Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 15 و 36 دقیقه

عوامل افت نرخ طلا طی هفته گذشته علل بازگشت بازار جهاني طلا

عوامل افت نرخ طلا طی هفته گذشته علل بازگشت بازار جهاني طلا

ایران اکونومیست: به اعتقاد تحليل‌گران بازار طلا، عوامل مختلفي كه در هفته گذشته باعث افزايش ارزش دلار از يك سو و كاهش نرخ يورو از سوي ديگر شدند، سفته‌بازان را به فروش طلا هدايت كردند و همين موضوع باعث شد كه بيشترين سقوط طلا طي 12 ماه اخير طي يك هفته را شاهد باشيم. اقدام ناگهاني دولت چين در افزايش نرخ بهره و اظهارات وزير خزانه‌داري آمريكا مبني‌بر اينكه آمريكا برنامه‌اي براي كاهش نرخ دلار ندارد، باعث تقويت دلار شد و انتشار گزارش‌هايي از وضع كسادي در اروپا، پول اروپايي‌ها را تضعيف كرد..

سه شنبه 4 آبان 1389 ساعت 16:34
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 در هفته گذشته، روند قيمتي طلا در بازارهاي جهاني با نوساناتي همراه بود؛ ولي به طور کلي با روندي نزولي همراه بود. به طوري که روند قيمتي طلا از ميانگين 50/1363 دلار در تاريخ 18 اکتبر، به ميانگين قيمت 75/1320 دلار در تاريخ 22 اکتبر 2010 رسيد.
به گزارش سایت سی ولکس کالا در هفته اخير، بهاي طلا با خيزشي نزولي همراه شد؛ به نحوي که قيمت آن در مقطعي از زمان تا مرز 1315 دلار به ازاي هر اونس نيز افت پيدا کرد. کاهش قيمتي طلا در هفته گذشته 3/3 درصد بوده است که بيشترين افت قيمتي‌اين فلز گرانقيمت، از ماه جولاي سال ميلادي جاري محسوب مي‌شود.‌اين نزول شديد طلا در حالي است که در هفته ماقبل بهاي طلا با صعودي باورنکردني به رکورد قيمتي 10/1387 دلار به ازاي هر اونس نيز رسيده بود.
مهم‌ترين اتفاقاتي که در هفته گذشته در بازارهاي جهاني رخ داد و بازار طلا را نيز تحت تاثير خود قرار داد، به شرح ذيل است:
در روز دوشنبه هفته گذشته به گزارش خبرگزاري Reuters، وزير خزانه‌داري آمريکا «تيم گيتنر» اعلام کرد که دولت آمريکا برنامه‌اي براي کاهش ارزش دلار‌اين کشور ندارد. ‌اين خبر نيز منجر به افزايش ارزش دلار در برابر سبدي از ارزهاي رايج در جهان شد که در نتيجه‌اين موضوع با افزايش تقاضاي معامله‌گران براي سرمايه‌گذاري در دلار آمريکا، بهاي طلا با کاهش در بازارهاي جهاني همراه شد. در همين حال در هفته گذشته، U.S. Dollar Index (شاخص دلار آمريکا) نيز با اندکي افزايش همراه شد.
به عقيده کارشناسان اقتصادي، افزايش ارزش دلار در برابر ارزهاي عمده جهان و رابطه معکوس آن با طلا، از مهم‌ترين دلايلي بوده است که موجب شد تا سرمايه‌گذاران بين‌المللي در هفته اخير به فروش‌هاي سوداگرانه در بازار طلا بپردازند و در نتيجه طلا بيشترين افت قيمتي خود در 12 ماه اخير را در هفته قبل تجربه کرد. همچنين به گزارش سايت kitco، اقدام ناگهاني دولت چين به افزايش نرخ بهره بانکي و نرخ تسهيلات‌اين کشور موجب شد تا ارزش دلار آمريکا در هفته قبل با افزايش همراه شود.‌ اين براي اولين بار از تاريخ دسامبر سال 2007 ميلادي است که چين سياستي انقباضي را در پيش گرفته است. به دنبال افزايش ارزش دلار بهاي فلزات گرانبها مانند طلا در هفته قبل با افتي شديد همراه شد.
علاوه بر اين به گزارش سايت Bloomberg، به دنبال بروز بحران کسري تجاري و افزايش نرخ بيکاري در کشورهاي عضو اتحاديه اروپا مانند انگليس، يونان و اسپانيا، همچنين وجود ناثباتي سياسي در کشور فرانسه و چشم‌انداز ضعيف اقتصادي‌اين منطقه، موجب شد تا ارزش يورو در برابر دلار آمريکا در بازارهاي جهاني کاهش يابد که متعاقبا به دنبال آن بهاي طلا نيز در بازارهاي جهاني با افت قيمت همراه شد.
‌اين اتفاقات در حالي است که مهم‌ترين رويدادي که تاثيري بسزا در قيمت طلا خواهد داشت، تصميمات گروه 20 G در اجلاس سئول خواهد بود.‌اين پيش‌بيني وجود دارد که کشورهاي عضو گروه 20 G به توافق لازمه نخواهند رسيد و ‌اين اجازه را نخواهند داد که ارزش پول کشورشان در برابر دلار آمريکا بالا رود. (قبول ‌اين مساله پيامدهاي اقتصادي ضعيفي را براي آنها در پي خواهد داشت). همين امر نيز دورنماي افزايش ارزش دلار آمريکا را براي معامله‌گران در بازارهاي جهاني در پي داشته است که در نتيجه در هفته قبل نيز موجب تقويت ارزش دلار و نيز کاهش شديد بهاي طلا در بازارهاي جهاني شده است.
تحليل تکنيکال طلا
با توجه به گواه‌هاي مشاهده شده در تحليل تکنيکال، به نظر مي‌رسد که طلا تقريبا به پايان روند صعودي خود رسيده است‌، هرچند که هنوز خط روند صعودي خود را نشکسته است و ممکن است طلا در ‌اين بين نوساناتي نيز داشته باشد.
در هفته گذشته به طور کلي طلا روندي نزولي داشت. براي هفته‌ آينده نيز‌ اين پيش‌بيني وجود دارد که به احتمال زياد طلا روندي افزايشي داشته باشد. براساس‌ اين تحليل چنانچه طلا بخواهد روندي صعودي داشته باشد، در صورت شکاندن نزديک‌ترين خط مقاومتي خود که 1330 دلار مي‌باشد، احتمالا تا سطح قيمتي 1345 دلار نيز رشد خواهد کرد و در غير‌اين صورت چنانچه طلا بخواهد روندي نزولي داشته باشد، در صورت عبور کردن از سطح حمايتي مهم 1300 دلار، احتمال ‌اينکه قيمت آن تا سطح ساپورتي 1250 دلار نيز نزول پيدا کند، وجود دارد.
در همين حال با توجه به اتفاقات اخير و چنانچه اتفاق غيرمنتظره‌اي رخ ندهد، پيش‌بيني مي‌شود که روند قيمتي طلا در ‌اين هفته صعودي باشد؛ هرچند که ممکن است در ‌اين بين با نوساناتي نيز همراه شود و شواهد موجود در تکنيکال نيز از ‌اين پيش‌بيني حمايت مي‌کند.
تعداد بازدید : 865

ثبت نظر

ارسال