Fa En چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 ساعت 19 و 42 دقیقه

مردی که 27 سال رییس بود ضربه بزرگ را جبران می کند؟

مردی که 27 سال رییس بود ضربه بزرگ را جبران می کند؟

محمدنهاوندیان وعلینقی خاموشی به طور قطع دوئل سال 1386 را تکرار می کنند اما از شجاع الدین بازرگانی واسدالله عسگراولادی هم به عنوان دو رقیب جدی رییس اتاق ایران یاد می شود.

دوشنبه 12 اردیبهشت 1390 ساعت 19:27

اگرچه هنوز زمان برگزاری انتخابات هیأت رییسه اتاق بازرگانی ایران مشخص نشده و مدیران ارشد بخش خصوصی نیز تاریخ دقیقی را برای این انتخابات اعلام نکرده اند، اما رقبای اصلی انتخابات که از چهره های مطرح بخش خصوصی هستند منتظر تعیین روز انتخابات ننشسته و برای جلب آرای فعالان اقتصادی تکاپوی شدیدی را آغاز کرده‌اند.

برگ های تقویم دومین ماه از سال 90 هرچه بیشتر ورق می خورد به گرمای تنور رقابت‌ انتخابات هیأت رییسه پارلمان بخش خصوصی بیشتر دمیده می‌شود. برخی شنیده ها و گمانه زنی ها از برگزاری انتخابات هیأت رییسه اتاق ایران در اواخر اردیبهشت ماه یا هفته نخست خرداد ماه جاری حکایت دارد. این در حالی است که ترکیب هیأت رییسه تمامی اتاق های شهرستان ها مشخص شده  و این ترکیب 360 نفره است که یکی از نامزدهای ریاست اتاق ایران را بر کرسی نخست پارلمان بخش خصوصی می نشاند. از این رو، جلب آرای رؤسا و نمایندگان اتاق های شهرستان ها از اهمیت بالایی در انتخابات هیأت رییسه اتاق ایران برخوردار است. شاید از همین رو باشد که یکی از نامزدهای اصلی ریاست اتاق ایران از هم اکنون تمام توانش را به کار گرفته تا نظر رؤسای اتاق‌های شهرستان‌ها را برای ریاست خود بر اتاق ایران جلب کند.

 تلاش های علینقی خاموشی آغاز شد

 علینقی خاموشی که در انتخابات دوره هفتم هیات نمایندگان اتاق تهران رأی بالایی به دست آورد و موفق شد به این اتاق راه یابد، از نامزدهای اصلی ریاست اتاق بازرگانی ایران است. او که چهار سال پیش انتخابات هیات رییسه اتاق ایران را به رقیبش،محمد نهاوندیان، باخت این بار قصد دارد آن شکست بزرگ را جبران کند و یک بار دیگر بر کرسی ریاست بنشیند. گفته می شود علینقی خاموشی این روزها به دنبال سالنی برای دعوت و پذیرایی از رؤسای اتاق های بازرگانی شهرستان ها می گردد تا با خیال آسوده به روز انتخابات هیأت رییسه بیندیشد.

 دعوت رؤسای اتاق های شهرستان ها به تهران برای آقای خاموشی چندان هزینه سنگینی در بر ندارد اما او می تواند با دیدار مستقیم و رو در رو با این فعالان اقتصادی که اغلب آنها چهره های جدید هستند نظرات آنان را شنیده و از برنامه های آینده اش برای آنها سخنرانی کند. آنطور که مشخص است رییس سابق اتاق ایران هنوز موفق نشده محل و سالنی را برای دعوت از مهمانان خود تدارک ببیند و نمایندگان او همچنان به دنبال یافتن محل مناسبی برای این تجمع هستند.  با این حال گفته می شود علینقی خاموشی خواستار استفاده از سالن کنفرانس ساختمان اتاق ایران برای برگزاری این نشست شده که تاکنون پاسخی از سوی مدیران ارشد اتاق ایران نشنیده است. این در حالی است که رقیب جدی او که رییس فعلی اتاق ایران است به خوبی توانسته از امکانات اتاق بازرگانی استفاده کرده و به صورت غیرمستقیم تبلیغات انتخاباتی را در این اتاق هدایت کند.

