Fa En یکشنبه 23 اردیبهشت 1403 ساعت 19 و 19 دقیقه

علي آبادي ریيس اوپک شد؟!

علي آبادي ریيس اوپک شد؟!

همزمان با آغاز شمارش معکوس برای برگزاری یکصد و پنجاه و نهمین نشست عادی سالانه اوپک در وین، احتمال حضور محمدعلی آبادی به عنوان سرپرست جدید وزارت نفت در این نشست قوت گرفت..

دوشنبه 16 خرداد 1390 ساعت 17:39

سیدمحمد علی خطیبی با تاکید بر اینکه چهار شنبه هفته جاری نشست وزارتی اوپک برگزار می شود، گفت: سازمان اوپک هیچ گونه ضرب الاجلی برای معرفی سرپرست هیئت نمایندگی ایران تعیین نکرده است.

 نماینده ایران در هیئت عامل اوپک با تاکید بر اینکه تا پیش از برگزاری نشست هفته جاری سرپرست هیئت عامل ایران در اوپک تعیین خواهد شد، اظهار داشت: به زودی ایران به طور رسمی رئیس هیات نمایندگی خود در نشست آتی اوپک را به دبیرخانه این سازمان اعلام می کند. 

 تا پیش از انتصاب محمد علی آبادی به عنوان سرپرست جدید وزارت نفت، حضور سیدشمس الدین حسینی وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران - رئیس موقتی اوپک - در یکصد و پنجاه و نهمین اجلاس اوپک تقریبا قطعی شده بود.

 با توجه به اعمال این تغییرات جدید مدیریتی، هنوز به طور رسمی نام سرپرست هیئت نمایندگی ایران برای حضور در یکصد و پنجاه و نهمین اجلاس اوپک تعیین تکلیف نشده اما با توجه به سرپرستی علی آبادی در وزارت نفت امکان حضور وی به عنوان رئیس در نشست آینده اوپک نسبت به وزیر اقتصاد محتمل تر است.

 پیش از این، وزارت نفت اعلام کرده بود: دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری و سرپرست وزارت نفت قصد حضور در یکصد و پنجاه و نهمین اجلاس اوپک را ندارد و از این رو بر اساس تشخیص و صلاحدید رئیس جمهور یکی از وزیران هیئت دولت در اجلاس آینده اوپک و همچنین اجلاس مشترک اوپک با اتحادیه اروپایی معرفی و شرکت فعال خواهند داشت.

 این در حالی است که سید محمدرضا میرتاج‌الدینی پیشتر در جمع خبرنگاران درباره وضعیت رئیس اوپک، با تاکید بر اینکه موضوع ریاست کشورها بر سازمان اوپک موضوع اشخاص نیست، گفت: در حال حاضر وزارت نفت ایران ریاست دوره ای سازمان اوپک را بر عهده دارد.
 معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه با برگزاری یکصد و پنجاه و نهمین اجلاس اوپک رئیس‌جمهوری یا نماینده وی در این نشست حضور پیدا می کند، تصریح کرده بود: حضور رئیس جمهور به معنای افزایش جایگاه ایران در سازمان اوپک خواهد بود.
 یکصد و پنجاه و نهمین نشست عادی و سالانه 12 کشور عضو اوپک هجدهم خرداد ماه (20 ژوئن2011 میلادی) به ریاست ایران در وین برگزار خواهد شد.

 

 

تعداد بازدید : 1521

ثبت نظر

ارسال