Fa En چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 ساعت 7 و 37 دقیقه

قيمت برق خانوارها، ادارات و صنعت چگونه محاسبه خواهد شد؟ برق پس از يارانه هدفمند

قيمت برق خانوارها، ادارات و صنعت چگونه محاسبه خواهد شد؟ برق پس از يارانه هدفمند

دنیای اقتصاد- عدم انتشار خبر نهایی میزان افزایش قیمت حامل‌های انرژی باعث ایجاد گمانه‌های متفاوتی در خصوص وضعيت قیمت‌ها بعد از هدفمند شدن یارانه‌ها در اذهان عمومی شده است. مقامات دولتی در حالی اعلام قیمت‌های جدید حامل‌های انرژی را موکول به گفت‌وگوي رییس‌جمهور با مردم در آستانه اجرای این طرح می‌کنند که وزیر نیرو روز گذشته بدون اشاره به تعرفه قطعی برق تخمین زد که بعد از هدفمند شدن یارانه‌ها، قبض برق 70 درصد مشترکان حداکثر 4 هزار تومان گران خواهد شد كه البته اين بار به صورت ماهانه ارسال خواهد شد. به دنبال این اظهار نظر، خبرگزاری «مهر» نیز در گزارشی اعلام کرد که صورت حساب بیش از 90 درصد مشترکان، کمتر از 7 هزار تومان افزایش خواهد یافت. افزون بر این، وزیر نیرو در گفت‌وگو با خبرگزاری «فارس»، از صدور ماهانه قبوض برق برای مشترکان خبر می‌دهد. به این ترتیب قیمت برق برای 70 درصد مشترکان، هر دوماه یک‌بار 8 هزار تومان گران خواهد شد.

سه شنبه 4 آبان 1389 ساعت 16:17
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4

