Fa En سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 ساعت 4 و 46 دقیقه

محدوديت عرضه ي دلار مسافرتي

محدوديت عرضه ي دلار مسافرتي

تجارت پرس - بانك مركزي با صدور يك بخشنامه جديد، محدوديت‌هاي جديدي را براي تخصيص ارز مسافرتي در نظر گرفت.

چهارشنبه 18 خرداد 1390 ساعت 22:23

تجارت پرس - بانك مركزي با صدور يك بخشنامه جديد، محدوديت‌هاي جديدي را براي تخصيص ارز مسافرتي در نظر گرفت. در شرايطي كه رييس‌كل بانك مركزي طي هفته‌هاي گذشته از بمباران بازار ارز براي كاهش فاصله قيمت در بازار آزاد و دولتي خبر داده بود. به گزارش تجارت پرس بخشنامه جديد دسترسي مسافران را به ارز محدودتر از قبل كرده است. عدم تخصيص ارز به مسافران عراق، كاهش ارز تخصيصي به مسافران مسيرهاي زميني و اشخاص مقيم، محدود كردن پرداخت ارز به حجاج از طريق شعب ارزي بانك‌ها و تعيين سقف حاشيه سود براي صرافي‌ها، قسمتي از اين بخشنامه است.

با ابلاغ بخشنامه بانك مركزي صورت گرفت محدوديت‌هاي جديد ارز مسافري

افزایش 40 تومانی قیمت یورو در بازار آزاد، افزایش نرخ دلار تا 1190 تومان و بالا رفتن 5000 تومانی قیمت سکه در بازار آزاد و ابلاغ بخشنامه جدید بانک مرکزی به صرافی‌ها مهم‌ترین خبر‌های اولین روزکاری این هفته در بازار ارز و سکه بود.

افزایش 40 تومانی قیمت یورو در بازار آزاد، افزایش نرخ دلار تا 1190 تومان و بالا رفتن 5000 تومانی قیمت سکه در بازار آزاد و ابلاغ بخشنامه جدید بانک مرکزی به صرافی‌ها مهم‌ترین خبر‌های اولین روزکاری این هفته در بازار ارز وسکه بود.

کاهش ارزش دلار آمریکا در برابر یورو و سایر ارزهای عمده جهانی افزایش قیمت یورو را نیز در بازار داخلی سبب شد. یورو دیروز با 40 تومان افزایش قیمت به نرخ 1730 تومان رسید. دلار آمریکا نیز در پی افزایش تقاضا با 10 تومان افزایش قیمت مواجه شد و به نرخ 1190 تومان رسید. قیمت مرجع دلار دیروز 1057 تومان بود که نسبت به نرخ دلار آزاد 133 تومان فاصله داشت. دلارآزاد در 365 روز گذشته 13 درصد رشد قیمت داشته است. سال گذشته هر دلار آمریکا در بازار آزاد 1053 تومان بود.

از بازار ارز خبر می‌رسد که تقاضا در این بازار افزایش دارد و با افزایش سفرهای تابستانی، افزایش مراجعه برای ارز مسافری کاملا مشهود است. بانک مرکزی در بخشنامه‌ای سقف سود مورد انتظار برای بانک‌ها و صرافان را از فروش ارز مسافری به ترتیب 10 ریال و 30 ریال اعلام کرده است. همچنین اعلام شده است که به مسافران کشور عراق، دلار مسافری تعلق نمی‌گیرد. کسب اطلاع از بازار ارز ما را به این نتیجه رساند که جعل اوراق مسافری برای سفر به این کشور سهل‌تر از سایرین است. ضمن اینکه هزینه خروجی برای سفر به عراق چندان زیاد نیست، از این رو به مسافران عراق دلار دولتی نمی‌دهند.

