Fa En شنبه 15 اردیبهشت 1403 ساعت 15 و 24 دقیقه

فروش روزانه ۶۰۰ کیلو طلای قاچاق در بازار

فروش روزانه ۶۰۰ کیلو طلای قاچاق در بازار

سه شنبه 3 آبان 1390 ساعت 19:59

با توجه به آنکه واردات انواع مصنوعات طلا به کشور ممنوع است،‌ مدتی قبل مدیرکل دفتر نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان‌ اعلام کرد: از ابتدای آبان ماه در قالب طرحی ویژه طلا و جواهرات خارجی موجود در سطح بازار جمع‌آوری شده و با عرضه‌کنندگان این محصولات برخورد می‌شود.

اما دیروز در اولین خبر مرتبط با موضوع فوق، احمد وفادار رئیس اتحادیه طلا، جواهرات، نقره، سکه و صراف تهران گفت: حدود شش کیلو طلای غیر استاندارد و با عیار پایین نیز توسط بازرسان اتحادیه شناسایی و توقیف شد. این مصنوعات طلا برای عیارسنجی به سازمان استاندارد داده و پس از تعیین عیار طلاهای ضبط شده افراد را به دادگاه معرفی کردیم. وی با بیان اینکه اتحادیه پیگیر این مسائل است تصریح کرد: هر کسی که طلای عیار پایین و غیر استاندارد عرضه کند را به دادگاه معرفی می‌کنیم. وفادار همچنین با اشاره به برنامه‌های اتحادیه گفت: در حال حاضر تلاش می‌کنیم که مصنوعات طلای ایرانی جایگزین طلای خارجی شوند و از عرضه طلای خارجی حتی‌الامکان جلوگیری شود. اما بنا به گفته عبادالله محمد ولی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا درحال حاضر بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد نیاز یک تنی روزانه به مصنوعات طلا درداخل کشور توسط طلاهای خارجی قاچاق تامین می‌شود که بدین‌ترتیب روزانه ۶۰۰ کیلو طلای قاچاق در بازار به‌فروش می‌رسد. وی معتقد است جمع‌آوری طلاهای خارجی قاچاق از بازار می‌تواند فرصت مناسبی برای رشد صنعت طلاسازی در کشور فراهم کند.

از اینکه طرح جمع‌آوری مصنوعات طلای خارجی از بازار اجرا می‌شود، راضی هستید؟ 

بله. ما مدت‌ها پیگیر انجام این کار بودیم چرا که وجود طلاهای خارجی در بازار که تمام آنها نیز به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود به تولید و اشتغال در این بخش آسیب زیادی زده است و مسئولان بسیار پیشتر از این باید به فکر حل مشکل مصنوعات طلای قاچاق در کشور می‌بودند. به هر حال قرار بر آن است که از ۱۰ آبان ماه، برخورد عملیاتی با این موضوع بیش از پیش در بازار مشاهده شود و ما از این لحاظ ممنون مسئولان هستیم. در این مورد نیز هشدارهایی به فروشندگان داده شده البته باید منتظر ماند و دید که این طرح چگونه اجرایی خواهد شد.

‌هم‌اکنون میزان مصرف طلا در کشور چقدر است؟ 

مصرف روزانه طلا در کشور الی یک تن است که حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آن را تولیدات خارجی قاچاق تامین کرده و تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد آن تولید داخلی است. متاسفانه در ظرف ۳۰ سال گذشته قاچاق مصنوعات طلا در کشور به‌شدت افزایش یافته به‌صورتی که از ۱۰ درصد تامین نیاز داخلی شروع شد و در حال حاضر به ۶۰ تا ۷۰ درصد رسیده است.

با تمام نارضایتی‌ای که توسط شما عنوان می‌شود اما نکته آن است که طلای خارجی به‌وفور در بازار یافت می‌شود و به نظر می‌رسد خریداران ایرانی نیز میل و رغبت زیادی به خرید این نوع طلا دارند، آیا مقایسه کیفیت و تنوع طلاهای ساخت داخل با خارج باعث نشده است که مردم به خرید طلاهای خارجی ترغیب شوند؟ 

مسئله‌ای که باید قبل از هر چیز به آن اشاره کنم، وجود امنیت در بازار، برای عرضه طلای خارجی قاچاق بوده است. در حالی که ورود مصنوعات طلای خارجی به کشور ممنوع است و این مصنوعات قاچاق به‌راحتی در بازار عرضه و معامله می‌شدند. اما ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که عرضه این طلاهای قاچاق در کشور، موجب می‌شود که این طلاها بیشتر در ویترین قرار گرفته و طلاهای ایرانی در ویترین‌ها عرضه نشود و مصرف‌کننده نیز کالایی را که می‌بیند، می‌خرد. بنابراین سودجویی عده‌ای برای فروش این محصولات قاچاق باعث شده است که تولیدکننده ایرانی نتواند در این بازار مملو از طلای قاچاق به‌راحتی محصول خود را به فروش برساند.

پس شما مشکل را کم بودن کیفیت و تنوع نمی‌دانید بلکه معتقدید کار ایرانی به نمایش در نمی‌آید؟ 

خیر. طلای ایرانی دارای کیفیت و تنوع بسیاری است و لزومی ندارد که محصولات خارجی جایگاه آن را در داخل کشور تحت‌الشعاع قرار دهند.

