Fa En جمعه 28 اردیبهشت 1403 ساعت 12 و 33 دقیقه

مصري‌ها حاضر به ترك خيابان‌ها نيستند؛ محمد البرادعي، نماينده معترضان براي گفت‌وگو با رژيم مبارك

مصري‌ها حاضر به ترك خيابان‌ها نيستند؛ محمد البرادعي، نماينده معترضان براي گفت‌وگو با رژيم مبارك

البرادعی به جمع معترضان پیوست/مصري‌ها خود را برای شرایط سخت‌تر آماده می‌کنند/جنگنده‌های ارتش مصر

دوشنبه 11 بهمن 1389 ساعت 21:28

بر فراز میدان التحریر به پرواز درآمدند و دیوار صوتی را شکستند/کلینتون خبر قطع کمک‌های آمریکا به مصر را رد كرد

ايلنا: شبکه تلویزیونی «الجزیره» گزارش داد كه با وجود آغاز منع آمد و شد در مصر تظاهرات در شهرهای مختلف این کشور ادامه دارد و مردم حاضر به ترک خیابان‌ها نیستند.

به گزارش ايلنا، «محمد البرادعی»، رهبر یکی از احزاب سیاسی مصر در میدان «التحریر» شهر قاهره به جمع تظاهرکنندگان مصری پیوست. وي كه چهار روز پیش به محض ورود به مصر از سوی مقامات امنیتی این کشور بازداشت خانگی شد، امروز ـيكشنبه‌ـ با ناديده گرفتن تصمیم رژیم به جمع معترضان در میدان التحریر پیوست.

«عصام العريان»، يكي از رهبران برجسته گروه «اخوان المسلمين» مصر به شبكه ماهواره‌اي الجزيره، گفت: «نيروهاي مخالف به توافق رسيدند كه محمد البرادعي به‌عنوان مذاكره‌كننده آنها با حكومت مصر وارد گفت‌وگو شود.»

تظاهركنندگان در مركز قاهره خواستار كناره‌گيري حسني مبارك از قدرت،انحلال پارلمان اين كشور،لغو قانون حالت فوق العاده و تشكيل حكومت انتقالي شدند.

در گزارش الجزيره آمده است كه با ادامه ناآرامی‌ها و اعتراضات مردمی در مصر، بسیاری خود را برای شرایط سخت‌تر آماده می‌کنند. از هم اکنون بسیاری از مردم در مناطق مختلف مصر از بیم کمبود مواد غذایی و سوخت برای خرید مایحتاج خود برای روزهای آینده در برابر برخی فروشگاه‌ها و همچنین جایگاه‌های توزیع سوخت صف کشیده‌اند. در بسیاری از محلات هم مغازه‌داران از ترس درگیری‌ها میان تظاهرکنندگان و ارتش مغازه‌های خود را بسته‌اند.

از سوي ديگر، در پی تلاش تنی چند از مقامات مصری در فرار از این کشور ارتش کنترل فرودگاه‌های مصر را بدست گرفت و جنگنده‌های ارتش مصر بر فراز میدان التحریر قاهره به پرواز درآمدند و دیوار صوتی را شکستند.

در همين راستا، خبرگزاري «رويترز» گزارش داد كه دو هواپيماي بمب افكن و دو بالگرد جنگي ارتش مصر بر فراز تظاهركنندگان در ميدان التحرير در ارتفاع پايين به پرواز درآمدند. به نظر مي‌رسد هدف از پرواز اين هواپيماها و بالگردهاي جنگي وادار كردن تظاهركنندگان به بازگشت به خانه‌هاي‌شان است.

در همين حال، «هیلاری کلینتون»، وزیر خارجه آمریکا خواستار برگزاری انتخابات در مصر شد.

وي بر لزوم دادن فرصت تعیین سرنوشت به ملت مصر تاکید کرد و افزود: «پیش‌بینی می‌کنم یکی از نتایج تحولات کنونی در مصر برگزاری انتخابات باشد.»

کلینتون همچنین تصریح کرد كه مبارک اقدامات کافی در مصر انجام نداد.

وزیر خارجه آمریکا با رد خبر قطع کمک‌های آمریکا به مصر، گفت: «نمی‌خواهیم شاهد تسلط بر قدرت در مصر باشیم که به دموکراسی در این کشور منجر نشود.»

هيلاري گفت: «آنچه تا كنون مبارك انجام داده كافي نيست و تعيين معاون اول براي رئيس‌جمهوري آغاز اصلاحات است. ما تحول سيستماتيك را در مصر مي‌خواهيم كه اجازه ندهد خلا سياسي به‌وجود بيايد.»
كلينتون در ادامه افزود: «انتظار داريم يكي از نتايج حوادث اخير مصر انتخابات جديد باشد. ارتش مصر تا كنون از خود خويشتنداري خوبي نشان داده است.»

ب

به گزارش ايلنا، همچنين معترضان از محمد البرادعي خواستند تا با تشكيل «دولت موقت نجات ملي» اين كشور را از وضعيت كنوني خارج كند.

بنا بر گزارش‌هاي منتشر شده، جمعيت «ملي براي تغيير» به رهبري البرادعي، گروه شش آوريل و گروه «خالد سعيد»، طي بيانيه‌اي به البرادعي اختيار تشكيل «دولت موقت نجات ملي» را دادند.

از سوي ديگر، «ايمن نور»، رئيس حزب «الغد» و از مخالفان حسني مبارك، در گفت‌وگوي تلفني با شبكه تلويزيوني الجزيره اعلام كرد كه احزاب مخالف دولت مصر امروز پيشنهاد تشكيل دولت موازي را بررسي خواهند كرد.

پيش از اين رسانه‌هاي جمعي دولتي مصر از نشست حسني مبارك با فرماندهان برجسته ارتش خبر داده بودند.

از سوي ديگر، «علي جمعه»، مفتي مصر از مردم خواست خويشتنداري خود را حفظ كنند و ايجاد رعب و وحشت در ميان مردم را محكوم كرد.

آمار تلفات تظاهرات مصر از جمعه تا کنون به بيش از يك‌صد تن می‌رسد و تعداد زخمي‌ها بيش از دو هزار نفر گزارش شده است.

تعداد بازدید : 722

ثبت نظر

ارسال