Fa En جمعه 28 اردیبهشت 1403 ساعت 16 و 45 دقیقه

سوپر مارکتها را سکه‌ فروش می‌کنیم

سوپر مارکتها را سکه‌ فروش می‌کنیم

بهمنی: سوپر مارکتها را سکه‌ فروش می‌کنیم برای حذف صفرهای پول رفراندوم برگزار مي كنيم

چهارشنبه 7 اردیبهشت 1390 ساعت 20:23

رئیس کل بانک مرکزی برای نخستین بار از برگزاری رفراندوم برای حذف صفرهای پول ملی خبر داد و گفت: اگر لازم باشد، تمام سوپر مارکتی‌ها، چهارراه‌ها و سرکوچه‌ها را سکه فروش خواهیم کرد.با خواهش مجوز انتشار 10 هزار تومانی را گرفتیم محمود بهمنی  در سخنرانی خود در دانشکده علوم اقتصادی در تهران با موضوع بررسی حذف 4 صفر از پول ملی کشور گفت: در ابتدا قصد به جریان انداختن پول درشت در کشور را داشتیم؛ بنابراین توانستیم با خواهش مجوز انتشار بزرگترین اسکناس کشور یعنی 10 هزار تومانی را اخذ کنیم. رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به هزینه چاپ و امحاء هر قطعه اسکناس به میزان 38 تومان، گفت: با توجه به این نرخ، چاپ اسکناس درشت تر پرفایده تر و مفید تر و کم هزینه تر برای اقتصاد کشور خواهد بود. اسکناس درشت ایجاد تورم نمی کند

وی با تاکید بر اینکه اسکناس درشت ایجاد تورم نمی کند، افزود: این حجم و میزان اسکناس است که نقدینگی و تورم ایجاد می کند نه درشتی و یا ریز بودن پولها.

بهمنی با اشاره به اینکه مرکب و  کاغذ اسکناسهایی که در کشور تولید می شود وارداتی است؛ بنابراین با درشت شدن اسکناس ها هزینه ها کاهش خواهید یافت، افزود:  از سوی دیگر علاقه داشتیم که چک پولهای 100 هزار تومانی از جامعه جمع آوری شده و پشت نویسی شود و تنها  به چک پول 50 هزار تومانی بسنده کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: اما برای جامعه ما سخت بود که چک پولها را پشت نویسی کنند و احساس ترسی در مردم برای پشت نویسی چکها ایجاد می شد.
استفاده از تجربیات 6 کشور در حذف صفرها

وی با اشاره به اینکه در اجلاس اخیر بانک جهانی و صندوق بین المللی پول با شش کشور که تجربه حذف صفرها از پول ملی را داشتند مانند ترکیه، غنا و ایتالیا جلساتی برگزار شد و مشکلات این کار مورد بررسی قرار گرفت، افزود: این در حالی است که این کشور مطرح می کردند اجرای حذف صفرها  و جایگزینی شدن پولهای جدید 2  تا 3 سال به طول می انجامد؛ بنابراین  مردم می توانند بخشی از مراودات پولی خود را با اسکناسهای جدید و بخشی را با اسکناسهای قدیمی انجام دهند.

یک ریال یک دلار می‌شود

بهمنی با بیان اینکه هنوز حذف 4 صفر پول ملی به تصویب نرسیده است، افزود: با حذف 4 صفر یک ریال مساوی یک دلار خواهد شد. در گذشته نیز واحد پول خرد کشور دینار بود.
برگزاری رفراندوم برای حذف صفرهای پول ملی

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه با حذف صفرها قدرت خرید اسکناسها تغییر نخواهد کرد، افزود: اجرا و نامگذاری حفظ صفرها از واحد پولی کشور بر عهده افکار عمومی باید گذاشته شود و اگر افکار عمومی به این طرح خیر بگوید، این کار انجام نخواهد شد. افکار عمومی برای اجرای حذف صفرها باید آماده شود.

وی گفت: با حذف 4 صفر 1000 تومانی تبدیل به یک ریال ، 2000 تومانی به 2 ریال، 5000 تومانی 5 ریال ، 50000 تومانی 50 ریال و 100000 تومانی 100 ریال خواهد شد.
بهمنی با بیان اینکه ارزش ذاتی سکه ها از ارزش مبادلاتی آنها بیشتر است؛ به همین دلیل  در بسیاری از  موارد مشاهده می شود که این سکه ها برای موارد دیگری ذوب می شوند افزود: حذف صفرها این مشکل را نیز حل خواهد کرد.