اواخر سال گذشته، گفته شد که کمیته‌ای متشکل از برخی از مسئولان در حال بررسی چگونگی نحوه واردات طلا به کشور است. موضوع به کجا رسید؟ 

بحث‌هایی در این خصوص مطرح شد اما ما به عنوان تولیدکننده طلا فکر می‌کنیم که برای این کار ابتدا باید تولیدکنندگان داخلی را آماده کرده و آنها را مجهز به تکنولوژی روز کرد به هر حال تولیدکننده ما باید قبل از ورود رسمی مصنوعات طلا بتواند با کاهش هزینه در بازار رقابتی به فعالیت خود ادامه بدهد.

صحبت‌های شما در این موضع اندکی دچار تناقض می‌شود. در صحبت‌هایتان عنوان کردید که طلاهای ساخت ایران، توانایی رقابت با طلاهای خارجی را دارد اما حال می‌گویید که برای واردات مصنوعات خارجی باید ابتدا تولیدکنندگان داخلی را تجهیز کرد. صحبت‌هایتان مرا به یاد نحوده تولید خودرو در کشور انداخت. بازاری انحصاری برای خودروسازان. آیا طلافروشان نیز به فکر تعریف بازاری انحصاری برای خود هستند به نحوی که مصرف‌کننده ایرانی ناگزیر از خرید طلای ایرانی باشد؟ 

ما خواهان بازاری انحصاری نیستیم. در حال حاضر نیز کیفیت تولیدات ما با بسیاری از تولیدات خارجی برابری می‌کند. مشکل تولیدکنندگان ایرانی، مشکل هزینه تمام شده ساخت مصنوعات طلا در کشور است. بیش از سه هزار تولیدکننده طلا تنها در تهران درحال فعالیت هستند. بسیاری از این واحدها، واحدهای خرد هستند که نیازمند حمایت مسئولان بخصوص حمایت‌هایی در قالب تسهیلات بانکی هستند. همچنین می‌توان با تجمیع بسیاری از این واحدهای خرد، واحدهایی بزرگ‌تر را تشکیل داد تا این واحدهای بزرگ بتوانند در زمینه برندسازی برای طلای ایرانی فعالیت کنند البته برخی از تشکل‌ها درحال حاضر مشغول این کار هستند بنابراین اگر ما می‌گوییم باید مقدمه واردات طلا به کشور شکل گیرد به معنای آن نیست که خواهان بازاری انحصاری هستیم. ما می‌خواهیم ابتدا توان تولیدکننده ایرانی در حد پتانسیل آنها افزایش یابد به عنوان مثال ما اکنون برای تولید ۲۴ ساعته طلا در کشور مشکل داریم چرا که مواد اولیه تولیدکنندگان ایرانی در حدی نیست که پاسخگوی این نوع تولید باشد درحالی که رقبای ما با مواداولیه لازم به‌صورت ۲۴ ساعته مشغول فعالیت هستند.

مگر مواد اولیه شما چگونه تامین می‌شود؟ 

بخش اعظم مواد اولیه تولیدکنندگان ما درحال حاضر از طریق طلاهای اسقاطی تامین می‌شود چرا که شمش عرضه شده به بازار توسط بانک کارگشایی که سالانه حدود دو تن می‌باشد و همچنین شمش‌های قاچاق موجود در بازار، کفاف تامین مواد اولیه تولید طلا در داخل کشور را نمی‌کند. البته باید به استفاده از سکه برای تامین مواد اولیه را در زمان‌هایی که نوسان قیمت آن پایین است نیز اشاره کنم اما همگی این موارد نیز پاسخگوی نیاز تولیدکننده ایرانی نیست.

شما آماری از میزان واردات شمش به کشور دارید؟ 

خیر، این آمار هیچ‌وقت به‌صورت رسمی ارائه نمی‌شود.

قبلا مطرح شده بود که برخی طلاهای تولید داخل دارای عیار کمتر از حد استاندارد هستند. این موضوع را تایید می‌کنید؟

عیار طلای ایرانی نیز بسیار بالا و مطلوب است. عیار طلای ایرانی توسط تشکل‌‌های تولیدی و با استفاده از به‌روزترین تجهیزات کنترل می‌شود که باید گفت که در این مورد نمی‌توان به طلاهای قاچاق موجود در بازار اطمینان کرد چراکه کنترل کیفیتی در این زمینه انجام نمی‌شود.

پس شما موافق این گفته هستید که عیار طلاهای خارجی پایین‌تر از حد استاندارد است؟ 

البته نه در همه موارد. اما متاسفانه وضعیت قاچاق مصنوعات طلا در کشور ما موجب عرضه مصنوعات بی‌کیفیت نیز شده است. به‌عنوان مثال بسیاری از طلاهای ترکیه‌ای و حدود ۲۰ درصد از طلاهای تایلندی موجود در بازار، عیاری کمتر از حد استاندارد دارند. عرضه طلاهای ایتالیایی در کشور کاهش یافته است. همچنین طلاهای هندی نیز دارای کیفیت مطلوبی است و تاکنون دیده نشده که این دوکشور طلای بی‌کیفیت عرضه کنند.

 

 

تعداد بازدید : 860

ثبت نظر

ارسال