Fa En جمعه 28 اردیبهشت 1403 ساعت 5 و 17 دقیقه

لزوم جلوگیری از خام فروشی بهشت معادن رکورد استخراج را کسب کرد

لزوم جلوگیری از خام فروشی بهشت معادن رکورد استخراج را کسب کرد

یکشنبه 25 اردیبهشت 1390 ساعت 20:0

معادن کرمان که به بهشت معادن ایران شهرت یافته است در حالی سال گذشته با تولید 46 میلیون تن انواع مواد معدنی رکورد استخراج معادن کشور را به خود اختصاص داد که بخش عظیمی از این مواد به صورت خام از استان خارج می شود.

کارمانیا که 11 درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است و عنوان بزرگترین استان کشور را یدک می کشد طبق نظر کارشناسان به بهشت معادن کشور شهرت یافته است بطوریکه یکی از بزرگترین ذخایر مس دنیا را در مس سرچشمه و همچنین یکی از مهمترین ذخایر سنگ آهن را در سیرجان و همچنین ذخایر عظیم زغالسنگ را در زرند و راور در خود جای داده است.

این درحالی است که بدلیل فعالیتهای زمین شناسی و آتشفشانی طی قرنها معادن غنی در این استان ایجاد شده و مقاوم اول تعداد معادن را به خود اختصاص داده است و مجتمع معادن مس و ذخایر حوزه زغالسنگ و سنگ آهن استان کرمان  از نظر استخراج و اشتغال زایی از فعال ترین معادن کشور محسوب می شوند.

در کنار آنها معادن سنگ های تزئینی، ‌سنگ گچ، آهک، مرمر در تمامی سطح استان دیده می شوند که در این میان معادن سنگ مرمر راین که از مرغوبترین سنگهای مرمر دنیا است.

 

معادن زغال سنگ در زرند و راور، معادن مس در سرچشمه رفسنجان، میدوک شهربابک، چهار گنبد سیرجان همچنین معادن آهن در گل گوهر سیرجان و جلال آباد زرند، معدن کرومیت در اسفندقه جیرفت، کهنوج و کرمیت و کروم بافت، معدن آزبست در کهنوج و بافت، منگنز و فیروزه در شهرستان  بافت، معدن تیتان در کهنوج و کروم در سوغان بافت وجود دارند.

در میان این معادن معدن مس سرچشمه و معدن سنگ آهن گل گهر از شهرت جهانی از لحاظ میزان ذخیره معدنی و همچنین کیفیت برخوردار هستند.

معادن مس کرمان مهمترین محصول غیرنفتی ایران

مجتمع مس سرچشمه در 160 کیلومتری جنوب غرب کرمان و 50 کیلومتری جنوب رفسنجان قرار دارد.

 محصول غالب این معادن مس و تولیدات جانبی آن طلا، مولیبدن و نقره است.

 این معدن یکی از بزرگترین معادن روباز جهان به شمار می رود و ذخیره آن، بالغ بر یک میلیارد و دویست میلیون تن سنگ سولفوری با عیار متوسط 0.7 درصد برآورد شده است این معدن یکی از مهمترین کالاهای صادراتی غیر نفتی کشور است.

 معدن سنگ آهن گل گهر سیرجان نیز از ذخایر منحصربفرد کشور است، ناحیه معدنی گل گهر شامل شش ذخیره سنگ آهن است که ذخیره شماره یک آن پس از آماده سازی و احداث کارخانه تغلیظ در سال 73 به بهره برداری رسید و مجموع ذخایر شش گانه گل گهر هزار و 135 میلیون تن است.

 معادن زغالسنگ کرمان از دیگر ثروتهای این استان بشمار می رود که شامل پابدانا، باب نیرو، اشکلی، همکار و حشونی است که ذخایر قطعی و احتمالی آن به ترتیب 107 و 106 میلیون تن است که در کارخانه زغالشویی زرند با ظرفیت تولیدی یک میلیون تن ذغال سنگ خام و تبدیل به 500 هزار تن ذغال سنگ خام را دارا است.

 20 هزار نفر در معادن کرمان فعال هستند

 هم اکنون در مجموع معادن استان کرمان 20 هزار نفر اشتغال دارند و بیشترین میزان اشغال را پس از کشاورزی به خود اختصاص داده است.

  در حال حاضر نیز صدها پروانه بهره برداری معادن در کرمان صادر شده است.

 4 میلیارد تن ذخیره مواد معدنی در کرمان وجود دارد

 طبق بررسی های صورت گرفته چهار میلیارد تن ذخیره مواد معدنی در کرمان وجود دارد که در صورت برنامه ریزی صحیح می تواند موجب پیشرفت استان کرمان شود.

 از سوی دیگر خام فروشی های صورت گرفته در کرمان طی سالهای اخیر موجب شده است سود افزوده این مواد معدنی از استان کرمان خارج شود که برای جلوگیری از این روند طی سالهای اخیر ساخت کارخانه های فولاد و کارخانه های کک و همچنین کنستانتره و گندله سازی در کرمان افزایش یافته است.

 این درحالی است که بدلیل خشکسالیهای متوالی در استان کرمان بخش کشاورزی بعنوان مهمترین بخش اقتصادی با چالش مواجه شده است و تنها گزینه که به آب کمتری نیز نیاز دارد بخش معادن کرمان است.

رئیس سازمان صنایع و معادن کرمان در گفتگو با خبرنگار مهر در کرمان اظهارداشت: هم اکنون برای جلوگیری از خام فروشی در استان کرمان درحال تکمیل چرخه فرآوری مواد معدنی هستیم.

