Fa En پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 ساعت 11 و 18 دقیقه

صنایع نوین و فولاد پرچمدار اقتصاد ایران می‌شوند

صنایع نوین و فولاد پرچمدار اقتصاد ایران می‌شوند

پنجشنبه 4 اسفند 1390 ساعت 6:44

افزایش صادرات غیرنفتی در چند سال اخیر نه‌تنها صادرکنندگان را به تلاش بیشتر مشتاق کرده، بلکه مسو‌ولان را به این فکر انداخته که با وجود چنین توانایی، چرا به بهترین شکل از مزیت‌های موجود استفاده نشود؟

اما آنچه در این میان مطرح می‌شود این است که کدام یک از صنایع می‌تواند تبدیل به پیشران اقتصاد و صادرات کشور شود و جای صنعت نفت را پر کند؟ صنعت نفتی که در چند سال گذشته بیشترین میزان ارزآوری را برای کشور به همراه داشته است و حال با توجه به شرایط پیش‌آمده نیاز به استراحت دارد. کارشناسان معتقدند با وجود مزیت‌های معدنی بالا در کشور و توجه ویژه به صنایع نوین در چند وقت اخیر، این صنایع قابلیت تبدیل شدن به پیشران رشد اقتصادی را دارند اما در این میان لازم است که ارزیابی دقیقی از مزیت‌های کشور صورت گرفته و پس از مشخص شدن تمام زوایا اقدام به توسعه و سرمایه‌گذاری در این صنایع کرد.

صنایع فولادی مزیت کشور برای سرمایه‌گذاری
رئیس شبکه انجمن‌های صنعتی و معدنی با اشاره به وضعیت فعلی صنایع فولادی در کشور، آینده این صنعت را بسیار درخشان پیش‌بینی کرد و گفت: سرمایه‌گذاری در این صنعت با ارزش افزوده بالایی که دارد، بازگشت سرمایه‌ را سرعت می‌بخشد و به این دلیل رغبت بالایی برای سرمایه‌گذاری در این بخش به‌وجود آمده است.
بیژن پناهی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار «گسترش صنعت» سرمایه‌گذاری در بخش معدن را توجیه‌پذیر اعلام کرد و افزود: صنایع شیمیایی با زیرمجموعه‌های فراوان قابلیت سرمایه‌گذاری بالایی دارد، اما امروز نیازمند این هستیم که در بخش صنعت ارزیابی دقیقی صورت گیرد تا پس از این اقدام مشخص شود که در چه کالا و صنایعی دارای مزیت هستیم و پس از آن، حمایت‌های لازم را انجام دهیم.
وی با اشاره به اینکه صنایع «های‌تک» نیز قابلیت بالایی برای سرمایه‌گذاری دارند، اظهار کرد: باید دید سرمایه‌گذاری در کدام یک از صنایع، ایجاد ارزش افزوده بالا به همراه دارد چرا که در غیر این‌صورت تنها هدر رفت سرمایه را به دنبال خواهد داشت. رئیس شبکه انجمن‌های صنعتی و معدنی با اشاره به توانایی بالای صنایع فولادی برای ایجاد ارزش افزوده، تصریح کرد: وجود مواد معدنی فراوان در کشور همراه با در اختیار داشتن بازار مصرف این محصول در داخل و خارج، زمینه را برای تبدیل شدن این صنعت به پیشران اقتصاد کشور فراهم کرده است. دسترسی به آب‌های آزاد‌، در اختیار داشتن خطوط ریلی و هوایی و وجود پالایشگاه‌ها و منابع نفتی فراوان در کشور از مزیت‌های کشور برای صادرات این محصولات است.
پناهی‌زاده با اشاره به برخی نقاط ضعف در داخل کشور نیز گفت: در حال حاضر مواد اولیه با وجود توانایی تولید در داخل کشور، از کشورهایی نظیر چین و کره وارد می‌شود این در حالی است که این کشورها نیز نفت در اختیار ندارند و با وارد کردن این محصول مواد اولیه را تولید و به دیگر کشورها می‌فروشند.
وی اقتصاد کشور را نیازمند حرکت به سمت صنایع های‌تک دانست و گفت: سرمایه‌گذاری و پررنگ کردن یک صنعت در کشور باید براساس مزیت‌های موجود انجام شود تا ارزآوری برای کشور به ارمغان بیاورد.

