Fa En یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 ساعت 11 و 22 دقیقه

عذرخواهي بوليوي از آرژانتين به دليل دعوت از وزير دفاع ايران

عذرخواهي بوليوي از آرژانتين به دليل دعوت از وزير دفاع ايران

چهارشنبه 11 خرداد 1390 ساعت 21:36

در اين نامه وزارت امور خارجه بوليوي با "حادثه ناگوار" خواندن دعوت از وزير دفاع ايران ، به دولت آرژانتين اطمينان داده است كه اقدامات لازم را جهت خروج هر چه سريعتر وزير دفاع ايران از اين كشور انجام داده است.

وزارت امور خارجه بوليوي روز سه شنبه با ارسال نامه اي به آرژانتين به دليل دعوت از احمد وحيدي وزير دفاع ايران به بوليوي عذرخواهي كرد.

برخی منابع غربی و عربی با انتشار اين خبر مدعي شدند كه در اين نامه وزارت امور خارجه بوليوي با " حادثه ناگوار" خواندن دعوت از وزير دفاع ايران ، به  دولت آرژانتين اطمينان داده است كه اقدامات لازم را جهت خروج هر چه سريعتر وزير دفاع ايران از اين  كشور انجام داده است.

در اين نامه وزارت امور خارجه بوليوي گفته است كه از سابقه پرونده آميا و نقش احتمالي وزير دفاع ايران در آن حادثه تروريستي اطلاع نداشته و لذا بابت اين قصور خود عميقا عذرخواهي كرده است.

در اين نامه ابراز اميدواري شده كه اشتباه دعوت از وزير دفاع ايران ، بر روابط دو جانبه آرژانتين و بوليوي تاثيرات سويي بر جا نگذارد.

عذرخواهي وزارت خارجه بوليوي در حالي انجام شده است كه وحيدي بنا به دعوت رسمي " ماريا سسيليا " همتاي بوليويايي خود به اين كشور سفر كرده بود.  وحيدي سه شنبه شب ( به وقت محلي) خاك بوليوي را ترك كرده است.

وحیدی در چارچوب سفري دو روزه روز گذشته وارد سانتاكروز شده بود و قرار بود در اين سفر ضمن ديدار با همتاي بوليويايي خود  در مراسم افتتاح مدرسه نظامی دفاع از (اتحادیه) آلبا شامل کشورهای کوبا، ونزوئلا، بولیوی، نیکاراگوئه و دومینیکن شرکت و در جشن فارغ‌التحصیلی خلبانان کشورهای ونزوئلا و بولیوی حضور پيدا كند.

ايران وبوليوي داراي روابط گسترده اقتصادي و سياسي هستند و دو كشور خواهان مقابله با توسعه نفوذ آمريكا در منطقه آمريكاي لاتين ، خاورميانه و جهان هستند.

دولت آرژانتين به اتهام دست داشتن احمد وحيدي در حادثه تروريستي انفجار مركز يهوديان آرژانتين دربوينوس آيرس  (1994 ) ، وي را تحت تعقيب قرار داده است.

ايران هر گونه ارتباط با حادثه تروريستي ساختمان آميا در سال 1994 را رد كرده است. در اين حادثه بيش از 85 نفر كشته و صدها تن ديگر زخمي شدند.

دادستاني آرژانتين در سال 2006 رسما برخي مقامات و نهادهاي دولتي ايران را به طرح ريزي و صدور فرمان اجراي عمليات تروريستي آميا متهم كرد و پليس بين الملل در سال 2007 بر مبناي همين كيفرخواست نيروهاي پليس سراسر كشورها را در جريان اين پرونده قرار داده است .

بر اساس كيفرخواست دادستان آرژانتين نام 5 شخصيت سياسي و نظامي ايران در ليست تعقيب قضايي قرار دارد كه اين افراد شامل رييس جمهوري وقت ، فرمانده وقت سپاه ، وزيران  امور خارجه و اطلاعات وقت و نيز فرمانده وقت نيروي سپاه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي است.

احمد وحيدي در زمان آن حادثه فرمانده نيروي قدس سپاه بوده است.

این پرونده در مقطعی با اثبات رشوه گیری قاضی گالیانو که علیه ایران صورت گرفته بود ، متوقف شد ولی با لابی صهیونیست ها بار دیگر به عنوان حربه ای علیه ایران احیا شد.

هنوز مقامات ایران در این باره توضیحی نداده اند.

 

تعداد بازدید : 1854

ثبت نظر

ارسال