Fa En سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 ساعت 2 و 17 دقیقه

علت ساخت مستندجدید B.B.C

علت ساخت مستندجدید B.B.C

یکشنبه 10 مهر 1390 ساعت 18:16

هفته گذشته شبكه بی بی سی فارسی  اقدام به پخش مستندی درباره شیوه و روش حكومتداری رهبری ایران كرد.

این مستند و همچنین ادبیات به كار گرفته در آن،شكل و شمایل جدیدی داشت.شكل و شمایلی كه نشان از تغییر رویه در سیاست كلی این شبكه نسبت به اوضاع سیاسی داخلی ایران دارد

رویه كلی این شبكه به این صورت بود كه همیشه به دلایلی،از شخص رهبری با احترام یاد میكرد و از پرداختن مستقیم به ایشان و رویارویی مستقیم با ایشان خودداری میكرد.اما اكنون با ساخت و نمایش این مستند نشان داده كه رویه جدیدی را در پیش گرفته است.

اما دلیل این تغییر رویه چیست؟

مدیران بی بی سی و همچنین سیاستمداران انگلیسی و حتی آمریكایی و اروپایی هیچگاه تحلیل درستی از اركان قدرت و تصمیم گیران اصلی در ایران نداشته اند.شاید به دلیل نداشتن رابطه مستقیم یا شیوه پیچیده حكومتی در ایران درك این موضوع كه در ایران چه كسی تصمیم گیر است و بقیه مقامات در چه حدی میتوانند تاثیر گذار باشند برای اروپا و امریكا مشكل بوده است.

اروپا و امریكا بعد از انتخابات سال ٨۴ و روی كار آمدن آقای احمدی نژاد و تغییر مواضع ایران بعد از رییس جمهور شدن احمدی نژاد،به اشتباه گمان میكردند این تغییر مواضع به دست رییس جمهور در ایران انجام شده.تغییر مواضع در مسائلی مانند مسئله هسته ای یا رابطه با اروپا و امریكا یا تحركات ایران در افغانستان و عراق و سایر مواضع ایران.

حال انكه در ایران مواضع كلی و خط سیاسی كلی نظام به وسیله شخص رهبری تعیین میشوند و عوض شدن رییس جمهور تغییری در مواضع كلی نظام ایجاد نمیكند.مگر در مواقعی با پیشنهاد رییس جمهور و پس از ان موافقت شخص رهبری.

اینك پس از گذشت ۷ سال از روی كار امدن احمدی نژاد و موضع گیری های دو سال اخیر او و همچنین فرستادن پالس های مذاكره برای امریكا و همچنین موارد متعدد اختلافی با رهبری،همچنان تغییری در رفتار تهران با آنها ایجاد نشده است. در نتیجه اروپا و امریكا به این نتیجه رسیده كه تصمیم گیرنده اصلی در ایران احمدی نژاد نیست و شخص رهبری مواضع كلی نظام را مشخص میكنند.

با این وجود دیگر نیازی به مبارزه تبلیغاتی سنگین با احمدی نژاد نیست و تمركز اصلی رسانه هایی نظیر بی بی سی و V.O.A باید روی رهبری ایران قرار بگیرد.

تعداد بازدید : 785

ثبت نظر

ارسال