخ با توجه به سیاست‌های اعلام نشده بانک مرکزی تغییراتی را در قیمت طلا به وجود می آورد که در کمتر کشوری در جهان شاهد آن هستیم، تقریباً هیچ شاهد مثالی را نمی توانیم در جهان داشته باشیم که مردم جلوی بانک ها برای خرید طلا یا ارز صف بکشند!

* خانم‌های خانه‌دار، خریداران ارزهای گران

این فعال بازار طلا و جواهر تصریح کرد: افزایش نرخ ارز موجب دل‌نگرانی مردم و هجوم آنها به بازار دلار و ارز شد که براساس گزارش‌های میدانی بسیاری از افرادی که تبدیل به واسطه‌های خرید و فروش سکه یا ارز شده اند، خانم‌های خانه‌دار بودند!

موحدی با بیان اینکه تبدیل سرمایه‌های مردم به ارز اصلاً کار منطقی و درستی نیست ولی دل‌نگرانی های موجود و رفتارهای ضد و نقیض باعث آن شده که بخشی از پتانسیل اقتصادی ما به سمت دلالی برود، افزود: این موارد دست به دست هم داد تا بازار کاذبی برای خرید و فروش سکه توسط بانک مرکزی در سایر بانک‌ها به وجود بیاید.

مدیر عامل صندوق توسعه صادرات طلا و جواهر ادامه داد: فروش سکه در شعب بانک‌ها در حقیقت بازار دلالی را برای عده‌ای خاص به وجود آورده تا روزانه با در دست داشتن کارت ملی مقابل بانک‌ها سکه بخرند و با تفاوتی در بازار به فروش برسانند.

تعداد بازدید : 744

ثبت نظر

ارسال