تحولات بازار سکه

وی اشاره ای نیز به بازار سکه داشت و گفت: قیمت واقعی سکه بر اساس نرخ طلا در بازارهای جهانی 399 هزار و 500 تومان است بنابراین نرخ آن به 400 هزار تومان هم  نمی رسد که با هزینه ضرب و سایر هزینه ها نرخ آن 407 هزار تومان  خواهد بود بنابراین چرا عده ای از افراد آن را با نرخ 440 هزار تومان از بازار خریداری می کنند؟

سوپر مارکتی‌ها را سکه‌ فروش می‌کنیم

به گفته بهمنی تعداد شعبات بانکی عرضه کننده سکه هم اکنون 200 شعبه است که دستور افزایش آن به 300 شعبه را صادر کردیم و اگر مشکل بازار سکه حل نشد، تعداد شعبات را به 500 شعبه افزایش خواهیم داد، در غیر این صورت تمام سوپر مارکتی‌ها، چهارراه‌ها و سرکوچه ها را سکه فروشی خواهیم کرد و نمی گذاریم قیمت سکه به صورت کاذب بالا برود.
می‌گفتند نرخ تورم 70 درصد می‌شود اما نشد

وی در پاسخ به سئوالات متعدد دانشجویان حاضر در این جلسه در مورد نرخ تورم و افزایش نقدیگی در کشور گفت: با اجرای هدفمندی یارانه ها بسیاری عنوان می کردند که نرخ تورم در کشور به 55 درصد و حتی 70 درصد خواهد رسید اما چنین نشد.
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: سال گذشته نقدینگی زیادی به جامعه تزریق شد اما از سوی دیگر بانک مرکزی 100 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت منتشر کرد که تاثیر زیادی  بر کنترل و جمع آوری نقدینگی داشت.

بهمنی افزود: همچنین موسسات اعتباری که سپرده قانونی در بانک مرکزی نداشتند، مجبور به پرداخت سپرده قانونی در بانک مرکزی شدند؛ بنابراین بخشی از نقدینگی نیز از این طریق مهار شد.
به گفته وی بخش اعظم ذخایر ایران از بانکهای خارجی به داخل کشور منتقل شد، این در حالی است که به بانکهای کشور دستور دادیم که ظرفیتهای خود را برای اجرای پروژه ها در بخش نفتی افزایش دهند به طوری که تولید نفت کشور طی 2-3 سال آینده افزایش یابد و درآمدهای نفتی کشور بالا برود. این کار بهتر از این است که ذخایر خود را در بانکهای خارجی برای کسب سود یک درصدی و یا احترام گذاشتن آنها به ما نگهداریم.

رئیس کل بانک مرکزی یکی از عواملی که می تواند در کنترل نقدینگی در کشور موثر باشد را اصلاح نظام مالیاتی خواند و اخذ مالیات به صورت واقعی از افرادی که درآمد دارند، عنوان کرد و افزود: این در حالی است که برخی از کارمندان بیشتر و پیشتر از صنوف مالیات می پردازند.
نقدینگی مانند قند خون است

بهمنی با بیان اینکه درصد کمی از آنچه باید در بخش مالیاتها محقق شود تحقق یافته است، افزود: نقدینگی مانند قند خون است که گاهی به چشم ، قلب و سایر نقاط بدن آسیب وارد می کند، این در حالی است  که این نقدینگی گاهی وارد بخش ارز و گاهی وارد بخش سکه می شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه رئیس کل بانک مرکزی نمی تواند اقتصاد نداند ، سابقه و ارتباط شغلی نداشته باشد، افزود: بر این اساس ، مقرر شد که مدیران عامل  بانکهای دولتی خصوصی و موسسات پولی و اعتباری و اعضای هیئت مدیره آنها صلاحیت فنی مالی و تخصصی شان توسط بانک مرکزی تایید شود.

سنم بالاست، بنابراین کندم

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به انتقاداتی که به رئیس کل بانک مرکزی صورت می گیرد مبنی براینکه چرا در اجرای سیاستها کند عمل می شود، گفت: سن من بالاست، بنابراین کندم و یک مرتبه نمی توانم یک موسسه مالی و اعتباری متخلف را ببندم.

 

تعداد بازدید : 1397

ثبت نظر

ارسال