Fa En جمعه 14 اردیبهشت 1403 ساعت 14 و 10 دقیقه

شوخی با نرخ ارزبحران آفرین است

شوخی با نرخ ارزبحران آفرین است

محمد حسین برخوردار اظهار داشت: با اشاره به اینکه تمام بنگاه‌هایی که در طول زمان از صحنه فعالیت حذف شده‌اند، تنها به این دلیل که برنامه قابل قبولی در قبال رویارویی با بحران‌ها نداشته‌اند،

>

شنبه 7 آبان 1390 ساعت 17:56

با چنین مشکلاتی مواجه شده‌اند،اظهار داشت: اما گاها در تاریخ تجارت دنیا شاهدآن هستیم که بحران ها ناشی از عدم تدبیر سیاستگزاران حوزه اقتصاد است و نه بنگاه داران.
وی با تاکید بر ضرورت افزایش بهره وری در بنگاه های اقتصادی افزود: امروزه با پیاده سازی اصل 44 قانون اساسی و رقابت پذیری بازار در کشور ، تلاش برای بهبود و ارتقاء بهره ‌وری از یک انتخاب فراتر رفته، عملاً به یک ضرورت تبدیل شده است و پیامد این شرایط آن است که تنها بنگاه هایی که بتوانند مولفه های موثر بر بهبود بهره وری را در درون خود عملیاتی کنند،امکان رشد و بقای خود را در بازار رقابتی تضمین نموده اند و در سوی مقابل بنگاه هایی که در ارتقاء بهره وری موثر عمل نکنند، از صحنه رقابت حذف خواهند شد.
رئیس مجمع عالی واردات با خطرناک نامیدن شوخی با آمیزه های نرخ ارز اظهار داشت: نکته اساسی در کنترل بحران تجارت، عوامل محیطی خارج از اختیار مدیران است. در شرایط فعلی با توجه به نوسانات شدید نرخ ارز ، توان و فرصتی برای آینده نگری و برنامه ریزی برای افزایش بهره وری در بنگاه های اقتصادی باقی نمانده است و این به معنای آن است که بسیاری از بنگاه های اقتصادی کشور و علی الخصوص بنگاه های کوچک بواسطه شوک هایی که به بازار ارز وارد می‌شود در سراشیبی  ورشکستگی قرار می گیرند.
وی با تاکید بر این که انتظار رشد اقتصادی کشور تنها با ارتقاء توانمندی بنگاه ها برای آینده نگری و برنامه ریزی به واقعیت خواهد پیوست گفت: بدون تردید برای رویارویی با بحران‌هایی که حیات بنگاه را به خطر می‌اندازند ،باید تصمیم سازان حوزه اقتصاد چاره اندیشی کنند. هر چه فضای اقتصادی برای برنامه ریزی بلند مدت تر مهیا تر شود، امید به کنترل بحرانها در داخل بنگاه های اقتصادی بیشتر خواهد بود .
برخوردار گفت: اما از سوی دیگر یکی از دلایل اصلی افزایش ریسک بنگاه‌ها، عوامل محیطی خارج از کنترل مدیران است. هر چه محیط تغییرات بیشتری بپذیرد درصد افزایش ریسک و به تبع آن نیاز به مدیران ریسک را بالا می‌برد و امکان برنامه ریزی بلند مدت برای ارتقاء بهره وری کاهش پیدا می کند.

   

 

تعداد بازدید : 758

ثبت نظر

ارسال