به دنبال افزايش انتظارات عمومي‌برای اعلام قیمت حامل‌های انرژی از جمله برق، اظهارات جدید مقامات ارشد وزارت نیرو حکایت از آن دارد که افزایش قیمت‌ اين حامل انرژی، تا اندازه‌اي با انتظاراتی که برای افزایش نجومي‌قیمت برق در میان مشترکان به وجود آمده، فاصله دارد. هر چند که هنوز مشخص نیست در هنگام اجراي «طرح»، چه قیمتی در برابر مشترکان برق قرار مي‌گیرد.
به گزارش خبرنگارما، از وقتی که موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها و اصلاح قیمت برق مطرح شده است و وزارت نیرو با درج دو قیمت متفاوت یارانه‌اي و غیریارانه‌اي برای برق مصرفی مشترکان در انتهای قبض برق اقدام کرده است، ‌اين تصور عمومي‌در میان مشترکان شکل گرفته است که قیمت حامل‌های انرژی، بسیار فراتر از آنچه تاکنون پرداخت کرده اند، افزایش خواهد یافت. به طور مثال، در قبض‌هایی که اخیرا به دست مشترکان رسیده است، بهای غیریارانه‌اي پرداختی برای یک قبض دو هزار تومانی، حدود 20 هزار تومان اعلام شده است.‌اين اقدام وزارت نیرو با نگرانی بسیاری از مشترکان همراه شد، اما خبرهایی که به نقل از مقامات‌اين وزارتخانه اعلام شد، حاکی از آن است که بهای برق مشترکان با اجرای مرحله اول طرح هدفمند کردن یارانه‌ها قیمت قبوض برق به طور غیرمنتظره‌اي افزایش نخواهد یافت.
حداکثر 4 هزار تومان
وزیر نیرو در ‌اين وضعیت دیروز اعلام کرد که بعد از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، قبض برق بیش از 70درصد مشترکان، «ماهانه» حداکثر 4هزار تومان گران خواهد شد.
وزير نيرو در گفت‌وگو با «فارس» همچنین از تعيين نهايي قيمت برق در کارگروه تحول اقتصادی خبر مي‌دهد و مي‌گوید: «از ‌اين پس قبوض برق به صورت ماهانه صادر مي‌شود.»
البته ناگفته نماند که قبض برق معمولا هر دو ماه صادر مي‌شود، اما اظهارات وزیر نیرو نشان مي‌دهد که قرار است، ماهانه 4 هزار تومان به هزينه‌ها اضافه شود. بنابراين اگر هر دو ماه يك بار قبض برق صادر شود، مي‌توان گفت 8 هزار تومان برق گران خواهد شد.
قیمت اعلام نمي‌شود
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ‌اينکه قيمت برق مشخص شده است، ولي اعلام آن برعهده كارگروه تحول اقتصادي است، تصریح مي‌کند: «ما نبايد قیمت برق را اعلام كنيم؛ چراکه اجازه اين كار را نداريم.»وزیر نیرو همچنین به اجراي طرح هدفمند کردن يارانه‌ها اشاره مي‌کند و مي‌گوید: «مردم نبايد نگران اجراي اين قانون باشند، زيرا اين طرح با دقت فراوان بررسي شده و جاي هيچ نگراني وجود ندارد.» افزون براین، به گزارش خبرگزاری «مهر» به نقل از منابع دولتی، با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، صورتحساب بیش از 70 درصد مشترکان برق، کمتر از 4000 تومان و بیش از 90 درصد مشترکان برق کمتر از 7000 تومان افزایش خواهد یافت. همچنین پیش‌بینی مي‌شود، پس از اجرای قانون، مصرف‌کنندگان برق نسبت به صرفه‌جویی لازم بین حداقل 10 تا 15 درصد اقدام کنند که در‌اين صورت، مابه‌التفاوت صورتحساب‌های برق بیش از 70 درصد مشترکان، زیر 3 هزار تومان و بیش از 90 درصد مشترکان زیر 6 هزار تومان افزایش خواهد یافت؛ ضمن ‌اينکه نرخ‌ها به نحوی است که هر چه صرفه‌جویی بیشتری در مصرف انجام شود، نرخ میانگین صورتحساب کاهش خواهد یافت.
آغاز تغییرات در قبوض برق
این خبرگزاری در گزارش دیگری اعلام کرد: «بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها قبض برق مشترکان 11 تغییر عمده خواهد داشت تا در نهایت، صورتحساب‌های برق ساده، شفاف و یکسان‌سازی شود. براین اساس شکل صورتحساب‌ها در کلیه نقاط کشور یکسان خواهد شد،‌ اين درحالی است که هم اکنون، قبوض برق در هر منطقه، شکل متفاوتی دارد. همچنین صورتحساب‌ها تا حد امکان ساده شده و پیچیدگی قبلی را به هیچ وجه نخواهد داشت، به نحوی که از درج موارد غیرضروری خودداری خواهد شد.»
صورتحساب‌های تبعیضی و پلکانی
این گزارش مي‌افزاید: «شفاف‌سازی لازم در قبوض برق انجام شده؛ به نحوی که هر کس به راحتی مي‌تواند صورتحساب برق منزل خود را محاسبه کند. صورتحساب‌های جدید ضمن ‌اينکه به صورت تبعیضی- پلکانی محاسبه مي‌شود، لیکن در هر پله مازاد بر پله قبلی محاسبات انجام مي‌شود؛ در حالی که در صورتحساب‌های قبلی در هر پله، قیمت و نرخ بر اساس کل مصرف محاسبه مي‌شد؛ اما هم اکنون تعداد پله‌ها نیز تا حد لزوم کاهش یافته است.»
تعرفه گرم یک‌، دو و ...
این گزارش حاکی از آن است که در ماه‌های گرم در مناطق مختلف کشور، همچنان صورتحساب‌ها بر اساس تعرفه‌های گرم 1 و 2 و 3 و 4 و 5 صادر و مناطق کشور به پنج منطقه تقسیم‌بندی شده است. براین اساس مقرر شده است، در صورتحساب‌های صنعتی و کشاورزی، میانگین قیمت پیش‌بینی شده با هماهنگی میان وزارتخانه‌های نیرو، صنایع و معادن و جهاد کشاورزی تغییر خواهد کرد و قیمت‌های تبعیضی- حمایتی منظور مي‌شود، به نحوی که کارخانه‌ها و تولیدکنندگان که نیاز به کمک و مساعدت دارند، مورد حمایت جدی قرار گرفته و میانگین نرخ آنها محفوظ مي‌ماند.همچنین مقرر شده است، برای ادارات و ساختمان‌‌های دولتی، حداکثر قیمت منظور شده تا حداکثر صرفه‌جویی لازم انجام شود و دولتی‌ها بتوانند مصرف برق خود را تا حداکثر لازم مدیریت کنند. افزون بر‌اين، پیش‌بینی شده است که از محل اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، امکانات و تمهیدات لازم برای افزایش راندمان نیروگاه‌ها و کاهش افت شبکه و در مجموع کاهش مصرف، اصلاح الگوی مصرف و توانمندسازی مشترکان برق به خصوص واحدهای تولیدی و منازل طی برنامه پیش‌بینی شده، انجام شود.همچنین میانگین قیمت تمام شده برق ظرف یک برنامه 5 ساله، دریافت شود؛ بدون شک در‌اين مورد حمایت‌های لازم از مصرف کنندگان انجام و به صورت هدفمند از یارانه نقدی و غیرنقدی استفاده خواهد شد. همچنین یارانه نقدی در حساب‌های بانکی و یارانه‌های غیرنقدی در صورتحساب مصرف برق مشترکان لحاظ خواهد شد.هرچند ‌اين اظهارنظر صریح مقامات وزارت نیرو جزییاتی از قیمت دقیق و جدید تعرفه برق را اعلام نمي‌کند، اما باید دید که آيا در مرحله اجرا قیمت مشترکان براساس اظهارات شفاهی جدید افزایش خواهد یافت یا خیر؟

تعداد بازدید : 1001

ثبت نظر

ارسال