بازار سکه نیز دیروز با 5000 تومان افزایش قیمت همراه بود و نرخ سکه آزاد به 447 هزار تومان رسيد، در حالی که شعب منتخب بانک ملی سکه را با 2080 تومان افزایش قیمت به نرخ فروش 451 هزار و 360 تومان رساندند. نیم سکه آزاد 2000 تومان و ربع سکه 1000 تومان گران شدند و به ترتیب 224 هزار تومان و 131 هزار تومان فروخته شدند. سکه طرح قدیم نیز با 7000 تومان افزایش قیمت به 470 هزار تومان رسید. قیمت جهانی طلا دیروز تا ساعت 30/18 به وقت تهران تا 1545 دلار بالا رفت که نسبت به نرخ بسته شده پایان معاملات هفتگی 3 دلار افزایش داشت.

شرايط فروش ارز مسافرتي

در همين حال بانك مركزي با صدور بخشنامه جديدي به تشريح شرايط فروش ارز مسافرتي پرداخت و اعلام كرد: از اين پس فروش ارز به مسافران عراق ممنوع شده است.

اداره كل نظارت بر بانك‌هاي بانك مركزي به تازگي اقدام به صدور بخشنامه‌اي در خصوص فروش ارز مسافرتي كرد و خطاب به صرافي‌هاي بانك‌ها و صرافان مجاز اعلام كرده است با توجه به ابهامات موجود و سوالات مكرر در خصوص ميزان و نحوه فروش ارز مسافرتي به مشتريان به اطلاع مي‌رساند بر اساس آخرين تصميمات متخذه، كليه صرافي‌ها از تاريخ ابلاغ اين بخشنامه ملزم به رعايت مواد زير هستند:

1- پرداخت ارز به مسافران و همراهان به مقصد تمام كشورها از طريق خطوط هوايي

2 هزار دلار خواهد بود.

2- پرداخت ارز به مسافران و همراهان به مقصد تمام كشورها از طريق زميني هزار دلار تعيين شده است.

3- ارز پرداختي به اشخاص مقيم، هزار دلار بايد باشد.

4- حداكثر حاشيه سود صرافي بانك‌ها و صرافي‌هاي منتخب براي فروش ارز به مسافران، نرخ خريد به اضافه 30 ريال است. (با رعايت نرخ مرجع 500 ريال)

5- حداكثر حاشيه سود صرافي بانك‌ها جهت فروش به صرافي‌هاي مجاز، نرخ خريد به اضافه 10 ريال (رعايت نرخ مرجع 500 ريال)

6- حداكثر حاشيه سود صرافي‌هاي مجاز جهت فروش ارز به مسافران نرخ خريد به اضافه 30 ريال است.

7- فروش ارز توسط صرافي بانك‌ها به صرافي‌هايي كه اعتبار مجوز فعاليت‌ آنها در زمان فروش پايان پذيرفته، مجاز نيست.

8- فروش ارز مسافري به مسافران مقصد عراق ممنوع است.

9- فروش ارز به نمايندگان آژانس‌هاي مسافري ممنوع مي‌باشد؛ متقاضيان شخصا بايد جهت دريافت ارز خود و افراد تحت تكفل به صرافي‌ها مراجعه كنند.

10- پرداخت ارز به حجاج صرفا از طريق شعب ارزي بانك‌ها خواهد بود.

11- جهت فروش ارز مسافرتي مطابقت اصل اسناد مثبته و ممهور نبودن اصل اسناد شامل گذرنامه، فيش پرداختي، عوارض خروج از كشور و بليت از جمله مداركي است كه بايد مشتريان به صرافان ارائه دهند.

12- اخذ تصوير مدارك مذكور و نگهداري آنها در سوابق الزامي است.

به گزارش فارس، اداره كل نظارت بر بانك‌هاي بانك مركزي در خاتمه اين بخشنامه خطاب به صرافان بانك‌ها و همچنين به صرافي‌هاي مجاز و منتخب تاكيد كرده عدم رعايت هر يك از موارد فوق تخلف محسوب شده و در صورت مشاهده، نسبت به قطع سهميه ارزي و ابطال مجوز فعاليت آن شركت اقدام خواهد شد.

 

تعداد بازدید : 1329

ثبت نظر

ارسال