Fa En سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 ساعت 7 و 53 دقیقه

شرکت‌های بیمه از تحریم‌ها ۱۱۴میلیون دلار سود کردند

شرکت‌های بیمه از تحریم‌ها ۱۱۴میلیون دلار سود کردند

پنجشنبه 15 اردیبهشت 1390 ساعت 0:22

بخش صنعت  و تولید  فقط ۱۵ درصد از سهم پوشش بیمه‌ای کشور را به خود اختصاص داده است.  رئیس‌کل بیمه مرکزی ایران در نشستی خبری در جمع خبرنگاران،‌ در پاسخ به پرسش خبرنگار  «گسترش‌صنعت» مبنی بر اینکه پوشش بیمه بنگاه‌های اقتصادی از جمله بخش صنعت چه میزان از سهم بازار بیمه را به خود اختصاص داده است، گفت: پوشش بیمه‌ای در بخش‌های اقتصادی از جمله صنعت و تولید، در حال حاضر ۱۵ درصد به غیر از درمان و شخص ثالث است،  البته بسیاری  از بنگاه‌های اقتصادی با وجودی که بسیار پرخطر هستند از  پوشش بیمه‌ای قوی برخوردار نیستند.
جواد فرشباف‌ماهریان در پاسخ به این پرسش که چرا شرکت‌ها‌ی بیمه‌ای باتوجه به اهمیتی که نقش بیمه در کاهش خطرپذیری بنگاه‌های اقتصادی دارد چندان تمایلی به ورود به این بخش‌ها ندارند افزود: دلیل این امر را می‌توان در نرخ‌های بالا در گذشته دانست. این امر باعث شده  شرکت‌های بیمه‌ای تمایل چندانی برا‌ی وارد شدن به این بخش‌ها نداشته باشند.
او دراین خصوص به برنامه بیمه مرکزی برای حضور پررنگ‌تر شرکت‌های بیمه‌ای در بخش‌های صنعتی گفت: با وجود  آزاد سازی تعرفه‌ها و ایجاد بازار رقابتی در صنعت بیمه به‌طور قطع نرخ‌ها در این راستا کاهش می‌یابد و به نظر می‌رسد که  علاقه‌مندی شرکت‌های بیمه نیز افزایش یابد.
او همچنین درخصوص بی‌تمایلی  برخی از فعالان اقتصادی از داشتن پوشش بیمه‌ای اظهار کرد: زمانی که بازار توسعه می‌یابد به‌تبع آن شمار مشتریان نیز افزایش خواهد یافت که این امر نیز باعث خواهد شد که نرخ حق بیمه‌ها هم کاهش پیداکند. این موضوع افراد را ترغیب به خرید بیمه‌نامه خواهد کرد.
حذف نظام دستوری قیمت‌گذاری
جواد فرشباف ماهریان در این نشست با بیان اینکه نظام دستوری قیمت‌گذاری از صنعت بیمه کشور رخت بربسته است، گفت: این در حالی است که در کشورهای توسعه‌یافته نظام قیمت‌گذاری بیش از
۱۰ سال است که کنار گذاشته شده است و قیمت‌ها در بازار به‌صورت رقابتی تعیین می‌شود.
رئیس‌کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه براساس اصلاح نظام تعرفه‌ای قرار بود طی پنج سال این برنامه اجرایی شود، افزود: در دو سال نخست بحث کنار گذاشتن تعرفه‌های دستوری از صنعت بیمه  و در دو سال دوم استقرار نظام نظارت مالی و در سال پنجم اصلاح نهایی آئین‌نامه‌ها و استقرار نظام تعرفه‌ای در دستور کار قرار گرفته است.
رئیس‌کل بیمه مرکزی ایران از ثبت رکورد تازه در زمینه نرخ رشد تولید حق بیمه در سال
۸۹ خبر داد و گفت‌: این نرخ به ۲/۲۵ درصد و ارزش بیمه‌های تولیدی به ۵۹ هزار میلیارد ریال رسیده است.
فرشباف ماهریان با بیان اینکه  این نرخ در سال‌های قبل حداکثر
۲۰ درصد بوده است، افزود: این موفقیت در حالی است که تعرفه‌های خدمات بیمه در سال ۸۹ (به جز بیمه خودرو) به‌طور میانگین ۳۰ درصد کاهش داشته است.
فرشباف ماهریان اظهار کرد: نرخ برخی تعرفه بیمه‌های بازرگانی حدود
۷۰درصد، تعرفه بیمه آتش‌سوزی ۵۰ درصد و بیمه بدنه اتومبیل هم ۱۷درصد کاهش یافته است.
رئیس شورای‌عالی بیمه با اشاره به تاثیر آزادسازی قیمت‌ها و کاهش
۵۰ درصدی حق بیمه در برخی رشته‌های بیمه افزود: پس از آزادسازی تعرفه‌ها در سال ۸۹ برای نخستین بار شاهد رشد ۲۵ درصدی حق بیمه در صنعت بیمه بوده‌ایم که بیانگر رشد اقبال عمومی و ضریب نفوذ بیمه در پی آزادسازی قیمت‌هاست.
وضعیت بیمه اتکایی ایران پس از تحریم‌ها
او از سود
۱۱۴ میلیون دلاری شرکت‌های بیمه پس از تحریم شرکت‌های بیمه و تغییر بیمه‌های اتکایی از خارج به داخل خبر داد و گفت: بیش از ۶۷ درصد بیمه اتکایی کشور به شرکت‌های بیمه خارجی واگذار شده بود و هنگامی که شرکت‌های بیمه غربی پوشش اتکایی شرکت‌های بیمه کشورمان را نپذیرفتند، فکر می‌کردند به سرعت صنعت بیمه کشور در این زمینه به زانو درآید؛ اما ضمن پوشش اتکایی کامل خدمات بیمه‌ای دست‌کم ۱۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار سود عاید شرکت‌های بیمه داخلی شد و شرکت‌های تحریم‌کننده که در پی آسیب رساندن به اقتصاد کشور بودند، خودشان زیان دیدند.
وی با بیان این‌که تحریم صنعت بیمه موجب کشف ظرفیت‌های جدید در این بخش شده است، افزود: بیمه مرکزی با همکاری شرکت‌های بیمه اقدامات دیگری در مقابله با تحریم‌ها انجام داده و موفق بوده است.

