Fa En جمعه 28 اردیبهشت 1403 ساعت 1 و 12 دقیقه

سونامي ژاپن ايالتهاي آمريكا را هم درنوريد

سونامي ژاپن ايالتهاي آمريكا را هم درنوريد

بر اساس گزارشهاي موجود سونامي در اولين ساعات امروز صبح به وقت محلي حزائر هاوايي را در برگرفت و موجب جذر و مد و نهايتا امواجي به ارتفاع سه تا شش متر شد. .

شنبه 21 اسفند 1389 ساعت 22:56

مركز هشدارهاي سونامي امروز عنوان كرد كه هشدارهايي را به ايالتهاي كاليفرنيا، اورگان، واشنگتن و جنوب آلاسكا داده شده است.

به ساكنين هاوايي پيشتر از اين اخطار شده بود تا خانه هاي خود را ترك كنند و با توجه به همين امر هزاران نفر از مردم نواحي ساحلي آن منطقه را ترك كردند.

مركز هشدارهاي سونامي امروز عنوان كردند كه علاوه بر هاوايي هزاران نفر ديگر از ساكنان نواحي ساحلي ايالت كاليفرنيا نيز آن منطقه را تخليه كردند.

زمين لرزه سهمگين 9/8 دهم ريشتري كه در ژاپن رخ داد منجر شد تا هشدارهاي سونامي در بيشتر نواحي اقيانوسيه اعلام شود.

هشدارها و راهنماييها از كانادا تا سواحل اقيانوسيه جنوب آمريكا مكررا شنيده مي شدند.

مقام هاي منطقه اي گفتند ارتفاع جزر و مدي كه در سواحل هاوايي رخ داد، بيشتر از حد معمول بود، تاكنون هيچگونه گزارشي در خصوص مجروح شدن افراد و يا وارد آمدن خسارات شديد ارائه نشده است.

يكي از مقام هاي كاخ سفيد گفت : هاوايي آمادگي مقابله با خطرات را دارد ولي هنوز هم نگرانيهايي در ارتباط با ديگر نواحي از جمله سواحل غربي آمريكا وجود دارد.

بيل ديلي رييس دفتر كاخ سفيد گفت من فكر مي كنم نگرانيهاي عظيمي كه ساعتها پيش وجود داشت به تدريج كاهش يافته است .

مركز هشدارهاي سونامي عنوان كرد كه امواج سونامي به بلندي شش پا به شهرهاي شمالي ايالت كاليفرنيا از جمله كرسنت سيتي برخورد كرده اند.

جردن اسكات سخنگوي آژانس مديريت مواقع فوق العاده در ايالت كاليفرنيا امروز هشدار داد كه احتمال دارد 10 تا 12 ساعت طول بكشد تا تاثيرات زمين لرزه در آن ايالت به طور كامل برطرف شود.

وي افزود هزاران نفر از ساكنين نواحي ساحلي ايالت كاليفرنيا مجبور به ترك خانه هاي خود شده اند براي مثال شش هزار نفر از ساكنان شهر سنتاكروز به شهرهاي ديگر گريخته اند.

علاوه بر ايالت كاليفرنيا، مقام هاي ايالت اورگان كه در مجاورت كاليفرنيا قرار گرفته است نيز امروز مدارس را تعطيل كرده و از ساكنان آن ايالت خواستند تا خانه هاي خود را ترك كنند.

علاوه بر ايالتهاي آمريكا، كانادا كه كشور همجوار آمريكا است نيز هشدارهايي را در اين خصوص به مردمش اعلام كرده است.

 

 

تعداد بازدید : 1542

ثبت نظر

ارسال