 ازنهاوندیان چه خبر؟

 محمد نهاوندیان به طور قطع نگران حضور علینقی خاموشی است.خاموشی آمده است تا ضربه سال 1386را جبران کند.چهارسال پیش علینقی خاموشی به هشدارهای  اطرافیانش بی توجهی نشان داد و درمورد حضور محمدنهاوندیان احساس خطر نکرد.شاید همین احساس را محمد نهاوندیان نیز دارد.رییس دیپلمات اتاق ایران اگرچه ازشانس بیشتری نسبت به علینقی خاموشی برخوردار است اما منتقدان سرسختی هم دارد که رایزنی گسترده ای را علیه او آغاز کرده اند.طیف مخالفان او شامل گروه خواستاران تحول و بخشی از نمایندگان شهرستان ها می شود اما نکته با اهمیت این است که حضور همزمان او و علینقی خاموشی منجربه دوپاره شدن رأی گروه فعالان توسعه خواهد شد.

 محمد نهاوندیان به واسطه ریاست بر اتاق ایران تاکنون موفق شده یک نشست بزرگ را در ساختمان ده طبقه خیابان طالقانی برگزار کند که اگر چه موضوع آن جلسه گفت وگوی دولت و بخش خصوصی بود اما به واسطه حضور پرشمار فعالان اقتصادی از تهران و اتاق های شهرستان ها از اهمیت بالایی برخوردار بود. نهاوندیان طبق وعده ای که چندی پیش داده شد قرار است ظرف چند روز آینده دومین جلسه گفت وگوی دولت و بخش خصوصی را نیز برگزار کند و با دعوت از وزاری اقتصادی دولت و نیز برخی نمایندگان مجلس و قوه قضاییه بار دیگر قدرت تعامل خود با دولت را به رخ رقبایش بکشد. به این ترتیب باید رقابت بر سر کرسی ریاست اتاق ایران را در دو جبهه ای که محمد نهاوندیان و علینقی خاموشی خواهند ساخت، دید و از این رو باید منتظر تکرار اتفاقات خرداد 86 بود که این دو نماینده بخش خصوصی بر سر تصاحب کرسی ریاست رقابت نفس گیری داشتند.

رقبای خاموشی و نهاوندیان

 در کنار نهاوندیان و خاموشی باید به چهره های دیگری نیز اشاره کرد که برای حضور در هیأت رییسه اتاق بازرگانی ایران خیز برداشته اند. اسدالله عسگراولادی و شجاع الدین بازرگانی دو نماینده بخش خصوصی در اتاق تهران هستند که به رغم پیش بینی ها در انتخابات هیأت رییسه اتاق تهران نامزد نشدند و به نظر می رسد قصد دارند در انتخابات هیأت رییسه اتاق ایران به زورآزمایی بپردازند. در این میان، عطش اسدالله عسگراولادی برای در اختیار گرفتن یکی از کرسی های هیأت رییسه و چه بسا صندلی ریاست، بیش از شجاع الدین بازرگانی است.  او قصد دارد به زودی همایشی با عنوان نقش اتاق های بازرگانی در جهاد اقتصادی برگزار کند و به نظر می رسد در سایه این همایش قصد دارد جایگاه خود را در هدایت اتاق بازرگانی ایران به رخ همگان بکشاند. آقای عسگراولادی از محمد نهاوندیان به عنوان یک مهمان عادی برای شرکت دراین همایش دعوت کرده اما به او وقت سخنرانی نداده ودرعین حال هیأت رئیسه اتاق های شهرستان ها را به این همایش فرا خوانده است.  نشست مطبوعاتی این همایش نیز که هنوز تاریخ آن مشخص نیست امروز در ساختمان شمالی اتاق ایران که دفتر و ساختمان اتاق مشترک ایران و چین در آن قرار دارد برگزار می شود.

تکاپوی شجاع الدین بازرگانی

 از آن طرف، شجاع الدین بازرگانی نیز یک از نامزدهای احتمالی ریاست اتاق ایران است. او در حال حاضر عضو هیأت مدیره شرکت تایدواتر خاورمیانه است و ریاست حوزه وزارتی نفت را نیز در دست دارد. این در حالی است که طبق اخباری که هنوز تأیید نشده طی روزهای آتی بازرگانی حکم معاون هماهنگی وزارت نفت را نیز از مسعود میرکاظمی خواهد گرفت.آقای بازرگانی در جمع همکارانش تأکید کرده است که درشرایط جدید قصد ندارد مسعود میرکاظمی را تنها بگذارد.بازرگانی که صحنه گردان اصلی انتخابات دوره قبل بود،درانتخابات هیأت رئیسه اتاق تهران نیز هم چنان با نفوذ وپرقدرت نشان داد وثابت کرد که قواعد بازی های بزرگ را به خوبی بلد است.

تعداد بازدید : 1068

ثبت نظر

ارسال