صنایع نوین، صنعت پیشران دهه بعد
رمضانعلی صادق‌زاده، کارشناس برق و مخابرات و استاد دانشگاه خواجه‌نصیر نیز فناوری اطلاعات و صنایع نوین را با توجه به رشد شتابان اقتصادی جزو صنایعی دانست که می‌تواند پیشران رشد اقتصادی کشور باشد و گفت: باید ارزیابی دقیقی از صنایع کشور صورت گیرد و روی صادرات صنایعی که با استفاده از فناوری‌های نوین پاسخگوی نیاز بازار هستند، کار کرد.
وی در گفت‌وگو با خبرنگار «گسترش صنعت» افزود: ارزآوری مهم‌ترین ویژگی یک صنعت پیشران در کشور به‌شمار می‌رود ضمن آنکه این صنعت منتخب باید قابلیت ایجاد بازاری در آسیای میانه را داشته باشد و برای صادرات آن نیز برنامه‌ریزی صورت گرفته باشد.
صادق‌زاده با تاکید بر توجه ویژه به صنایع نوین تصریح کرد: تولیدات صنعتی در این صنایع و صادرات آنها باید یکی از موارد مورد تاکید دولت باشد چرا‌که این صنایع قابلیت ارزآوری بالایی داشته و می‌تواند تبدیل به صنعت پیشران اقتصاد کشور شود.
استاد دانشگاه خواجه‌نصیر با بیان اینکه برای تولید صنعتی و انبوه در بخش صنایع نوین نیازمند خطوط جدید تولید هستیم، اظهار کرد: در صنایع زیرساختی و زیربنایی نظیر فولاد، سیمان و پتروشیمی نیز نیازمند ایجاد خطوط تولید جدید هستیم تا ضمن استفاده در سایر بخش‌های صنعتی در کشور‌، در سایر کشورهای منطقه نیز سرمایه‌گذاری‌های جدیدی انجام دهیم.
وی با اشاره به بازسازی کشورهایی در منطقه همچون عراق و نیاز این کشورها به محصولات ایرانی اظهار کرد: علاوه بر این صنایع امروز شاهد موفقیت کارخانه‌های خودروساز هستیم که توان تبدیل شدن به صنعت پیشران نیز در این صنعت دیده می‌شود، همانطور که تاکنون نیز رقم بالایی صادرات خودرو به کشورهای منطقه داشته‌ایم.

نیازمند خطوط تولید تجهیزات پزشکی هستیم
عبدالرضا امیر‌تاش، کارشناس اقتصادی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار «گسترش صنعت» با اشاره به مزیت‌های موجود در صنایع فلزی کشور اظهار کرد: صنایع فلزی نظیر کارخانه‌های فولاد، قطعه‌سازی و ماشین‌آلات در کشور از قابلیت بالایی برخوردار هستند و در صورت سرمایه‌گذاری‌های لازم به‌خصوص در زمینه تکنولوژی ‌این صنایع، پیشرفت خوبی در کشور اتفاق خواهد افتاد.
وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون قطعه‌سازان در منطقه از توانایی بالایی برخوردار هستند، تصریح کرد: در صورت سرمایه‌گذاری در ماشین‌آلات صنعت قطعه‌سازی و توجه ویژه به تحقیق و توسعه و به روز شدن فناوری این صنعت، این توانایی وجود دارد که محصولات با کیفیت بالاتری را در صنعت خود‌روسازی به بازارها عرضه کنیم.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به تفاوت کیفیت کالاهای صادراتی با کالاهای مصرف داخل در گذشته اظهار کرد: تفاوت کیفیت کالاهای صادراتی با مصرف داخل اشتباه بزرگ تولیدکنندگان در گذشته بود اما همین امر نشان داد که تولیدکنندگان ایرانی قابلیت تولید کالاهای با کیفیت را دارند و تنها اراده لازم است تا در بازارهای جهانی خوش بدرخشیم.
امیرتاش با اشاره به ضرورت سرمایه‌گذاری در صنایع و تجهیزات پزشکی نیز گفت: امروز کشور نیازمند ایجاد مراکز درمانی با خدمات درمانی بالاست بر این اساس با سرمایه‌گذاری در تجهیزات پزشکی می‌توان ضمن ارائه سرویس‌های خدماتی مناسب، قیمت تمام‌شده این محصولات را کاهش داد.
وی تصریح کرد: پیشرفت‌های چشمگیر ایران از نظر علمی، زمینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری در تجهیزات و صنایع پزشکی فراهم کرده است. هرچند که باید در تولید کالاهایی که مزیت دارند نیز از روش‌های پیشرفته استفاده کرد.

 

تعداد بازدید : 952

ثبت نظر

ارسال