رئیس‌کل بیمه مرکزی با تاکید بر این‌که هیچ فعالیت اقتصادی کشور بدون پوشش بیمه‌ای نمانده است، گفت: حداقل ۱۱۵ میلیون دلار بابت بیمه اتکایی به شرکت‌های بیمه خارجی پرداخت می‌شد که بخشی از آن را شرکت‌های بیمه و بخشی را دولت پرداخت می‌کرد.
تعیین خسارت‌های بیمه‌ای فقط با ارزیابان مستقل

رئیس‌کل بیمه مرکزی ایران در ادامه  با بیان اینکه از اول مهر امسال ارزیابان مستقل، خسارت‌های بیمه‌شدگان را ارزیابی و تعیین می‌کنند، گفت: این موضوع به شرکت‌های بیمه ابلاغ شده است تا از مهرماه در فرآیند ارزیابی خسارت، فقط از خدمات موسسه‌ها و اشخاصی که دارای پروانه فعالیت از بیمه مرکزی هستند، استفاده کنند که این موضوع هم به سود شرکت‌های بیمه و هم به سود مردم است.

نرخ حق بیمه درمان از ابتدای ۹۰ آزاد شد

رئیس‌کل بیمه مرکزی همچنین  از تدوین و ابلاغ آئین‌نامه آزادسازی نرخ حق بیمه درمان تکمیلی به شرکت‌های بیمه خبر داد و درخصوص زمان آزادسازی نرخ حق بیمه درمان و شخص ثالث، گفت: آئین‌نامه آزادسازی نرخ حق بیمه درمان تهیه و در بهمن‌ماه سال گذشته به شرکت‌های بیمه ابلاغ شده است.

رئیس‌کل بیمه مرکزی با تاکید بر این نکته که از امسال از یک نفر تا تعداد نامحدود می‌توانند نسبت به خرید بیمه‌نامه درمان تکمیلی اقدام کنند. در حالی که در گذشته بیمه‌نامه درمان صرفا به صورت گروهی و به گروه‌های بالاتر از ۵۰ نفر فروخته می‌شد و با آئین‌نامه جدید به شرکت‌های بیمه اجازه داده شده است تا به گروه‌های خانوادگی نیز بیمه تکمیلی درمان عرضه کنند.

بیمه شخص ثالث مشمول  آزادسازی‌ها نمی‌شود

فرشباف ماهریان، بیمه شخص ثالث را پوششی اجباری خواند و گفت: این رشته مشمول آزادسازی‌ها نمی‌شود و آنچه مورد نظر بیمه مرکزی است و امسال نرخ و مبنای محاسباتی آن اصلاح خواهد شد مربوط به شخص ثالث اختیاری است که علاوه بر شخص ثالث اجباری فروخته می‌شود.

تعداد بازدید : 1472

ثبت نظر

ارسال