 محمد عابدی نژاد تصریح کرد: توسعه صنایع در این بخش ضروری است و در همین راستا هشت هزار میلیارد ریال برای توسعه صنایع سرمایه گذاری صورت گرفته است و طی سال گذشته سهم کرمان از سرمایه در گردش بانک صنعت و معدن هزار و 700 میلیارد ریال است.

 این مسئول تاکید کرد: طی سال گذشته استان کرمان با 46 میلیون تن انواع مواد معدنی رکورد تولید مواد معدنی را در کشور کسب کرد.

 وی افزود: در سال گذشته بیش از 248 میلیارد ریال در بخش معادن استان سرمایه گذاری صورت پذیرفته است که هزار و 272 مورد شغل ایجاد کرده است.

 عابدی نژاد معادن آهن و مس را دارای بیشترین تقاضای استخراج در کرمان دانست.

 خام فروشی چالش اصلی معادن کرمان

 وی در ادامه مهمترین چالش معادن کرمان را خام فروشی دانست و خواستار همکاری مسئولان برای جلوگیری از این روند شد.

وی افزود: بخش قابل توجه صادرات کرمان را سنگهای معدنی دانست که درنهایت پس از خروج از استان کرمان در کارخانه های مختلف در داخل و خارج از کشور فراوری می شوند و چندین برابر قیمت بفروش می رسند.

عابدی نژاد در بیانی آمارگونه و ضمن تاکید بر فرآوری محصولات معدنی گفت: آمارها نشان دهنده ارزش افزوده بسیار زیادتر محصولات فرآوری شده در استان است که در این راستا باید با جلوگیری از خام فروشی به سمت فرآوری این مواد در کرمان پیش رفت.

 وی ادامه داد: تعرفه 70 درصدی بر صادرات سنگ خام اقدامی در زمینه صادرات فرآوری شده این محصول است.

 کرمان به قطب تولید فولاد کشور تبدیل می شود

 مدیرعامل شرکت سنگ آهن گل گهر سیرجان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در کرمان اظهارداشت: معادن گل گهر سیرجان از گنجینه های کشور محسوب می شود و در حال برنامه ریزی در راستای توسعه این صنعت در بخش بالا دستی در کرمان هستیم.

 محمد جلال ماب افزود: با برنامه ریزی صورت گرفته کرمان بزودی به قطب تولید فولاد کشور تبدیل خواهد شد.

وی گفت: در صدد هستیم تا چرخه تولید فولاد را در کرمان ایجاد کنیم و در این راستا بخشهای مختلفی با میلیونها دلار هزینه ساخته و یا درحال ساخت است.

وی ابراز امیدواری کرد که با بهره برداری از مجتمع جدید تولید کنستانتره مجموع تولید به 12 میلیون تن برسد.

جلال ماب تصریح کرد: در زمینه تولید کنسانتره سنگ آهن با افتتاح گندله سازی، قصد داشتیم پنج میلیون و 700 هزار تن کنسانتره سنگ آهن  تولید کنیم که تا به امروز این مقدار تولید محقق شده است.

 وی ادامه داد: 900 هزار تن تولید دانه بندی را نیز در برنامه داشتیم که هم اکنون بیش از یک میلیون تن تولید کردیم.

 وی همچنین برنامه تولید گندله را در ابتدای یک میلیون و 300 هزار تن ارزیابی و ادامه داد: تاکنون یک میلیون و 200 هزار تن تولید رسیده است.

 مدیرعامل گل گهر سیرجان تولید در آبان ماه سال گذشته را بالاترین میزان تولید از ابتدای راه اندازی کارخانه گلگهر دانست و تصریح کرد: در آبان ماه 585 هزار تن کنسانتره تولید شد که این یک رکورد در میزان تولیدات گلگهر محسوب می شود.

 جلال مآب ضمن اشاره به اهداف بلند مدت کارخانه گل گهر برای استفاده از انرژی گفت: برنامه ما تولید هزار مگاوات برق است که در سال آتی یک نیروگاه 500 هزار مگاواتی احداث خواهد شد و در صورت نیاز احداث نیروگاه دوم نیز آغاز می شود.

 حوادث معادن زغالسنگ ادامه دارد / لزوم افزایش ایمنی

 از سوی دیگر معاون زغالسنگ کرمان علاوه بر غنی بودن شاهد بروز سوانح مختلفی طی سالهای گذشته بوده اند که متاسفانه با وجود تمام وعده های داده شده این حوادث متوقف نشد و در آخرین حادثه دلخراش سه کارگر در عمق 600 متری زمین جان باختند.

 مدیرکل کار و امور اجتماعی کرمان مهمترین دلیل بروز این سوانح را استخراج سنتی می داند.

 سید جواد منصوری با اشاره به بازرسیهای متوالی از معادن خواستار رعایت مقررات ایمنی کار در این معادن شد.

 منصوری گفت: در این راستا باید از تکنولوژیهای نو بجای استخراج سنتی و دستی استفاده شود.

 افزایش کیفیت بهره برداری ضروری است

 همچنین رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کرمان گفت: باید در راستای افزایش کیفیت در بخش فعالیتهای معادن در کرمان پیش برویم.

 منوچهر رخ افزود: طبق سیاستهای سازمان در سال جاری شاهد افزایش نظارت در این زمینه برای رعایت استانداردها خواهیم بود.


وی براستفاده از علوم روز دنیا و تکنولوژی های نو در این بخش تاکید کرد و افزود: علاوه بر افزایش امنیت این اقدام موجب افزایش بهره وری نیز خواهد شد.

 

این مسئول بر افزایش توانمندیها در این بخش در استان کرمان تاکید کرد و گفت: افزایش ارزش افزوده مواد معدنی در کرمان درنهایت منجر به توسعه و پیشرفت جامعه خواهد شد.

تعداد بازدید : 903

ثبت نظر

ارسال