Fa En دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ساعت 18 و 24 دقیقه

صنعت آلومینیوم در گرداب مشکلات

صنعت آلومینیوم در گرداب مشکلات

باشگاه آلومینیوم: مدیر کارگاه ریخته‌گری خندان، تولیدکننده قطعات ریختگی آلومینیومی گفت: علی‌رغم اینکه صنعتگران نیازمند حمایت دولت و مسئولان برای بهبود شرایط صنعت کشور هستند، اقدامات لازم در این زمینه صورت نمی‌گیرد. در صورتی که با رونق بازار مصرف و افزایش میزان تقاضا، تولید و اشتغال‌زایی واحدهای صنعتی روند صعودی به خود خواهد گرفت.

شنبه 15 مهر 1402 ساعت 14:0

به گزارش باشگاه آلومینیوم، شمس‌علی خندان در گفت‌وگو با فلزات آنلاین بیان کرد: این واحد تولیدی حدود چهار سال است که فعالیت خود را در زمینه ریخته‌گری قطعات آلومینیومی به روش ماسه‌ای در استان اراک آغاز کرده است؛ البته ما در صنعت ریخته‌گری سابقه طولانی داشته و در گذشته در سایر واحدهای تولیدی به عنوان شریک کاری فعالیت داشتیم. گفتنی است که ما در این کارگاه از شمش آلومینیوم خشک برای ریخته‌گری استفاده کرده و به صورت سفارش محور مشغول به تولید قطعات هستیم. در کنار ریخته‌گری قطعات مختلف، ما توانایی تولید مدل‌های مادر را هم داریم؛ به طوری که نمونه اولیه ساخته شده را از مدل‌سازان و یا شرکت‌ها دریافت کرده و پس از ریخته‌گری، قطعه آلومینیومی مورد نظر را تحویل می‌دهیم تا مشتریان برای تولید انبوه محصولات از آن استفاده کنند. در این زمینه هیچ محدودیتی نداشته و هر سفارشی که امکان تولید آن با روش ماسه‌ای وجود داشته باشد را انجام می‌دهیم.

هر دم از این باغ بری می‌رسد

وی در خصوص وضعیت صنعت ریخته‌گری در کشور، اذعان کرد: متاسفانه در حال حاضر این صنعت از شرایط مناسبی برخوردار نیست؛ به طوری که حتی برخی از واحدهای تولیدی از پس پرداخت هزینه‌های تولید و حقوق کارکنان برنمی‌آیند. باید گفت که دلیل مشخصی برای به وجود آمدن این وضعیت وجود نداشته و همه چیز دست به دست یکدیگر داده تا این شرایط حاصل شده است. میزان تقاضا برای محصولات در بازار مصرف کاهش یافته و از سوی دیگر قیمت شمش آلومینیوم دائما در نوسان است؛ اگر هم زمانی میزان تقاضا برای محصولات مناسب باشد، به سبب تغییر قیمت‌ مواد اولیه، مجددا تولیدکنندگان با مشکل مواجه می‌شوند. به همین دلیل یکی از مشکلات اصلی تولیدکنندگان، تهیه مواد اولیه مورد نیاز نیست بلکه عدم ثبات قیمت آن است. علاوه‌ بر چالش نوسان قیمت شمش و میزان تقاضای محصولات، مشکلات دیگری مانند مسائل مالیاتی و بیمه نیز برای اکثر تولیدکنندگان در کشور دردسرساز شده‌اند که ما هم از این موضوع مستثنی نیستیم. در حال حاضر با توجه به مشکلات ذکر شده این کارگاه ریخته‌گری میزان تولید بالایی نداشته و محصولات به طور کامل در استان اراک به فروش می‌رسند؛ به همین دلیل به تعداد افراد زیادی نیاز نبوده و اکنون دو نفر در کارگاه ریخته‌گری خندان مشغول به‌کار هستند. در صورتی که اگر میزان تقاضا برای محصولات روند صعودی به خود بگیرد، ما امکان اشتغال‌زایی برای ۱۰ نفر و افزایش میزان تولیدات مجموعه را داریم.

مدیر کارگاه ریخته‌گری خندان در رابطه نوع ماسه مورد استفاده در این واحدی تولیدی، توضیح داد: همان طور که اشاره شد ما به روش ماسه‌ای ریخته‌گری قطعات آلومینیومی را انجام داده و از ماسه «CO2» و ماسه رودخانه‌ای استفاده می‌کنیم. خوشبختانه با چالش خاصی برای تامین ماسه مورد نیاز روبه‌رو نیستیم و امکان استفاده مجدد از ماسه رودخانه‌ای وجود دارد اما بعد از چندین بار استفاده مقدار آن کاهش می‌یابد که بدون هیچ مشکلی تهیه می‌کنیم. باید اضافه کنم که ما در این کارگاه ریخته‌گری برای تولید محصولات، بیشتر از ماسه رودخانه‌ای استفاده می‌کنیم تا ماسه «CO2» زیرا این نوع ماسه قیمت بالایی داشته و تنها برای تولید قطعات پیچیده از آن بهره می‌بریم.

