Fa En دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ساعت 7 و 4 دقیقه

مرگ بن لادن، دلار را بالا برد؛ نفت و فلزات را پایین کشید افزایش ناگهانی شاخص سهام و کاهش بهای نفت با مرگ بن لادن

مرگ بن لادن، دلار را بالا برد؛ نفت و فلزات را پایین کشید افزایش ناگهانی شاخص سهام و کاهش بهای نفت با مرگ بن لادن

مرگ بن لادن، بازارهای مالی جهان را شوکه کردد

چهارشنبه 14 اردیبهشت 1390 ساعت 0:23

با مرگ دشمن شمارۀ یک آمریکا ارزش دلار در بازارهای جهانی افزایش و قیمت نفت و فلزات کاهش یافت.

با اعلام خبر مرگ بن لادن در شب یکشنبه و بامداد روز دوشنبه از سوی باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا، بازارهای جهانی نیز دستخوش تحولاتی مهم شدند. بن لادن در حملات هوایی نیروهای آمریکایی در پاکستان کشته شده است که نیروهای آمریکایی مستقر در پاکستان نیز آن را تأیید کرده اند.

با اعلام خبر مرگ بن لادن از سوی روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال و نیویورک تایمز، ارزش دلار در مقابل یورو افزایش یافت.

دلار دقیقا در ساعت پنج بامداد به وقت پاریس از رقم ۱،۴۸ به ۱،۴۷۷۱ تا ۱،۴۸۶۴ رسید. ارزش دلار در مقابل ین نیز به رقم ۸۱،۶۶ رسید در حالیکه یک دلار آمریکایی پیشتر ۸۰،۹۶ ین ارزش داشت.

مرگ بن لادن دشمن شماره یک آمریکا همچنین سبب افزایش تقاضاهای سرمایه گذاری خارجی در ایالات متحده آمریکا و افزایش خرید دلار از سوی آنها شد. این در حالی است که طی روزهای اخیر ارزش دلار روند رو به نزولی را داشت. افزایش ارزش دلار بر تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای کنترل تورم و حمایت از تولیدات داخلی نیز تأثیر خواهد داشت.

اما خبر مرگ بن لادن سبب کاهش قیمت نفت در بازارهای آمریکا شد و ارزش فلزات نیز در حدود ۱۳% با کاهش روبه رو شد.

یکی از کارشناسان اقتصادی به نام توموهیرو نیشیدا از داو جونز اعلام کرده است که با توجه به کاهش قیمت نفت و افزایش تقاضا برای دلار در خصوص وضعیت خاورمیانه نگرانی های زیادی وجود دارد. برخی دیگر از کارشناسان بر این اعتقادند که این افزایش ارزش دلار در بلندمدت دلار را همچنان باارزش نگه نمی دارد.

این دسته از کارشناسان بر این اعتقادند که تصمیم بانک مرکزی برای مهار تورم و همچنین حمایت از تولید داخلی به مراتب مهمتر از افزایش ارزش دلار خواهد بود.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که دلار همچنان در مقابل سایر ارزهای خارجی در وضعیت ضعیف تری قرار دارد و این تحولات در کوتاه مدت باقی خواهد ماند.

یک مقام ارشد آمریکایی اعلام کرد زمانی که نیروهای آمریکایی به محل سکونت بن لادن در پاکستان حمله کردند، وی به هیچ وجه تنها نبود. این مقام آگاه که خواست نامش فاش نشود در این باره گفت در محل سکونت بن لادن، بیست و سه کودک و نه زن نیز اقامت داشتند که به مدت شش سال به طور مخفیانه در این محل زندگی می کردند. ـه گـزارش اسوشیتد پرس از واشنگتن، وی افزود در این عملیات، تعداد زیادی سند و دستگاههای الکترونیک از محل اقامت بن لادن کشف شد. در عملیات واحد کماندویی ویژه نیروی دریایی آمریکا موسوم به سیلز ، یکی از پسران بن لادن و دو عضو القاعده نیز کشته شدند

 

افزایش ناگهانی شاخص سهام و کاهش بهای نفت با مرگ بن لادن

همزمان با تبدیل خبر کشته شدن سرکرده شبکه القاعده در پاکستان به تیتر اول بسیاری از رسانه های غربی، خبرها از افزایش ناگهانی شاخص سهام در بازارهای جهانی، بهای دلار و در عین حال کاهش بهای نقت حکایت می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، خبر کشته شدن "اسامه بن لادن" سرکرده گروه القاعده در پایتخت پاکستان سبب شد تا امروز دوشنبه این خبر به پربازدیدترین خبر جهان تبدیل شود که البته این خبر بر بازارهای جهانی و بهای نفت و ین، تاثیرات قابل توجهی را گذاشت.

در پی اعلام خبر کشته شدن رهبر شبکه تروریستی القاعده در عملیات نیروهای آمریکایی، به طور ناگهانی شاهد افزایش شاخص سهام در بازارهای جهانی و بهای دلار و در عین حال کاهش بهای نقت و ارزش ین ژاپن و افت 13 درصدی قیمت جهانی نقره بودیم.

دولت آمریکا در حالی از کشته شدن سرکرده شبکه تروریستی القاعده خبر می دهد که این گروه و سران آن دست پرورده سرویسهای اطلاعاتی غربی از جمله سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) هستند.

امروز دوشنبه شاخص سهام نیکی ژاپن 1.6 درصد افزایش یافت که این بالاترین میزان رشد شاخص سهام این کشور پس از زمین لرزه و سونامی 11 مارس در سواحل شمال شرقی بود.  

از سوی دیگر شاخص سهام CAC-40 فرانسه 0.3 درصد، شاخص سهام DAX آلمان 0.7 درصد، شاخص اس اندپی آمریکا 0.5 درصد و سهام MSCI آسیا اقیانوسیه 0.6 درصد افزایش یافت.

 

تعداد بازدید : 963

ثبت نظر

ارسال