Fa En یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 ساعت 10 و 37 دقیقه

مشکلات و موانع صادرات در سال جهاد اقتصادی

مشکلات و موانع صادرات در سال جهاد اقتصادی

شنبه 5 شهریور 1390 ساعت 18:41

مشکلات و موانع صادرات در سال جهاد اقتصادی:

 

1- عدم تعیین نرخ ترجیحی و تشویقی برای ارز حاصل از صادرات که واقعاً ارزشی متفاوت از ارز حاصل از فروش نفت دارد .

2- وجود نوسانات شدید نرخ ارز.

3- عدم تصویب بودجه لازم به منظور پرداخت جوایز صادراتی توسط مجلس محترم شورای اسلامی در قانون بودجه .

4- از بین رفتن اثرتشویقی جوایز صادراتی به دلیل عدم پرداخت مطالبات صادرکنندگان.

5- اضافه شدن 3% به سود تسهیلات بانکی، برای صادرات بخش تجارت توسط بانکها  ((در سالی که قرار بوده سود تسهیلات کاهش داشته باشد)).

6- عدم پرداخت سهم تسهیلات صادراتی، توسط بانکها به صادر کنندگان ((در سال گذشته تسهیلات پرداختی به صادرکنندگان کمتر از نیم درصد تسهیلات بانکی بوده در حالیکه می بایست حداقل 8% می بوده است)).

7- حذف بخش تجارت (صادرات و واردات) از توافق نامه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در مورد بخشیدن جرایم و تقسیط بدهکاریهای معوقه بانکی.

8- عدم توجه  کافی به حوزه تجارت (صادرات وواردات) در پارلمان بخش خصوصی.

9- کمبود شدید امکانات حمل و نقل ریلی و جاده ای برای صادرات به شرق (افغانستان و کشورهای آسیای میانه که بازارهای هدف و چند ساله کشور بویژه استانهای شرقی بوده اند.)

10- عدم در نظرگرفتن تشویق و امتیاز ویژه برای تولیدکنندگانی که تولید صادرات    محور دارند.

11- عدم قبول تولید بدون کارخانه توسط بازرگانان دارای برند صادراتی از طرف سازمانها و بانکها ((تولید بدون کارخانه توسط دارندگان برندهای معروف طرح موفقی بود که در سالهای اخیر در اکثر کشورها برای استفاده بیشتر از ظرفیت خالی کارخانجات و ایجاد اشتغال استفاده شده و می شود)).

موارد یاد شده بخشی از موانع صادراتی است که در سال جهاد اقتصای ایجاد شده و یا قرار بوده برطرف شود. این موانع، ارتباطی به موانع و مشکلات مربوط به تحریم های استکبار جهانی نداشته و ندارد. فعالان اقتصادی در بخش تجارت، همانند فعالان اقتصادی در تمام بخشها خود را برای مقابله با تحریم های دشمنان آماده کرده و کوشش دارند اندکی از خدمات بسیجیان و سربازان و افسران دفاع مقدس را در جهاد اقتصادی انجام داده باشند.

تعداد بازدید : 682

ثبت نظر

ارسال