خندان با اشاره به سایر مشکلاتی که صنعتگران با آن روبه‌رو هستند، ابراز کرد: محدودیت‌های انرژی یکی از چالش‌های صنایع مختلف در کشور است و ما هم در فصل تابستان با دو روز قطعی برق در هفته مواجه بودیم. گفتنی است که روزهای یکشنبه و سه‌شنبه برق کارگاه قطع می‌شد و به همین دلیل ما در این روزها برای اینکه به تجهیزات و ماشین‌آلات مجموعه خسارتی وارد نشود، فعالیت نمی‌کردیم؛ متاسفانه علاوه بر محدودیت‌های انرژی، افزایش قیمت آن هم برای تولیدکنندگان به یک چالش تبدیل شده است. باید اضافه کنم که کمبود نیروی انسانی نیز از معضلات صنعت کشور به شمار رفته و اکنون افراد جوان تمایلی به فعالیت در واحدهای صنعتی ندارند. صنعت ریخته‌گری جزو مشاغل سخت محسوب شده و افرادی باید در این زمینه به فعالیت بپردازند که علاوه بر مهارت، از قدرت بدنی بالایی نیز برخوردار باشند؛ خوشبختانه ما با این مشکل دست به گریبان نبوده‌ایم اما سایر تولیدکنندگان در کشور به طور جدی با چالش کمبود نیروی انسانی مواجه هستند. لازم به ذکر است که در حال حاضر ما به دلیل اینکه تمام مسائل زیست‌محیطی را رعایت کرده و هیچ آلودگی را به محیط زیست وارد نمی‌کنیم، مشکلی با سازمان حفاظت محیط زیست نداریم.

وی با بیان اینکه ریخته‌گری به روش ماسه‌ای وابسته به نیروی کار متخصص است، تصریح کرد: در حال حاضر امکان فعالیت افراد معمولی در کارگاه‌های ریخته‌گری که به روش دایکست قطعات را تولید می‌کنند وجود دارد زیرا دستگاه‌ها و ماشین‌آلات نسبت به گذشته بسیار پیشرفته‌تر شده‌اند؛ برای ریخته‌گری قطعات با ماسه رودخانه‌ای به مهارت و دقت بالایی نیاز است اما ریخته‌گری قطعات با ماسه «CO2» نیاز به تخصص زیادی ندارد.

مدیر کارگاه ریخته‌گری خندان اظهار داشت: تمام ملزومات و تجهیزات ریخته‌گری که ما در این کارگاه استفاده می‌کنیم، ایرانی بوده و نیازی به خرید تجهیزات خارجی نداریم. همچنین از کوره‌های زمینی برای ذوب مواد بهره‌ می‌بریم که خوشبختانه به سبب مهارت بالایی که در زمینه ذوب داریم، مجبور به تعویض سریع مواد و آجر نسوزهای کوره نیستیم. بوته‌های چدنی با وزن‌های ۴۰ تا ۵۰ کیلوگرم نیز یکی از ملزوماتی هستند که ما در فرایند تولید از آن استفاده می‌کنیم. در حال حاضر بوته‌های چدنی با کیفیت‌های مختلفی در بازار به فروش می‌رسند و تولیدکنندگان برای تهیه آن با مشکلی مواجه نیستند؛ تنها مسئله‌ای که باید هنگام خرید در نظر داشت، عمر مفید بوته‌ها است. بی‌شک اگر صنعتگران از بوته‌های باکیفیت استفاده کنند، چندین سال از آن بهره خواهند برد اما اگر بوته‌های بی‌کیفیت را خریداری کنند، مجبور به خرید مجدد آن بعد از مدت کوتاهی هستند. باید اضافه کنم که ما حدود سه سال است که به دلیل استفاده از بوته‌های باکیفیت، نیازی به خرید بوته‌های جدید نداشته‌ایم.

قیمت، در اولویت قرار دارد

خندان در خصوص فعالیت کارگاه‌های ریخته‌گری غیرمجاز، عنوان کرد: به طور کلی در بازار مصرف بین تولیدکنندگان برای فروش محصولات رقابت وجود دارد اما کارگاه‌های ریخته‌گری غیرمجاز با تولید محصولات ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت، باعث تشدید این رقابت شده‌اند. متاسفانه باید اذعان کنم که در حال حاضر مشتریان تنها قیمت را در نظر گرفته و کیفیت محصولات را در اولویت قرار نمی‌دهند؛ به همین دلیل بازار مصرف قطعات ارزان‌قیمت، داغ بوده و تمایل به خرید این نوع از محصولات زیاد است. در پایان باید خاطرنشان کنم که با توجه به اینکه صنعت ریخته‌گری یکی از صنایع مهم و مادر به شمار می‌آید، اگر دولت و سازمان‌های مربوطه از تولیدکنندگان حمایت کنند و سنگ‌اندازی‌ها در مسیر تولید کاهش یابد، می‌توان دورنمای خوبی را برای آن متصور بود.

تعداد بازدید : 973

ثبت نظر

ارسال